Privatjetklubben
Slik flyr de aller rikeste
Røkke har det. Hagen har det. Stordalen har det. Folk med mye penger, lite tid og høye krav til komfort klarer seg ikke uten eget jetfly.
Hangaren til Sundt Air på Gardermoen er det nærmeste du kommer Onkel Skrues pengebinge i Norge. Eneste forskjellen er at her har milliardærene saltet ned litt av formuen sin i form av høyglanspolerte jetmaskiner til både en og to hundre millioner kroner og vel så det.
Her står Falcon 900 EX-flyene til Røkke og Hagen. Men vi får ikke ta bilder av dem verken innvendig eller utvendig. Diskresjon er nøkkelordet i denne bransjen. Og salgs- og markedsdirektør Ola Vøllestad kan ikke engang opplyse om hvem som eier de forskjellige maskinene. I likhet med de nesten 150 ansatte i Sundt Air har han taushetsplikt om kundene han drifter flyene for.
Men markedsdirektøren er en serviceinnstilt mann. Han ringer opp eieren av en Challenger 604 med en timepris på kr 56 000 og kapasitet til å fly nonstop herfra til USA.
- Det er greit. Du får lov til å ta bilder om bord. Men jeg kan ikke fortelle hvem som eier det. Og du får heller ikke skrive det når du har sjekket registreringen i Luftfartsregisteret.
Pusser gullkranene
Vi tar av skoene før vi går om bord. En stor del av virksomheten i hangaren går ut på å polere mahognipanelene, pusse gullkranene på vaskeservantene og sørge for at flyet virker fabrikknytt hver gang det rulles ut.
- Vasking av et fly innvendig tar alltid tre timer. Selv om det bare har vært i luften en time. Vi polerer alle sikkerhetsbeltelåsene og luftdysene hver gang. Uansett om noen har sittet i setet eller ikke, forteller rengjøringsarbeider Kristin Lysgård.
- Men det er verdens triveligste jobb selv om vi aldri får møte eierne. Det er liksom vårt fly mens vi holder på, ler kollegaen Anita Valder.
Vi synker ned i hver vår dype lenestol i lyst skinn. Sofaen på motsatt side har komfortabel plass til tre. Føler man for en strekk på veien til Karibien, kan den enkelt gjøres om til seng. Flyene leveres fra fabrikken uten innredning. Alle materialer og innredning er håndplukket av kunden.
- Noen hevder at det ikke koster stort mer å leie privatfly enn å fly vanlig business klasse når man fyller flyet helt opp. Men det er ikke helt sant. Kundene våre er sjelden mer enn tre-fire stykker som er villig for å betale ekstra for å kunne fly akkurat når de vil, hvor de vil, forklarer Vøllestad.
Selskapet spør aldri kundene hva formålet med turen er.
- Men de fleste har med dokumentmappe og ser ut som om de skal på jobb. Med eget fly slipper de å stå i kø. Og ingen behøver å stresse dersom møtet drøyer et par timer lenger enn beregnet. Du kommer aldri for sent til en privatjet. Den går når du vil.
Full diskresjon
Vøllestad ramser opp flere fordeler ved forretningsflyene. De flyr både raskere og gjerne direkte til mindre køfrie flyplasser nærmere bestemmelsesstedet.
- Sist, men ikke minst, er diskresjon viktig. Dersom to næringslivstopper blir sett sammen på et rutefly, kan spekulasjonene begynne å gå - det kan påvirke børsverdien av selskapene. På flyene våre kan kundene snakke om akkurat hva de vil uten at noen får vite det.
Prisen er tydeligvis ingen hindring. Selv om det koster drøyt 400.000 kroner å leie Rimi-Hagens Falcon 900 Oslo-L isboa, øker både omsetningen og antall fly hos Sundt Air. Det på tross av at man kan få turen for 843 kroner hos SAS.
I dag har selskapet fire egne fly, mens det drifter 15.
- Hvis du skal kjøpe deg eget jetfly, må du ha en ganske stor bakkeorganisasjon bare for ettersyn og drift. Med bare ett fly blir det fryktelig dyrt, for prisen er nesten den samme enten du har ett eller 20 fly. Dessuten skaffer vi utleieinntekter hvis kunden ønsker det.
Aldri kø
Det betyr at en lottomillionær kan få seg sitt livs flytur. Men det lønner seg å holde seg i skinnet og ikke bælme innpå altfor mye champagne og kaviar. Å erstatte ødelagt inventar kan fort koste en hel lottogevinst.
Når Kjell Inge Røkke skal ut og fly, setter han ikke bilen på P4 og tar bussen til terminalen. Tom Cruise står ikke i 20 meter lang kø foran sikkerhetskontrollen, og Robbie Williams venter ikke tålmodig i tre kvarter på å få utlevert kofferten.
Jetflyklubben
Noen nordmenn som har kjøpt eget jetfly:
Kjell Inge Røkke, Stein Erik Hagen, Petter Stordalen, Atle Brynestad, John Fredriksen, Odd Reitan, Lars Nilsen, Petter Sundt, Petter Solberg.
Hit flyr Sundt Air oftest utenfor Norden:
London (Luton og London City Airport), Moskva (Vnukovo), Nice, Paris-Le Bourget, Genève.
I Norge ligger Ålesund, Stavanger, Oppdal og Molde på destinasjonstoppen foruten Gardermoen.
Kilde: Sundt Air i tidsrommet 1.1.07 og 27.5.08.
Nei, de rikeste sklir diskret opp foran den gamle charterterminalen på Gardermoen. Her er det riktignok også sikkerhetssjekk, men med maks ti daglige avganger blir det aldri kø. Fra fortauskanten til flytrappa tar det mindre enn fire minutter å gå. Mens du går de hundre skrittene, sørger folkene til Erik Nordby for å bringe kofferten til flyet.
Sjefen for GA-terminalen skaffer også til veie sære ønsker i matveien. Både Nordby og Vøllestad har avtale med Bagatelle og andre finere restauranter i Oslo.
- Vi gjør alt og litt til for kunden, forteller Nordby stolt.
I cockpit sitter sjefpilot Lars Ole Högberg. En distingvert kar som aldri har stilt med hvite sokker på jobb. Opprinnelig fløy han i det danske luftforsvaret, men kom til Norge da oljen begynt å boble for alvor midt på 1980-tallet.
- Dette er morsommere enn å fly for de store selskapene, hevder han.
- Flyene er som luftens BMW-er med den beste ytelsen og nyeste utstyret i cockpit. Dessuten er turene alltid varierte. Neste destinasjon kan være hvor som helst i Det fjerne østen, USA eller Karibia.
- Du er kanskje på fornavn med Røkke også?
- Jaa... Högberg tenker seg om før han svarer.
- Vi er nok på fornavn med noen av de faste kundene. Men vi er alltid høflige og korrekte, så utspillet må komme fra dem.
Denne saken ble første gang publisert 10/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.