Verdens største i sitt slag:
Norsk kjemperigg
Det må være typisk norsk å tenke størst – norske Aker Solutions har nemlig bygget verdens største mobile oljerigg.
Fakta om riggen
Aker H-6e kan bore på havbunn ned til 3000 meter under havoverflaten - Galdhøpiggen er til sammenligning 2469 meter høy.
Boreriggen kan bore 10 000 meter ned i havbunnen, det blir 13 000 meter fra havoverflaten - verdens høyeste fjell, Mount Everest, er til sammenligning 8850 meter høyt.
Riggen har drivstofftanker som rommer fire millioner et hundre tusen liter drivstoff - det tilsvarer 60 000 bensintanker på bil på 70 liter hver seg.
Riggen har et hoveddekk på 90 X 70 meter - det tilsvarer arealet på en fotballbane.
BYGGEPROSESSEN
Aker Solutions har hatt ansvaret for byggingen.
Bygget på to steder: Skroget er delvis bygget i Dubai for så å bli slept til Stord. Seilasen tok drøyt 50 dager.
Bygging av toppsidene, løfteoperasjoner og sammenmontering gjort på Stord.
4500 arbeidere fra 40 nasjoner jobbet samtidig på prosjektet.
Fire offisielle arbeidsspråk ble brukt: norsk, engelsk, polsk og russisk.
Aker Solutions har nå bygget de to største, mest teknisk avanserte mobile oljeriggene i verden i Dubai og på Stord. Kjempene på 71 000 tonn er konstruert for å kunne bore dypt under de dypeste havene under de tøffeste forholdene jordkloden har å by på - fra isdekte, arktiske strøk til den varme Mexicogolfen.
Vekker internasjonal oppsikt
Riggene - av typen Aker H-6e - heter Aker Spitsbergen og Aker Barents. De har allerede fått så stor internasjonal oppmerksomhet at TV-kanalen Discovery har laget en times dokumentar om konstruksjonen som de sender i serien "Gigantprosjekter".
Et ekstra spennende bakteppe for dette gigantprosjektet er at byggingen har funnet sted på to steder i verden, under to vidt forskjellige forhold, nemlig i Dubai og i Norge. Skrog og dekk er blitt konstruert på to steder samtidig og siden montert sammen.
- Hele TV-programmet handler utelukkende om de norske riggene med norske ingeniører og prosjektledere i hovedrollen, forteller Maria Stangeland hos Discovery. - Det skal sendes i 24 land, så dette er kjempereklame for både Norge, norsk ingeniørkunst og et norsk selskap.
Løfter 11 000 tonn
Hovedgrunnen til at Discovery fattet interesse for Aker H-6e er at den er blitt den største flyttbare oljeriggen i verden, spesielt designet for boring etter olje under ekstreme forhold i svært ugjestmilde omgivelser.
- TV-folkene hos Discovery var også svært interessert i å filme løftet av det 11 000 tunge dekket, ett av de mest ekstreme løftene som noensinne er gjennomført.
Det er per i dag mangel på oljerigger i verden som kan bore på ekstremt dype farvann. Derfor er etterspørselen stor. Og riggene skal helst bygges fort. Normal byggetid for en rigg av typen Aker H-6e er tre til fire år. Aker Solutions greide det på mellom to og to og et halvt år.
Riggen på den mobile oljeriggen er spesialkonstruert til å ligge stødigere i vannet enn noen av forgjengerne. Boreutstyret er derfor bevisst plassert lavere på plattformen. Noe som gir den et lavere tyngdepunkt som igjen gjør den stødigere i høy sjø og/eller sterk vind.
Start i Dubai
Selve prosjektet startet ved en av verdens største tørrdokker i Dubai med byggingen av det 16 500 tonn tunge skroget. Arbeiderne monterte til slutt pontonger på det massive skroget som så ble sjøsatt og tauet av en svær havgående taubåt gjennom Suezkanalen og over Middelhavet, for til slutt å ankomme Aker Solutions verft på vår hjemlige kyst.
Internasjonalt samspill
I tørrdokk på Stord har verftsarbeiderne så fortsatt arbeidet og montert sammen det 11 000 tonn tunge hoveddekket til skroget. Også her har det vært internasjonalt samspill. Deler av dekket ble nemlig prefabrikkert i Spania og Polen for å spare tid.
Den store sammenskruingen
Det mest dramatiske og mest spektakulære øyeblikket i hele byggeprosessen kom da dekk og skrog skulle forenes. Først løftet en kran det 11 000 tonn tunge dekket opp fra tørrdokken og lot det henge i luften.
Deretter ble selve tørrdokken oversvømt med vann mens en annen arbeidsgjeng bukserte det 40 meter høye skroget inn i den våte tørrdokken og trakk det inn under dekket. Til slutt ble så dekket senket ned og på plass.
Denne saken ble første gang publisert 16/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.