Penger tilbake ved togforsinkelser
Et nytt forslag til endring av jernbaneloven vil gi togpassasjerer penger tilbake og rett til mat og drikke ved forsinkelser på over en time.
Samferdselsdepartementet fremmer et forslag om endringer i jernbaneloven. Det er gode nyheter for den som reiser mye med tog. Jernbaneloven skal utarbeides fordi norsk rett skal tilpasses en EU-forordning.
Dersom den nye loven godkjennes, vil NSB måtte gi togpassasjerer tilbake 25 prosent av billetten dersom toget er forsinket i mer enn 60 minutter. Dersom toget er to timer forsinket vil passasjeren kunne få tilbake halvparten av pengene de har betalt for billetten. Disse pengene kan man kreve å få utbetalt direkte på stedet. I tillegg vil man ved en times forsinkelse ha krav på forpleining i form av mat og drikke, slik det er for flypassasjerer.
Positive til lovendring
Samferdselsdepartementet har hatt saken ute til høring. Her kan du lese høringsnotatet om lovendringsforslaget som ble sendt ut til en rekke instanser.
Informasjonsdirektør i Jernbaneverket, Anne Marie Storlie, sier at Jernbaneverket er positive til en mulig lovendring.
- Det er bra at kundene blir tatt på alvor. Når du har kjøpt en vare så skal man få det man har betalt for. Dette er veldig bra på kundenes vegne, sier hun og henviser til mer informasjon om jernbaneverkets syn på saken i høringsbrevet til Samferdselsdepartementet.
Her kan du lese Jernbaneverkets tilbakemelding til Samferdselsdepartementet.
I brevet kommer det frem at lovendringene kan medføre at Jernbaneverket må øke bemanningen på enkelte stasjoner og at dette kan bety ekstra kostnader i form av beredskap og personale.
Storlie forteller at de største forsinkelsene med tog skjer ut og inn av de store byene, men at det sjelden er snakk om forsinkelser som varer i en time eller to timer.
Les også:
- En fattig trøst
På toget mellom Fredrikstad og Oslo møter Klikk.no togpendleren Øivind Kirsebom som pendler inn til hovedstaden tre ganger i uken. Å få forpleining og penger tilbake ved forsinkelser er ikke noe han anser som viktig.
Nye togregler
Dette kan du få igjen dersom det nye forslaget til endring av jernbaneloven går igjennom:
Forsinket over 30 minutter:
Reisende med lokaltog kan kreve å få tilbake pengene etter NSBs frivillige garantiordning.
(Dette er dagens regler)
Forsinket over en time:
Den reisende får automatisk rett til å få betalt tilbake 25 prosent av billettprisen.
Den reisende får rett til forpleining i form av mat og drikke.
Den reisende får rett til alternativ transport eller hotellopphold dersom det er nødvendig.
(Her slår EUs regler inn)
Forsinket over to timer:
Den reisende får automatisk rett til å få tilbakebetalt 50 prosent av billettprisen.
(EUs regler)
- For meg er det viktig at toget kommer og går når det skal. Det er en fattig trøst å få igjen 25 prosent ved en times forsinkelse. Jeg anser ikke det som noe plaster på såret, sier Kirsebom, som selv ikke synes forsinkelsene har vært noe problem de tre årene han har pendlet.
- Hadde du kommet til å benytte deg av tilbudet med å få penger igjen dersom toget blir en time forsinket?
- Da snakker vi om kanskje å få tilbake 60 kroner, og det er grenser for hvor mye tid jeg vil bruke for å få igjen en slik sum, sier togpendleren, som hadde kommet til å måtte søke om å få penger igjen etter en forsinkelse, ettersom han er en av de mange med månedskort.
Et insitament
- Det kan godt hende at den nye loven kan bli et insitament for at NSB skal holde rutetidene, og på den måten er det en fordel. Men jeg synes ikke det er så gærent. Det har vel ikke hendt meg mer enn 10 ganger i løpet av de tre årene at toget har vært forsinket. Da er det gjerne en teknisk feil og de unnskylder seg med signalproblemer. Det er klart at man blir veldig irritert når dette hender. En gang satt jeg en hel time utenfor Moss stasjon. Da var det noe feil med lokomotivet, sier Kirsebom, som ikke kunne tenke seg forpleining i form av mat eller drikke.
- Det er så klart mye viktigere dersom man skal på en lang tur, for eksempel mellom Oslo og Trondheim, sier han og legger til at det viktigste for han er at NSB tar seg selv i nakken og gjør sitt beste for å holde rutetidene.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 30/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.