Dansen rundt gullkalven
Presset økte, men til slutt ble det som Petter selv ville: Red Bull BLIR privat sponsor for skikongen.
To uker varte farsen som ga Petter Northug og hans nye energidrikk-sponsor kilometer med spalteplass i norske medier. Først var det selve drikken som var problemet, den var visstnok skadelig for barn. Folkhelsa var bekymret, men så rykket kostholdseksperter ut og sa at dagens Red Bull-bokser, som selges på Rimi og Rema, ikke inneholder mer koffein enn en kopp te. Og at forskjellen på Coca Cola og Red Bull var minimal.
Trusler
Deretter var det synserne sin tur, med Trude Dybendahl og navnebrødrene Truls og Bjørn Dæhlie i spissen: "Red Bull har et party-image og å la seg sponse av dem er feil signal å sende ut for en norsk skihelt".
Så oppdaget man at Aksel Lund Svindal for lengst har inngått sponsoravtale med Red Bull. Det samme har den populære jibberen PK Hammer. Er ikke disse gutta norske skihelter?
Ikke ifølge skipresident Sverre Seeberg, som understreket norsk langrenns nisselue og nikkers-image da han rykket ut og sa at Skiforbundet nok kunne tenke seg å ta fra Northug lisensen om han danset med sponsorer de selv ikke likte.
Havnet i skvis
Parallelt, trygt plassert i bakgrunnen, raslet DnB Nors mektige sponsorsjef Jacob Lund med sablene. Han vil jo ikke sitte stille og se på at private sponsorer får mer oppmerksomhet enn DnB Nor, det er tross alt de som pumper millioner inn i norsk langrenn og sørger for at folk som Øystein Pettersen, Åge Skinstad og generalskretær Bård Amundsen har en jobb å gå til. "Pølsa" Pettersen sier at norsk nikkersadel må tenke nytt, omfavne Red Bull, sette opp øltelt på stadion og lage skikkelig show av langrennssporten. Skinstad og Amundsen havnet i en skvis: Petter er gullkalven, og må ikke terges for mye. Samtidig er det Seeberg som er sjefen, og Jacob Lund som plukker opp regningene.
Skjult agenda
Som om ikke alt dette var nok: Det var nok ikke egentlig Red Bull som var selve problemet. Det var mannen som kom med avtalen. Nils Marius Otterstad, en nytenkende og opprørsk liten djevel, manager på Team XtraPersonell, og fra før en lei torn i øye på Skiforbund og storsponsorer. Hva var egentlig hans agenda? Skaffe Petter en god avtale - eller er dette første steg for å lokke gullkalven over i et nytt, privat lag? Kanskje sågar sponset av Red Bull, med Dario Cologna på laget?
Kjernen av problemet
Når alle lag er skrellet av løken, er det her stridens kjerne ligger. Skiforbundet hadde forlengst godkjent innholdet i Red Bull-avtalen, men for å stille seg bak den, måtte Team Northug garantere vanntette skott rundt Petter i fremtiden. Ingen mer flørting med Nils Marius Otterstad og private lag. Legg den ballen død, så skal vi samarbeide fint, var meldingen til Team Northugs nye sponsorsjef, Terje Julusmoen. Nå er den floken ute av verden, og dermed kan verden fortsette noenlunde som før.
Må ta grep
Men om Otterstad er kneblet for denne gangen, betyr det ikke at tanken om private lag, etter modell fra sykkelsporten, er lagt død. Hele denne saken har vært et varsku for de som styrer og steller i skiforbundet: Ta grep, moderniser sporten, og åpne opp for at de beste får gode avtaler, så er det ingen grunn til å forlate skuta. Gjør man det motsatte, går i strupen på sine egne stjerner, kan det godt være at Petter Northug ved neste korsvei pakker skiposen og drar.
Og hva blir det igjen av TV-underholdning da?
Denne saken ble første gang publisert 25/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.