«The Game»
Sandra infiltrerer sjekkemiljø
Sandra Janzsó (28) vier et halvt år av sitt liv til gutta i Oslos mest beryktede sjekkemiljø. I forskningens navn.
Mens Sandra Janzsós medstudenter reiser til regnskogen i Amazonas eller små eksotiske stammesamfunn i Papua Ny Guinea, har Janzsó funnet sitt forskningsobjekt midt i tjukkeste Oslo, nemlig hovedstadens organiserte sjekkemiljø.
Taco og øl
Som et ledd i mastergraden i sosialantropologi må hun, i rene «Salmer fra kjøkkenet»-stil, ut i felten og leve tett innpå "informantene" i deres naturlige miljø.
I seks måneder skal 28-åringen være deltaker i supersjekkernes hverdagsliv. Hun skal være med dem hjem og spise taco foran tv-en, snakke om damer og drikke øl med beina på bordet - og ikke minst være med ut på byen. For å se ekte supersjekkere i aksjon.
- Jeg har rett og slett måttet spørre gutta i sjekkemiljøet om å få komme hjem til dem. Og det har gått veldig greit, de har åpnet døra for meg, forteller Sandra Janzsó til Klikk.no.
Klikk.no har også tidligere skrevet om supersjekkerne. Les mer:
- Game gjør deg til et bedre menneske!
Undergrunnskultur
Miljøet hun forsøker å få innpass i, er bokollektivet Lace Lounge og andre aktører i det såkalte "pick up"-miljøet i Oslo, som har utviklet seg i kjølvannet av det amerikanske sjekkemiljøet avslørt i Neill Strauss' kjente bok "The Game".
"The Game", som kom ut i 2005, handler om Neill Strauss forvandling til "Style" - en "pick up-artist" i mesterklassen, og har lagt grunnlaget for et internasjonalt organisert sjekkemiljø der sjekketeknikker perfeksjoneres og jenter nedlegges i høyt tempo.
Strauss' oppfølgerbok "Rules of the Game" ("Spillets regler") er en håndbok i strategier som skal forbedre menns sosiale evner og sjekketeknikker.
Sjekkeskolen Lace Lounge
Ifølge Sandra Janzsó oppleves Neill Strauss' strategier som utdaterte og lite anvendelige i Norge i dag.
- Det er nesten ingen som bruker hans metoder lenger i dag. Det har derimot utviklet seg en undergrunnskultur i kjølvannet av "The Game", et intrikat stammesamfunn midt i Oslo, sier sosialantropologistudenten med et smil.
- Men ikke alle går så langt som gutta i kollektivet Lace Lounge. De har organisert hele livet sitt rundt sjekkingen, men de vanligste er å ha det mer som hobby.
- Slik gutta i Lace Lounge lever, kan virke nærmest sekterisk? Kan de fremdeles ha kontakt med gamle venner og familie når de i så stor grad organiserer livene sine etter sjekkeguruer som legger føringer for livene deres?
- Det er ingen som krever at du skal kutte kontakten med dine gamle venner eller familie. Men noen bryter med gamle kompiser fordi de opplever dem som "negative vedheng". Om kompisene dine bare vil drikke seg fulle på byn, mens du selv kun vil sjekke, er det forståelig. Men det er på ingen måte en lukket "sekt", selv om jeg forstår at noen pårørende kan oppleve det slik, sier Janzsó.
Her kan du lese mer om supersjekkerne i Lace Lounge
Sosial frihet
Janzsó kjenner gutta i sjekkekollektivet og beskriver dem som "oppegående og sympatiske".
Hva er feltarbeid?
Rune Flikke, førsteamanuensis i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, forklarer for Klikk.no:
"Feltarbeid er alfa og omega i sosialantropologi. Det er slik vi skaffer informasjonen vår. Hjørnesteinen er såkalt deltakende observasjon. Det innebærer at antropologen lever og bor sammen med informantene sine i deres lokalsamfunn.
Det er ikke er nok å bare observere, vi sidestiller oss med informantene, deltar i deres hverdagsliv og i daglige gjøremål.
Det klassiske feltarbeidet ble utviklet for at antropologen skulle delta i småskalasamfunn andre steder i verden, som var helt annerledes enn våre egne. Nå har det blitt vanligere at studentene også bedriver feltarbeid hjemme i Norge, ikke minst som en konsekvens av kvalitetsreformen, som innebærer at studentene har mindre tid og rett og slett ikke har mulighet til å være borte 1-2 år og lære seg nye språk."
