Førsteinntrykk
Land Rover Defender 110 kan sine kunster
En ny Defender må kunne klatre bedre enn alle andre Land Rover-modeller, og i tillegg være mer komfortabel enn før. La oss sjekke…
Prototyp 004 er en kul bil. På rettstrekkene gir Land Rovers sjefsingeniør Mike Cross gass. Motoren med seks sylindre ruser, og bak piper fartsvinden bare fra det ene vinduet. Defenderen fremstår som så produksjonsklar at man nesten er glad for at det finnes småting som minner om gamle dager. Land Roveren når sin toppfart ved 191 km/t, og litt etter dundrer Cross inn i en kurve. Defender ligger i en stabil krengevinkel. Hadde du gjort noe slik på asfalt med en eldre Defender, hadde den hoppet ut mellom trærne. Så dermed er spørsmålet: Er den egentlig en Defender?
Av utseende er den det tvers igjennom: Fronten er bratt og dørene rettlinjede, og fire små takluker bidrar til å gi alle Land Rover-fans grunn til å ferie gjenoppstandelsen til favoritten deres på fire hjul: «Good old Defender is back». Den gamle, som var ca på alder med dronning Elizabeth, har endelig fått en avløser.
Tradisjon og fremtid
Slik sett er det faktisk en tanke historisk å få oppleve den nye Defender fra passasjersetet. Her troner jeg høyt, enda noen fingerbredder høyere enn i en Discovery. Interiøret er en spagat mellom tradisjon og fremtid, mellom klassiske håndtak og store skjermer. Land Rover lover at de yngre kundene skal få alt de ønsker seg av tidsriktige infotainmentsystemer, men det er åpenbart ikke så altfor mye, for på dette området er engelskmennene konservative. Til gjengjeld har skjermene knivskarp grafikk.
Bak er det offroad-folklore som dominerer, med vaskbart gummigulv og bakseter som kan justeres i lengderetningen. Bak baksetet er det en tredje seterad, og helt bakerst troner reservehjulet stilriktig på bakdøren. Det skygger for synsfeltet, men det gjør ikke noe. Som ekstrautstyr fås kamera som er festet til taket og som viser deg hva det ser. Inkludert reservehjulet er bilen 502 centimeter lang – lengre enn mange sedaner i luksusklassen.
Målt mot Jeep Wrangler
Luksusklasse er det også over motoren i toppversjonen, med 400 hestekrefter og 6,1 sekunder fra 0-100 km/t. Legg til vekten på 2,3 tonn, og du skjønner at dette er mer enn helårsdekkene har godt av. I 130 km/t suser den derimot like fornemt av gårde som om den var en Range Rover Sport.
– Under utviklingen av bilen var det Range Rover Sport som var målestokken for komfort ved vanlig kjøring, sier Mike Cross. Alt er lysår bedre enn gamle Defender. Nå er vi bare spente på hvordan den nye er med tohundrehesters dieselmotor.
Målestokk for terrengegenskaper
Sjefsingeniør Cross hopper på et par forhøyninger og pløyer bilen over noen furer i asfalten, noe Defenderens luftfjæring takler ytterst avslappet. Hjulopphenget er forsterket for de aller tøffeste oppgavene, og Land Rovers Terrain Respons-styrehjul har fått et par ekstra kjøreprogrammer. Utenfor allfarvei skal den nemlig være bedre enn alle andre Land Rover-modeller. Den skal kunne kravle oppover som en Jeep Wrangler, som har tjent som målestokk for terrengegenskapene under utviklingen.
Banen vi kjører på, er ingen skikkelig utfordring for bilen. Litt grus, et hopp og to møkkete vanndammer som mister Cross freser igjennom med full gass. Etterpå er den møkkete opp til taket. Kall det gjerne en slags mandig makeup – det er jo ikke en sart by-SUV vi kjører. Og det er hevet over tvil at Defender kan takle mye mer, med sitt lavgir og sin evne til å takle drøye vinkler i alle retninger. Så får det heller være at de færreste av kundene noensinne vil teste ut bilens kapasitet. I stedet vil de montere 22-tommersfelger og rulle rundt i byen.
James Bond-rolle
Firedørsutgaven 110 kommer til våren, med to dieselmotorer (2,0 liter med 200 eller 240 hestekrefter) og to bensinmotorer (2-liter med 300 hestekrefter, 3-liter med 400 hestekrefter). Prisene starter på 1 095 900 kroner med diesel og 1 234 900 kroner med bensin. Mike Cross sier at hans førstevalg er den minste dieselen, fordi bilen etter hans mening er bedre balansert med mindre vekt på forakselen. Til høsten kommer den kortere todørsutgaven kalt Defender 90.
De viktigste markedene, Kina og USA, skal ha bensinmotor og full pakke luksusutstyr. Det betyr priser som sender Defender opp i nye sfærer. Legg til at bilen har en rolle i den nye James Bond-filmen «No time to die» også. 004 på oppdrag for 007 der, altså.
Land Rover Defender 110 P400
Motor: Seks sylindre i rekke, turbo, bensin, langsmontert foran
Sylindervolum: 2996 cm3
Effekt: 400 hestekrefter ved 5500 o/min.
Dreiemoment: 550 ved 2000-5000 o/min.
Avgassnorm: Euro 6d temp
Hjuloppheng: Uavhengig/luftfjærer
Dekkdimensjon: 255/65 R 19
Girkasse: Åttetrinns automat med lavgirserie
Firehjulsdrift/kraftfordeling: Permanent via senterdifferensial/50:50
L/B/H: 5018/2008/1967 mm
Akselavstand/svingdiameter: 3022 mm/13,1 meter
Bakkeklaring/vadedybde: 218-293/900 mm
Terrengvinkler: F: 38 grader/M: 28 grader/B: 40 grader
Bagasjevolum: 857-1946 liter
Egenvekt/nyttelast: 2361/804 kg
Tilhengervekt: 3500 kg
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Toppfart: 191 eller 208 km/t
Forbruk, oppgitt: 0,96 l/mil
CO2-utslipp: 220 g/km
Pris: Fra cirka 1 328 900 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2020