Borgerkrigen i bilder
Den første fotokrigen
Da soldatene for 150 år siden dro ut i den amerikanske borgerkrigen, fulgte fotografene for første gang etter ut på slagmarken – og festet døden til glassplatene sine.
Fotograf Matthew Brady har kanskje ikke brakt med seg de døde kroppene og lagt dem foran dørstokken vår og langs gatene der vi går. Men nesten.
Dette skrev The New York Times i 1862, etter at avisas medarbeider hadde besøkt Bradys fotoutstilling, med motiver fra borgerkrigen som raste for fullt. Plutselig ble alle øyenvitner til krigens redsler.
Starten på den amerikanske borgerkrigen i 1861 falt sammen med et oppsving i fotograferingsbransjen. Nye teknikker muliggjorde masseproduksjon av små papirbilder ut fra de originale glassnegativene.
Brady, som hadde drevet fotostudio siden 1844, opplevde en kundestrøm av soldater som gjerne ville bli fotografert før de dro i krigen.
En idé dukket opp: - Hva med å dokumentere selve krigen? tenkte Brady.
Han innhentet tillatelse av selveste presidenten, Abraham Lincoln, og fulgte Nordstatstroppene da de støtte sammen med de konfødererte i det første slaget ved Bull Run i Virginia i 1861.
Han mistet fotovogna og nesten livet, men ikke motet. De neste årene organiserte han en gruppe på 23 fotografer (klok av skade holdt han seg selv for det meste i Washington), som reiste rundt i sine «rullende fotostudioer».
Actionbilder var en umulighet. Selve eksponeringen tok 30 sekunder og prosessen både før og etter var av det omstendelige slaget - og involverte miksing av kjemikalier, bading av glassplater og fremkalling i et mørkt telt før blandingen tørket etterpå.
Iblant raste slaget rundt fotografene under arbeidet. Som en general kommenterte: - Det krever guts å gjøre det.
Bradys menn tok over 10 000 bilder. Resultatet ble et fantastisk vitnesbyrd om den blodige tiden da amerikaner sloss mot amerikaner. Matthew Brady fikk solgt rundt 5800 av dem til myndighetene, men han fikk dårlig betalt og han måtte faktisk stenge studioet sitt.
For å ha til livets opphold, solgte han mange av de andre eksponerte glassplatene sine til gartnere. De brukte dem i drivhuset - og motivene bleknet med tiden.
Men bildene som overlevde, lever like sterkt i dag, 150 år senere. Her er et lite utvalg.
.
Les også: