Nettreisebyrå selger, tross annullering

Fortsetter å selge Ryanair

GoToGate mener de har rett til å selge billetter for Ryanair. Lavprisselskapet prøver å stanse dem.

KANSELLERER: Flybilletter som er solgt andre steder enn på Ryanairs egne nettsider blir kansellert. Det utgjør omkring 500 billetter om dagen
KANSELLERER: Flybilletter som er solgt andre steder enn på Ryanairs egne nettsider blir kansellert. Det utgjør omkring 500 billetter om dagen Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

Selv om det er en uke siden Ryanair meldte at de ugyldiggjør billetter som er solgt på andre nettsteder enn på flyselskapets egne, kan du fortsatt få tak i Ryanair-billetter hos norske reiseselskaper. Hos norske Gotogate.no pågår videresalget fortsatt, noe administrerende direktør i Nordic Direct Travel AS, Jon Even Sørlie, mener er helt på det rene.

- Hovedmålet til GoToGate er å tilby våre kunder et bredest mulig tilbud av destinasjoner i hele verden. Som følge av dette er Ryanair ett av mange flyselskaper som tilbys på våre nettsider, sier Jon Even Sørlie, administrerende direktør i Nordic Direct Travel AS som eier GoToGate.

- Hvorfor selger dere billetter som selskapet sier er ugyldige?

- GoToGate formidler flybilletter hos Ryanair gjennom Amadeus sin tjeneste Travelfusion. Ryanair har også uttalt at kunder som får sin avgang kansellert vil bli kontaktet per epost angående kanselleringen, sier Sørlie. Han legger til at GoToGates kunder som har booket Ryanair den siste uken ikke har opplevd noen problemer.

- De har gjennom bestillingen formidlet sin epostadresse direkte til Ryanair, sier han.

Ifølge Sørlie trenger ikke kunder å frykte at billettene blir kansellert eller gjort verdiløse av Ryaniar.

- Ingen kunder har noe å frykte gjennom å kjøpe flybilletter via GoToGate. Vi forholder oss til det opplegget vi nå har og har hatt gjennom lengre tid. Vi har ikke opplevd noen problemer med våre kunder som velger å fly Ryanair siden 11. august, sier Sørlie.

Han forteller også at GoToGate ikke har mottatt noen annen informasjon enn den generelle pressemeldingen som Ryanair sendte ut vedrørende de nye reglene.

- Ryanair har ikke på noen formell måte henvendt seg til oss og bedt oss om å stoppe salg av deres billetter. Om det er slik at Ryanair nekter å godkjenne denne type salg, ville vi allerede hatt en rekke henvendelser fra våre kunder om dette, dette har vi per dags dato ikke hatt noe av, sier Sørlie.

- Hva koster det ekstra å bestille Ryanair-billetter gjennom dere?

- Som alle kommersielle aktører i dette markedet tar også vi et lite servicehonorar for å formidle flybilletter. Vår opplevelse er at de fleste kunder er fornøyd med å betale et lite honorar for å spare tid på finne det beste flyalternativet. GoToGate tilbyr også hotell, leiebil og avbestillingsforsikting på sine sider, for å gi kundene en "one - stop shopping"» opplevelse, og dermed spare tid på reisebestilling, sier Sørlie og legger til at selskapet opplyser sine kunder om servicehonoraret.

(Reservasjonsgebyr hos GoToGate er på 113 kroner. I tillegg kommer Ryanairs egne skatter og avgifter)

Ekstrautgifter på 200 prosent

FOR KUNDENS BESTE: - De nye reglene er til kundenes beste, sier Daniel de Carvalho, Europeisk kommunikajsonsmanager i Ryanair.
FOR KUNDENS BESTE: - De nye reglene er til kundenes beste, sier Daniel de Carvalho, Europeisk kommunikajsonsmanager i Ryanair.

Mandag forrige uke trådte de nye reglene i kraft hos Ryanair. Bakgrunnen for de nye billettsalg-reglene er at reiseselskaper verden over legger på ekstra skatter og avgifter på opptil 200 prosent på billetter til Ryanairs flygninger. For å forhindre dette har lavprisselskapet ulovliggjort salg av billetter på eksterne nettsteder. Dessverre er det passasjerene som er de skadelidende etter at Ryanair så seg lei av tredjeparter som tok seg grovt betalt for videresalg av flybilletter. De nye reglene fører til at flyselskapet ugyldiggjør hele 500 flybilletter daglig.

- Vi går ut i fra at det daglig blir solgt opptil 1000 Ryanair-billetter ulovlig gjennom en tredje part, sier Daniel de Carvalho, Europeisk kommunikasjonsmanager i Ryanair. Han understreker at de nye reglene er til passasjerenes eget beste.

- Vi gjør dette for at passasjerene ikke skal bli lurt til å betale ekstra tillegg og avgifter til reiseselskaper uten at de blir opplyst om dette, sier han til Klikk.no.

Ekstra skatter og avgifter

Klikk.no får tilsendt et dokument fra Ryanair som viser hvordan et av reiseselskapene opererer. En av Ryanairs ansatte har bestilt en billett via det irske reiseselskapet www.bravofly.com der avgiftsbeløpet på flybilletten ligger på 52 Euro (415 norske kroner).

- I virkeligheten er Ryanairs avgifter på nøyaktig den samme flygningen, fra samme sted til samme tid på 19 Euro (151 norske kroner). Dette er et eksempel på at passasjeren har måttet betale 200 prosent mer i skatter og avgifter enn dersom han hadde bestilt på våre egne hjemmesider, slår de Carvalho fast.

Side 1- bestillingsbekreftelse bravofly

Side 2 - pris og gebyr hos bravofly

Side 3 - samme reise bestilt hos Ryanair

Noen får ikke beskjed

Dersom du nylig har kjøpt en billett til en av flygningene med Ryanair på et annet sted enn lavprisselskapets hjemmesider, kan du nå sitte i klisteret. De av passasjerene som ikke har fått med seg den siste ukens hendelser kan risikere å stå på flyplassen med en ugyldig flybillett i hånden. Dette uten i det hele tatt å ha bli varslet - verken av reiseselskapet eller av Ryanair.

Årsaken til dette er at dersom flygingen ikke er registrert med passasjerens e-postadresse, men med reiseselskapets adresse, blir ikke den reisende varslet om kanselleringen. Du kan dermed bli stående med skjegget i postkassa når du ankommer flyplassen og får vite at billetten er ugyldig.

- Det kommer til å bli interessant å se hvor raskt reiseselskapene betaler tilbake det ekstra pålegget som de har påført kundene, sier kommunikasjonsmanageren, som legger til at Ryanair har kontaktet flere hundre reiseselskaper for å gjøre dem oppmerksomme på ugyldigheten.

- Hva vil Ryanair gjøre for å hjelpe passasjerene som nå står med ugyldige billetter?

- Ryanair sender ut skriftlige meldinger om kanselleringene og prosessen som viser hvordan de kan få pengene tilbake. Ryanair har hatt en rekke pressemeldinger på sin internettside, vi går ut internasjonalt i media og kjører annonsekampanjer, sier de Carvalho.

Ifølge kommunikasjonsmanageren har Ryanair flere pågående rettssaker som har å gjøre med nettopp denne typen ulovlig salg av billetter.

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også