Fjelltur med firehjulstrekk
Island har ikke de samme restriksjonene på motorisert ferdsel i naturen som vi har her hjemme. Slikt blir det skikkelige gutteturer av.
Fire ganger 40 tommer, 7,3 liter fordelt på 8 turbodieselsylindere. 300 hestekrefter. 3,7 tonn dødvekt. Ingen vanlig bil, selv ikke på Island. I Norge ganske så uaktuell redskap til å forseere løssnø, fjelltopper og isbreer med.
Dagligdags for Kristjan Kristjánsson, som eier og driver MountainTaxi med tilhold i Hafnafjordur - 15 minutter utenfor den Islandske hovedstaden Reykjavik.
4X4
Han var den første som begynte med 4X4 turer i Islandsk natur. Selv om flere har kommet til mener han å være den mest erfarne. Han og kona Bjørk kjører begge stor bil i storslått natur. Det tilbys alt fra dagsturer på "The golden rute", Thingvellir, Gaysir-området og Gullfoss, via isbreturer med overnatting til ekspedisjoner med flere ukers varighet. Begge bilene er Ford Excursion, ombygget av Kristjan selv. Bilen vi er ute med har 40 toms dekk og "bare" en girkasse. Den andre, sorte, har dobbel girkasse, 44 toms dekk - og barskap for gjestene i bakdøra. Begge er utstyrt med kompressor for å pumpe lufta tilbake i dekkene etter løssnøkjøring.
Stopper ikke
Til slikt bruk må man ned på om lag 4 punds dekktrykk. Med dette i orden er det lite som stopper de voksne truckene. Bratte bakker, kjøring i snø langt uten for veier og "tracks" er bokstavelig talt en lek. Dette er moro - for gutter (og sikkert jenter) i alle aldre!
Dobbel lavserie
- På bra føre kan vi holde høy fart, 70-80 km/t offroad. Under mer ekstreme forhold må begge lavseriene i girkassene kobles inn, og vi krabber av sted i 1,5 kilometer i timen, sier Kristjan - som lover flotte og annerledes naturopplevelser i den spektakulære Islandske vinteren.
Denne saken ble første gang publisert 17/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.