- Flere av gutta i miljøet er sjenerte og sosialt ubehjelpelige og velger derfor ofte å sitte inne foran pc-skjermen. Sjenansen gjør at de foretrekker virtuelt selskap. De føler derfor en enorm frihet når de lærer seg sosiale teknikker for hvordan de skal prate med fremmede jenter. Flere av dem har knapt nok hatt kontakt med det motsatte kjønn før de oppdager sjekkemiljøet. Det gjør også at de kan ha noe uvanlige forestillinger om kvinner og hvordan kvinner tenker, tror 28-åringen.
Les også: Gir sterkere orgasme
Skeptisk til sjekkemetodene
Hun innrømmet at det allerede har blitt et tema at hun er jente.
- Det er klart at det kommer opp når jeg henger med disse gutta. Som antropolog skal jeg ikke mene så mye om det jeg observerer, men som kvinne blir jeg helt nødt til å ta stilling når jeg befinner meg i et så beinhardt sjekkemiljø. Men gutta godtar at jeg er kritisk, de er faktisk ekstremt selvreflekterte.
Sandra Janzsó vedgår at hun er skeptisk til noen av metodene som anvendes, og ikke minst motivasjonen for å sjekke.
- Det er ikke noe ensartet miljø, noen er mest opptatt av å spre positiv energi til andre, være en person som gir komplimenter og får andre til å føle seg bra, mens andre framstår som mer kyniske. Det er ikke til å legge skjul på at mange i miljøet bare er ute etter sex.
Endring i kjønnsroller
Janzsó forteller at hun allerede har gjort seg opp mange tanker om supersjekkerne, selv om hun ikke skal ordentlig i gang med feltarbeidet før etter nyttår. Da Janzsó leste "The Game" hang hun seg opp i formuleringen om å "snu jentenes taktikker mot dem" - og hun spurte seg selv om det egentlig er det som gjøres.
- Det at et slikt sjekkemiljø har oppstått, ser jeg som et symptom på en endring i forholdet mellom kjønnene, sier Janzsó sakte, og forklarer nærmere:
- Selv om menn i økende grad tar ut sin del av fødselspermisjon og kvinner stadig får flere toppstillinger, eksisterer det på grasrotnivå fortsatt store forskjeller, særlig med tanke på seksualiteten. Gutta i sjekkemiljøet ser på seg selv som "frihetsforkjempere" for kvinner, de mener at jenter bør ha like stor seksuell frihet som menn, og tenker at de skal "hjelpe" oss, uten å tenke over at nettopp en slik holdning understreker en patriarkalsk holdning - igjen er det mennene som skal være rettledere for kvinners livsutfoldelse, sier Janzsó.
Les også: Verdens fineste rumpe
Vil bli "skikkelige mannfolk"
- Disse gutta jobber veldig hardt for å bli "skikkelige mannfolk", hva nå enn det innebærer. Som et barn av moderniteten synes jeg dette var ekstremt fascinerende, ikke minst fordi jeg mener at kjønn er noe du gjør, ikke noe du er, forklarer sosialantropologistudenten.
Janzsó forsikrer oss om at hun ikke gruer seg til å tilbringe såpass mye tid sammen med sjekkeartistene.
- Jeg synes det er spennende hvordan de har analysert det sosiale spillet mellom kjønnene ned til den minste lille detalj. Hvordan de har utarbeidet konkrete verktøy for sosial kontakt. Så klart handler det om manipulering, både av seg selv og omgivelsene, men det er kanskje ikke så veldig forskjellig fra hvordan vi jenter manipulerer sosiale situasjoner fra tid til annen?
Kritiske røster
Det er mange som er kritiske til sjekkemiljøet Sandra Janzsó skal forske på.
Forfatter Mads Larsen studerte game-konseptet nøye da han gjorde research til suksessboka "Pornopung" og oppfølgeren "Lesbisk nigger".
- Game har veldig mye å lære deg om du er sjenert. Det er den mest effektive, altomgripende selvutviklingsskolen som finnes, og har likhetstrekk med klassisk, amerikansk selvutviklingsteori, som er nyttig i alt sosialt samspill, har Mads Larsen tidligere uttalt til Klikk.no.
- Men det er solskinnssida. Disse evnene utvikler du til en pris, og game har store konsekvenser for deg selv som menneske. Du risikerer å utvikle et kynisk og mekanisk syn på kvinner og menneskelig samhandling, mener Larsen.
Les også: Ikke gjør dette i senga
Les mer om sjekking og dating på Klikk.no
Les mer på Klikk.no/samliv
Denne saken ble første gang publisert 17/11 2008, og sist oppdatert 02/05 2017.