Dette kan du klage på når du flyr
Dine rettigheter som flypassasjer
Ikke la flyselskapene komme seg unna! Lær dine rettigheter som flypassasjer.
Selv om du kjøper billetten din på billigsalg, har du nøyaktig de samme rettighetene som en hvilken som helst annen passasjer.
Mange er usikre på om de har de samme rettighetene hos lavprisselskapene som hos de tradisjonelle flyselskapene. I utgangspunktet har du akkurat de samme lovbestemte, grunnleggende rettighetene uansett hvor mye du har betalt for billetten og uansett hvem du flyr med. Det vil si at dersom flyet er forsinket kan du få refundert pengene du må ut med dersom du ikke rekker neste fly og må kjøpe ny billett. Dette gjelder selv om du flyr videre med et annet flyselskap.
For å ta et eksempel vil dette si at dersom du har bestilt en flyreise fra Sandefjord Lufthavn Torp med Ryanair til London Standsted og skal fly videre derifra med et annet flyselskap, så har du krav på erstatning dersom Ryanair-flyet skulle bli så forsinket at du ikke rekker det neste flyet.
Markedets billigste
Lavprisselskapene er kjent for å tilby markedets billigste flypriser. Her hjemme tenker man umiddelbart på flyselskaper som Ryanair, Norwegian og Sterling når ordet lavprisselskap nevnes. I utlandet er selskapene Easyjet og Brüssel Airlines kjente lavprisselskaper.
- Hva er det egentlig som definerer et lavprisselskap?
- Lavprisselskapene markedsfører seg med markedets rimeligste priser. Det er mange flyselskaper som har billige priser, men noen selskaper satser på et splittet produkt, og det er dette som gjenkjennes som lavprisselskap. I Norge i dag er det litt vanskelig å definere fordi det finnes andre flyselskaper som kan ha billige flybilletter også, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.
Samme rettigheter hos alle
- Har man færre rettigheter hos lavprisselskapene enn hos andre flyselskaper?
- Nei, man har de samme grunnrettighetene, altså de som er lovbestemte. Dette er minimumsrettigheter som vi har erfart at enkelte selskaper forsøker komme seg unna. Det finnes for eksempel lavprisselskap som har prøvd å begrense ansvaret sitt på konsekvenser av forsinkelser, forteller Gjedrem.
Med andre ord har man i utgangspunktet akkurat de samme rettighetene om man bestiller en flybillett med Ryanair, SAS, Norwegian eller KLM. I det øyeblikket du har trykket på bestillingsknappen har du inngått en bindende avtale med flyselskapet.
- Som passasjer har du krav på at flyet går og kommer frem når det er sagt, at du blir fraktet trygt dit du skal og at bagasjen din ikke blir ødelagt eller tapt. Dette har du krav på uansett hvilken pris du har betalt for billetten din, sier Gjedrem. Han legger til at dersom et fly har blitt kansellert kan man få igjen pengene forutsatt at kanselleringen ligger innenfor flyselskapets kontroll. Et eksempel på avvik fra dette kan være ekstraordinære værforhold der flyselskapet ikke blir erstatningspliktige. I slike tilfeller har passasjeren ikke krav på noe som helst. Dette gjelder samtlige av flyselskapene.
Les dine fulle rettigheter her>>
Tradisjonelt kontra lavpris
- Hva er det viktigste skillet mellom et tradisjonelt flyselskap og et lavprisselskap?
- Kjøper du en fullprisbillett av de tradisjonelle selskapene som SAS, KLM eller British Airways får du en helt annen fleksibilitet og en helt annen service, sier Gjedrem. Han understreker at lavprisselskapene ofte lokker med tilbud som egentlig ikke eksisterer. Nettopp dette er noe Forbrukerombudet bruker mye tid på.
Med andre ord kan man ikke forvente nøyaktig det samme. Dersom man for eksempel vil bytte navn på passasjer, avreisedato og liknende må man ut med relativt mye penger for dette i lavprisselskapene, mens de tradisjonelle selskapene er mer serviceinnstilte når det gjelder slik. Betaling for medbrakt bagasje spiller også inn som en stor forskjell.
Denne saken ble første gang publisert 12/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.