lønningsdag i Kongo

Farefull transport

I Norge er vi vant til at lønningen kommer inn på konto på en fast dato hver måned. I innlandet i Kongo kjøres lønningene ut med væpnet eskorte og ransmenn lurende i buskene.

<b>MED JEEP SOM KONTOR:</b> I denne landsbyen finnes det ikke noe tryggere sted å utbetale lønningene fra enn Jeepen. Den får duge som lønningskontor.
MED JEEP SOM KONTOR: I denne landsbyen finnes det ikke noe tryggere sted å utbetale lønningene fra enn Jeepen. Den får duge som lønningskontor. Foto: Kris Pannecoucke
Sist oppdatert

Cirka 4000 som jobber for staten får utbetalt sine lønninger fra pengetransporter langs strekningen mellom byene Bandundu og Inongo i Kongo midt i Afrika. Avstanden mellom de to byene er på rundt 200 kilometer, men med dårlige veier og vanskelig terreng tar det Jeepen som frakter lønningene ofte både to og tre uker. Enten setter Jeepen seg fast i gjørme, den må krysse utrygge broer, kjempe om plass på overfylte ferger eller manøvrere seg gjennom tropiske regnskurer og forbi trær som stormene har veltet tvers over veibanen.

Reiser hver måned

Hver måned året rundt sender bankene agenter av gårde i Jeeper bevoktet av væpnede vakter for personlig å levere lønningsposene til statsansatte som jobber i disse avsidesliggende og lite befolkede områdene. Men selv ikke en Jeep beregnet på vanskelig terreng kommer frem til de aller mest utilgjengelige landsbyene. Det er rett og slett umulig å komme frem med en 4-hjuling. Statsansatte på disse stedene må derfor reise pengetransporten i møte for å få pengene sine utbetalt.

Flere lønnsmottagere bruker både en og to dager hver vei til stedet utbetalingen finner sted. Denne reisen må de gjøre hver måned. Det gjør det ikke akkurat enklere at de aldri kan vite helt sikkert når transporten ankommer. Av sikkerhetsgrunner vil ikke bankene annonsere tidsplanen på grunn av faren for å bli ranet.

<b>PUNKTERING:</b> Dette er ikke et sted hvor lønninger skal utbetales, men en punktering tvang frem et ufrivillig stopp her ved en av Kongos elver i innlandet. 
PUNKTERING: Dette er ikke et sted hvor lønninger skal utbetales, men en punktering tvang frem et ufrivillig stopp her ved en av Kongos elver i innlandet.  Foto: Kris Pannecoucke

Lønningskontor under et tre

Så da hender det ikke rent sjelden at lønnsmottagerne rett og slett bommer på dagen. Da må de vente, ofte i flere dager, til transporten passerer på vei tilbake. Dette er en av grunnene til at skoleelever ofte blir sittende alene uten lærere i klasserommene; fordi lærerne er borte tre-fire dager i måneden for å sikre seg lønningsposene sine.

MER VI MENN: Bli abonnent * Vi Menns digitale arkiv * Motta nyhetsbrev

Når en lønningstransport ankommer en landsby eller et tettsted, prøver agentene å finne et sikkert klasserom eller et solid hus der lønningene så blir utbetalt. Hvis et lite sted ikke har en sikker bygning tilgjengelig, bruker agentene Jeepen som lønningskontor. Det hender de må opprette et provisorisk «kontor» under et tre også.

<b>LØNNINGSPOSER I 2021:</b> Bildet minner litt om gamle gangsterfilmer, men slik ser lønningsposene den dag i dag ut i Kongos lite befolkede innland.
LØNNINGSPOSER I 2021: Bildet minner litt om gamle gangsterfilmer, men slik ser lønningsposene den dag i dag ut i Kongos lite befolkede innland. Foto: Kris Pannecoucke
<b>KONTOR I KLASSEROM:</b> Her fungerer et klasserom som et midlertidig lønningskontor. En bankfunksjonær sjekker denne mannens ID-kort før lønnen blir utbetalt. 
KONTOR I KLASSEROM: Her fungerer et klasserom som et midlertidig lønningskontor. En bankfunksjonær sjekker denne mannens ID-kort før lønnen blir utbetalt.  Foto: Kris Pannecoucke

Falske ID-kort og avdøde slektninger

Prosessen med å utbetale lønningene tar ofte både en og to dager. Når de fremmøtte har fått sitt, pakker agentene sammen sakene sine og kjører videre til neste stopp.

Kongo

Kongo – eller Den demokratiske republikk Kongo – er en republikk i Sentral-Afrika som fikk sin uavhengighet fra Belgia i 1960. Hovedstaden er Kinshasa, landet teller 86 790 567 innbyggere (tall fra 2019) og er i areal seks ganger større enn Norge. Offisielt språk er fransk.

I et land med ekstrem fattigdom må bankens utsendinger hele tiden være på tå hev. Det er forsøk på både juks og ran. Lokalt politi må stadig vekk trå til og arrestere folk som prøver å få utbetalt lønninger med falske ID-kort eller forsøker å hente lønningsposen for en for lengst avdød slektning. Under den månedlige reisen overnatter agentene i kummerlige hoteller, og de forhandler om prisen på måltidene.

