Forsvaret har forsøk i ti år å selge sine F-5 jagerfly
- Vær så snill å kjøpe et jagerfly
Lyst på en F-5 Freedom Fighter til 4,5 millioner kroner?
Norsk forsvarsmateriell på salg
Dette er Forsvarets største avhendingsprosjekter:
Åtte toseters F-5B og sju F-5 A supersoniske jagerfly. Flyene ble bygget i periode 1964-1969. Selv om alderen gjør dem til veteranfly, har de over halvparten av levetiden igjen rent slitasjemessig. Prisforlangende var opprinnelig 100 millioner kroner. Forsvaret håper å oppnå nærmere 80 millioner for flyene i dag.
Luftforsvarets fem gamle C-130 H Hercules transportfly står lagret i Arizonaørkenen i påvente av en kjøper. Prisantydning er omlag 10 millioner dollar, eller 64 millioner kroner pr. fly. For bare to år siden investerte Forsvaret 250 millioner kroner i nye vinger til flyene.
Forsvaret er også i ferd med å avhende åtte nedlagte kystfort fra Bolærne i sør til Malangen i nord.
En gang i måneden åpnes dørene til hangarbunkerne på Rygge. To mann med traktor trekker jagerflyene ut på oppstillingsplattformen. Deretter trilles de inn i hangarmørket igjen.
Jager på lager
Det er ikke rare lufteturen som blir de 15 gjenværende F-5 Freedom Fighter jagerflyene til del. Den korte kjøreturen blir bare utført for å vedlikeholde dekkene. Står de for lenge i samme stilling, blir de firkantede.
Siste gang et av flyene var i lufta, var for halvannet år siden. Nå er motorene satt inn med konserveringsolje, og flyene lagt i møllpose. Å få dem på vingene igjen vil kreve mellom en ukes og tre måneders innsats, avhengig av hvor mange komponenter som er gått ut på dato.
I praksis kommer det aldri til å skje, for i dag er det bare to mekanikere igjen i hele Luftforsvaret som har kompetanse til å skru på de drøyt 40 år gamle jagerne.
Dilemma
I sin tid hadde Norge 121 operative F-5, men antallet ble betydelig redusert etter at F-16 ble innført. Elling Hansen og Åge Helle var flymekanikere på 336-skvadronen. Den siste operative F-5 skvadron. Nå er de for lengst overført til 330-skvadronen med Sea King redningshelikoptere. Det er de som har ansvaret for å lufte de gamle jagerflygerne og sørge for at de holdes i tipp topp stand.
- Vi spøker med at 330 er den eneste helikopterskvadronen i verden med egne jagerfly, sier kaptein Hansen, mens han åpner dekselet i flynesen og tar ladegrep på maskinkanonen.
Det er nettopp bevæpningen og klassifiseringen av F-5 som et kampfly som har gjort dem til et dilemma for Forsvaret. Allerede i 1999 ble det bestemt å selge dem i god stand for 100 millioner kroner. 10 år senere har det ikke manglet på bud og kjøpere. Men noe salg er det fortsatt ikke blitt.
- Hadde jeg bare kunnet legge dem ut på e-bay, hadde de vært solgt for lengst. Men kravene til godkjenning av kjøper for krigsmateriell er så strenge at vi ikke engang kan gi dem bort som skrap, uten at det blir stilt strenge krav til godkjenning av mottageren, forteller sjefen for avhendingsprosjektet i Forsvaret, kommandørkaptein Odd-Stein Melsæter.
- Beste i verden
En dag i 2005 lander to amerikanske oberster på Rygge i hver sin norske F-5. Begge er yre etter prøveflygingsturen i lav høyde gjennom den norske fjellheimen og nesten i ekstase over de norske jagerflygerne.
- Eksepsjonelt bra vedlikeholdt. Sannsynligvis de beste eksemplarene i verden, utbryter Rob Marr. Han er deltidsinstruktør i US Air Force, men innleid som konsulent av det private firmaet Northern General Leasing.
Selskapet er eid av den eksentriske mangemilliardæren Ross Perot jr., sønn av den tidligere presidentkandidaten fra Texas, Ross Perot. Ennå er det ikke kjent at selskapet ønsker å kjøpe flyene for å drive privat jagerflyskole for piloter fra De Forenede Arabiske Emirater. Prislappen er 14 millioner dollar, drøyt 60 millioner kroner. Går salget i orden, vil det være det største avhendingsprosjektet i Forsvaret noensinne.
Nær solgt til USA
I Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet avviser man først at Norge vil selge supersoniske kampfly til privatpersoner. Etter et snaut år gir UD likevel eksportlisens, etter at amerikanske myndigheter har godkjent NGL som kjøper.
Til tross for at salget så ut til å gå i orden etter flere års tautrekking, kommer Melsæter tomhendt hjem fra USA i fjor høst. US Air Force satte ned foten i siste øyeblikk, fordi flyskolen ikke hadde fått til en avtale med kundene sine.
Melsæter ramser opp et titall seriøse kunder, som har fått kjøpsforbud på jagerflyene. De useriøse henvendelsene har han knapt tall på.
Ypperlige treningsfly
Nå setter kommandørkapteinen sin lit til et annet amerikansk firma. Den amerikanske flyvåpenkontraktøren Calspan Corporation ønsker å bruke F-5 jagerne som flygende testplattformer, etter at de først tapte en kontrakt om å bruke dem til angrepstrening mot US Navy.
- Amerikanske State Department avgjør godkjenningen. Om 3-4 måneder får vi svar, forteller han.
Etter 16 år med F-5 savner den siste skvadronsjefen, major Kjetil Hjerpås, tiden da han fortsatt kunne få seg en tur opp med de gamle jagerflyene. På slutten ble tre fly holdt flydyktige som testfly til utviklingen av Kongsberg Defence & Aerospace sitt nye Naval Strike Missile.
- Hadde det ikke vært enklere å bare fjerne kanonene og selge flyene til nesten hvem som helst?
- Så enkelt er det ikke. Da må opphengspunktene på vingene til missiler og bomber også demonteres, og all kablingen inne skroget. Det blir så omfattende og dyrt at det er ulønnsomt, forteller han.
Han legger ikke skjul på at F-5 maskinene kan være ypperlige treningsfly i mange år fremover. Fortsatt får blant annet norske F-16 piloter den første treningen i USA på en variant av F-5.
Kjenner at du flyr
- Da jeg kom fra F-16, kjentes de som tråmopeder i forhold. Men det er en mye mer levende maskin. Du kjenner at du flyr på en helt annen måte. I supersonisk hastighet må du bruke mye mer stikkebevegelser for å svinge, og vindsuset i lav høyde er helt infernalsk. Dessuten kan du skli baklengs i lufta under akrobatikkflyging, noe styringssystemet i F-16 forhindrer. Du har heller ingen systemer som forhindrer deg i å nappe vingene av skroget eller kvele motorene dersom du er for uvøren, sier han.
- Hva om en gjeng entusiaster vil spleise på å beholde et fly til eget bruk?
Selge til private?
- Det hadde nok ikke vært umulig å selge et fly til en norsk investor, så lenge det forble i landet. Det ble faktisk diskutert over kaffen en periode om ikke Gjelsten burde hatt ett da han drev med offshore racing. Men det koster det hvite ut av øyet å vedlikeholde en supersonisk jager, så du bør kanskje heller hete Bill Gates. Han har forresten en F-5 som brukes til å frakte transplantasjonsorganer. Kjøleboksen får akkurat plass i baksetet, sier Hjerpås.