Landet på landeveien 

Historisk landing

Landingen er ikke bare historisk. Den demonstrerer også evnen til å gjøre de norsk F-35-flyene mindre sårbare. 

<b>HISTORISK:</b> Torsdag 21. september landet to norske F-35A på landeveien i de dype skoger i De tusen sjøers land.
HISTORISK: Torsdag 21. september landet to norske F-35A på landeveien i de dype skoger i De tusen sjøers land. Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret
Først publisert

Det er nok vanligvis ganske stille på fylkesvei 551 gjennom Tervo i Finland, men 21. september i år ble stillheten brutt av to norske multirollefly kampfly. Ikke bare brøt de to F-35A-flyene freden, de landet sågar på den finske landeveien.

Det dreide seg ikke om en nødlanding, men en øvelse, og landing er historisk: Aldri før har Lockheed Martin F-35A landet på motorvei.

Mindre avhengige

– Dette er en milepæl, ikke bare for Luftforsvaret, men også for Norden og NATO, uttalte Rolf Folland, generalmajor og sjef for Luftforsvaret.

Landingen er del av det Luftforsvaret omtaler som et spredningskonsept. Målet er å gjøre flyene mindre avhengige av militære flyplasser for landing og take-off, og dermed gjøre det vanskeligere for en fiende å ødelegge flyene.

– Kampfly er sårbare på bakken, så ved å kunne bruke småflyplasser og motorveier øker vi overlevelsesevnen i krig, sier ­Folland.

<b>FLYTÅRN:</b> Finsk, mobilt kontrolltårn. 
FLYTÅRN: Finsk, mobilt kontrolltårn.  Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Godt samarbeid

De to norske kampflyene ­landet på fylkesvei 551 i Tervo i Pohjois-Savon-regionen etter å ha deltatt i samtrening med finske F-18. Umiddelbart etter landing ble det gjennomført fylling av drivstoff med motorene i gang, såkalt «hotpit refueling», før flyene tok av fra fylkesveien og var på vingene igjen.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen mener landingen er et eksempel på at samarbeidet mellom luftforsvaret i de nordiske landene har kommet veldig langt.

– Landingen viser at de nordiske landene snart kan operere sammen som en koordinert styrke, sier Kristoffersen.

<b>TRENING:</b> Evnen til å kunne bruke motorveier som flyplass kan gjøre de norske F-35A-kampflyene mindre sårbare i strid. 
TRENING: Evnen til å kunne bruke motorveier som flyplass kan gjøre de norske F-35A-kampflyene mindre sårbare i strid.  Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

200 kampfly

I mars år ble det inngått en intensjonsavtale om å integrere Danmarks, Finlands, Norges og Sveriges luftforsvar til en felles luftstyrke. Avtalen er en forlengelse av forsvarssamarbeidet Nordic Defence Cooperation (NORDEFCO), opprettet i 2009.

– Nordens fremtidige luftforsvar kommer til å bestå av mer enn 200 kampfly, og det er veldig bra at vi er i gang med å utvikle det nordiske samarbeidet om militære luftoperasjoner, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

<b>VERTIKAL LANDING:</b> Amerikanerne har landet på motorvei med F-35B tidligere, men B-versjon har evnen til å lande tilnærmet vertikalt. 
VERTIKAL LANDING: Amerikanerne har landet på motorvei med F-35B tidligere, men B-versjon har evnen til å lande tilnærmet vertikalt.  Foto: Kyra Helwick/U.S. Navy

Landet før

Luftforsvarets landing på ­motorvei med F-35A er første gang i historien for det avanserte kampflyet. F-35 har imidlertid landet på motorvei før, men da handlet det om B-versjonen av F-35 tilhørende det amerikanske forsvaret. F-35B er en såkalt STOVL-versjon (short takeoff/vertical landing), som kan lande mer eller mindre vertikalt som en Harrier.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 54 2023