Ransmenn langs ruten

I 2012 bestemte myndighetene i Kongo at lønningene til statsansatte skulle betales rett inn på bankkonti. Frem til da hadde alle statsansatte fått lønn i form av kontanter. Rundt 800 000 ansatte – alt fra embetsmenn til politi, lærere og militære – måtte derfor få opprettet personlige kontoer for å få utbetalt lønningene sine.

Mellommenn hadde stukket hendene nedi lønningsposene.

Dette ble en voldsom vekker for mange. Veldig mange oppdaget at lønningsposene hadde inneholdt en god del mindre penger enn den opprinnelige lønnen. Mellommenn – som sjefer, generaler og funksjonærer – hadde alle stukket hendene nedi lønningsposene, forsynt seg og sluppet unna med det. Når en gjennomsnitts månedslønn for en vanlig statsansatt er i underkant av en norsk tusenlapp, blir det ikke all verdens igjen når flere andre forsyner seg.

<b>SAFEN:</b> En bankansatt plasserer flere hundre lønningsposer i en innbruddssikker safe av metall i en Jeep før den farefulle, månedlige pengetransporten på dårlige veier, gjennom jungel, over elver og forbi potensielle ransmenn.
SAFEN: En bankansatt plasserer flere hundre lønningsposer i en innbruddssikker safe av metall i en Jeep før den farefulle, månedlige pengetransporten på dårlige veier, gjennom jungel, over elver og forbi potensielle ransmenn. Foto: Kris Pannecoucke
<b>VANSKELIGE KJØREFORHOLD:</b> I Kongos bakevjer er det mildt sagt utfordrende kjøreforhold. Det er ikke en gang mulig å komme seg til enkelte landsbyer. Derfor må de som bor der reise lønningstransporten i møte. 
VANSKELIGE KJØREFORHOLD: I Kongos bakevjer er det mildt sagt utfordrende kjøreforhold. Det er ikke en gang mulig å komme seg til enkelte landsbyer. Derfor må de som bor der reise lønningstransporten i møte.  Foto: Kris Pannecoucke

Basert på cash

Bankens utsendinger må hele tiden være på tå hev.

Betaling rett inn på bankkonto forandret dette. Statsansatte som nå har konto i bank får den hele og fulle lønnen rett inn på konto og kan oppsøke enhver bankfilial og ta ut penger. Men dette har så langt bare kommet de som bor i de mer urbane strøkene til gode.

I de mest utilgjengelige delene av det enorme landet – Kongo er i areal seks ganger større enn Norge – er økonomien fremdeles basert på cash. I de fjerneste avkrokene finnes det fremdeles nesten ingen bankfilialer eller mobildekning.

<b>BLOKKERING:</b> Når stormer feller trær som blokkerer veien, er det ikke noe veivesen som kommer og rydder. Det må de som skal frem – som for eksempel en lønningstransport – selv fikse. 
BLOKKERING: Når stormer feller trær som blokkerer veien, er det ikke noe veivesen som kommer og rydder. Det må de som skal frem – som for eksempel en lønningstransport – selv fikse.  Foto: Kris Pannecoucke
<b>UTFORDRENDE:</b> Det er ikke rart at det tar både to og tre uker å reise 20 mil for å utbetale lønninger når utfordringer underveis, som på dette bildet, er nesten dagligdagse. 
UTFORDRENDE: Det er ikke rart at det tar både to og tre uker å reise 20 mil for å utbetale lønninger når utfordringer underveis, som på dette bildet, er nesten dagligdagse.  Foto: Kris Pannecoucke

To milliarder

I 2013 ble 13 drept av
ransmenn i et bakholdsangrep.

Derfor må Jeeper fulle av lønningsposer, bankfunksjonærer og væpnede vakter hver måned selv i 2021 kjøre gjennom jungelen for å betale ut lønningene. Denne jobben er risikofylt. Så sent som i september 2013 ble for eksempel 13 medlemmer av en konvoi som fraktet lønninger drept av ransmenn i et bakholdsangrep.

Alt av penger ble stjålet. Folk bosatt i Kongos bakevjer er ikke alene om å mangle tilgang til banktjenester som egen konto og muligheter til å spare penger. Rundt to milliarder av verdens befolkning på cirka 7,8 milliarder – altså nesten en fjerdedel – deler samme skjebne.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2021

<b>LØNNSMOTTAKER:</b> Bodio Mpisomi (68) er rektor på barneskolen i landsbyen Maliba. Jeepen som frakter lønningsposen hans kommer seg ikke hit. Det er ikke veier til det. Derfor må rektoren hver måned sykle lønningstransporten i møte. 
LØNNSMOTTAKER: Bodio Mpisomi (68) er rektor på barneskolen i landsbyen Maliba. Jeepen som frakter lønningsposen hans kommer seg ikke hit. Det er ikke veier til det. Derfor må rektoren hver måned sykle lønningstransporten i møte.  Foto: Kris Pannecoucke
<b>VÆPNET ESKORTE:</b> Richard Kindolo jobber som væpnet vakt for en av bankfilialene i innlandet i Kongo som fremdeles kjører ut lønningene til de statsansatte i regionen. 
VÆPNET ESKORTE: Richard Kindolo jobber som væpnet vakt for en av bankfilialene i innlandet i Kongo som fremdeles kjører ut lønningene til de statsansatte i regionen.  Foto: Kris Pannecoucke

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2021, og sist oppdatert 22/01 2021.

Les også