Dag Sverre (39) bygger unike MC-er

Lever for å bygge motorsykler

Der står den, skinnende og blank på en forhøyning midt på verkstedgulvet, en selvkomponert ”Buell bobber old scholl”.

REDNECK RAMME:Dag Sverre troner stolt på sin selvkomponerte MC-sykkel som han har bygd opp fra grunnen av med rammekit fra Redneck Bikes Norge. ¿ Jeg er selv forhandler for Redneck, forteller han.
REDNECK RAMME:Dag Sverre troner stolt på sin selvkomponerte MC-sykkel som han har bygd opp fra grunnen av med rammekit fra Redneck Bikes Norge. ¿ Jeg er selv forhandler for Redneck, forteller han. Foto: Inge Lundereng
Sist oppdatert
DYR LAKKERING:Det er nøye håndverk hele veien. Bare lakkeringen koster flere tusen kroner.
DYR LAKKERING:Det er nøye håndverk hele veien. Bare lakkeringen koster flere tusen kroner. Foto: Inge Lundereng

Hamargutten Dag Sverre Andersen lever for å bygge motorsykler. På veggen inne i det lille verkstedlokalet henger fagbrev og diplomer, grunnkunnskapen er det tydeligvis ingenting i veien med. Dag Sverre er sertifisert mekaniker både for bil og motorsykkel og har fartstid bak seg i diverse verksteder, både i Nice og på Hamar.

Bare Harley som gjelder

I dag driver han bare med kjærlighetsbarnet motorsykler, og selv om han er autorisert for alle merker, er det bare to som gjelder: Harley Davidson og Buell. Sistnevnte er egentlig et utspring fra Harleyen, får jeg høre. En Harley-fyr som het Eric Buell brøt ut og laget en racingversjon av den amerikanske legenden som ble godt mottatt i Harley Davidson-miljøet.

Men ingenting er som å ha sitt eget verksted og følge egne lyster. Som å skru ferdig Buellen som nå nærmest står på pidestall midt i verkstedet.

Donorsykkel

- Jeg kjøpte først en donorsykkel, en Buell M2 Cyclone, 99-modell, forteller han. Den er det fint lite igjen av. De gule restene etter den står i naborommet, naken og ribbet.

- Jeg bruker identiteten til donorsykkelen når jeg skal få den nye sykkelen godkjent hos Biltilsynet, forklarer han.

Innen den tid har han bygd en ny sykkel rundt et rammekit fra Redneck Bikes Norge, hvor han også er forhandler. Han har modifisert olje- og bensintanken, laget belte for å holde batteriet, sveiset inn sidestøtte og laget motorfester. Og selv om setet er sydd i Sverige, har han gjort patineringen selv før herligheten ble sendt til Magnar Martinsen i Romedal til pulverlakkering.

Dag Sverre har ikke overlatt noe til tilfeldighetene noe sted på motorsykkelen. Motoren er en original Buell bortsett fra tenningsanlegget som er ombygd. Den har 100 hk og 1200 kubikk.

Bare en av hver

SLAKTET:Dette er alt som er igjen av donorsykkelen, en Buell. ¿ Men identiteten er viktig for registrering av den ombygde sykkelen, forteller MC-byggeren på Hamar.
SLAKTET:Dette er alt som er igjen av donorsykkelen, en Buell. ¿ Men identiteten er viktig for registrering av den ombygde sykkelen, forteller MC-byggeren på Hamar. Foto: Inge Lundereng

Helt siden Dag Sverre var liten, har han vært fascinert av motoriserte tohjulinger med grom lyd. Og for rundt fire år siden etablerte han sitt eget autoriserte firma, 2 & 4 Wheels. Her utfører han alt av reparasjoner og vedlikehold av motorkjøretøyer med både to og fire hjul.

Men med tiden er det blitt mer og mer oppbygging og/eller ombygging av motorsykler. Prislappen for en MC-sykkel ingen annen har maken til, kan fort komme opp i over 300 000 kroner. Regnestykket sier alt: Donorsykkelen alene kostet 90 000 kroner, rammen 69 000 kroner, lakkeringen over 30 000 kroner og tusenvis av kroner til små og store spesialdeler. Selv uten arbeidstimer blir det over 200 000 kroner i egne investeringer.

Sykkel med særpreg

- Men noen ønsker en motorsykkel med et særpreg ingen andre har, forteller MC-kunstneren. - Og det er de villige til å betale for.

Det er den nisjen 39-åringen i Birkebeinerveien på Hamar har peilet seg inn på. Har du penger og går med et ønske om en helt egen sykkel i magen, er det bare å melde seg hos Dag Sverre. Du sier hva du vil ha, MC-kunstneren bygger.

- Jeg føler meg heldig som får leve av guttedrømmen min, synes han. Men det handler om å tørre å satse også. Og det er når vinteren kommer med mørke og kulde du helst finner ham på verkstedet. Det er da han synes det er trivelig å bygge sykkel.

Det blir verre når våren og varmen kommer. Da er det som om hans egen personlige Harley Davidson, årgang 41, blankpusset og fin, roper på ham:

- Kom og kjør meg!

Da forsvinner ekvipasjen bortover Hedmarkens veier som er som skapt for motorsykler.

Gjerne sammen med faren og hans 46-modell Harley Davidson. Interessen for motorsykler har Dag Sverre nemlig arvet.

- Fatter'n er enda galere enn meg, gliser han.

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også