Hurtigruten:
- Vi må klype oss i armen
Hurtigruten har allerede solgt 45 prosent av årets reiser og gleder seg over en økning på 12,3 prosent sammenliknet med i fjor.
Etter å ha vært ute i hardt vær i lang tid, kan Hurtigruten endelig glede seg over positive passasjertall. Med en passasjerøkning på hele 12,3 prosent per 1. januar i år ser Hurtigruten endelig et lysglimt i en vanskelig økonomisk tid.
Går som hakka møkk
- Det er så vi nesten må klype oss i armen. Disse tallene går i mot alle trender i reiselivsbransjen. Salget går som hakka møkk, sier Leif Øverland, produktdirektør i Hurtigruten. Onsdag møtte han pressen om bord på Hurtigruteskipet MS Midnatsol som ligger til kai i Oslo i forbindelse med Reiselivsmessen som finner sted førstkommende helg.
Les også:
Tyskere mest kjøpevillige
Øverland kunne fortelle at det er i Tyskland at salget går aller best. Ellers er det fra Holland, Frankrike og Sverige de ivrigste Hurtigrutegjestene kommer fra. I USA er det derimot nedgang i antallet passasjerer som drar på ferie med Hurtigruten.
Lavere snittpriser
Per 1. januar har Hurtigruten solgt 45 prosent av totalvolumet for 2009. Men Øverland innrømmer at lavere snittpriser er en del av grunnen. Jo tidligere man bestiller, desto billigere er det.
- Dette trenger vi og det er svært hyggelige tall. I går var vi i Sandefjord med MS Midnatsol, og da kom hele 2000 mennesker innom for å se på skipet, sier Øverland som har forhåpninger om at nordmenn også skal komme etter og følge opp bestillingene fra utenlandske turister. For så langt har norske bestillinger mer eller mindre glimret med sitt fravær.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 07/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.