Turen går til Leka
Vakker og unik natur
Leka er kåret til Norges Geologiske Nasjonalmonument og er Trøndelags nordligste kommune. De gulrøde serpentinfjellene og den spesielle geologien gjør øya til en av Norges vakreste og mest spesielle – vel verdt et besøk.
Mange forbinder Leka med historien om ørnerovet som fant sted 5. juni 1932 i Kvaløya. Vesle Svanhild på tre år skal ha blitt tatt av en ørn og fløyet opp i Hagafjellet. Jenta ble funnet på en fjellhylle 1700 meter unna der hun forsvant. Men det berømte ørnerovet er ikke den viktigste grunnen til at du bør besøke øya.
Geologiøya Leka ligger lengst nord i Trøndelag og har vært bebodd i over 10 000 år. Store deler av øya består av serpentinitt og olivinstein som gir en karakteristisk gulrød farge, og som ellers bare finnes på den amerikanske siden av Atlanterhavet.
Solnedgang ved Steinskardet
Vi kjører av ferga fra fastlandet og setter kursen mot vestsida av øya., ut mot Steinskardet. Her er det westernlandskapet som dominerer. Sola er i ferd med å gå ned og de gulrøde fjellene gløder. Med utsikt mot Helgeland og øyegruppene Horta og Sklinna, nytes ferske reker og god drikke. Det parkerer stadig både norske og utenlandske turister – alle like fascinert av det spesielle landskapet. Et landskap med en svært lang historie.
Leka ble til for omtrent 500 millioner år siden, da lava fra jordas indre ble til havbunnsskorpe på den midtatlantiske rygg. Senere, i kollisjonen under den Kaledonske fjellkjedefolding som formet Norge, ble en dyp flik av havbunnsskorpa brukket av og skjøvet innover kontinentet. Lekas overflate viser et unikt tverrsnitt av bergartene slik de ble dannet nedover i jordskorpa. Et slikt tverrsnitt kalles en ofiolitt, og Leka er det største og mest komplette ofiolittkompleks i Norge.
Leka rundt på sykkel
Sola steiker – en flott og varm sommerdag møter oss i teltåpningen. Vi gjør oss klare til å oppleve øyas spesielle geologi fra sykkelsetet. Med oss på turen har vi også den lille gordonsettervalpen vår, Balto på fire måneder. Noe motvillig kryper han inn i sykkelvogna, mens vi starter med å tråkke opp den første bakken fra Leka brygge.
Vi følger anbefalingen om å sykle med klokka og starter turen i frodig kulturlandskap på øyas østside. Ylva på åtte og Isak på ti år er strålende fornøyde da vi møter den første nedoverbakken og vi kan trille om kapp. Det er lite trafikk på den asfalterte veien, og småkupert og lett å sykle. Etter noen kilometer kommer vi til skiltet som svinger av til Årdalssand. Stranda er Lekas mest populære badestrand og er tilrettelagt med grillplass.
Fra stranda fortsetter vi videre og passerer en rekke gårder og småbruk. Ved slutten av siste istid sto havet omtrent 110 meter høyere enn i dag. Det tidligere havnivået trer tydelig fram på Leka, med markante strandlinjer og gamle strender som følger kanten av fjellet. Ettersom den marine grensa går så høyt, ligger all bebyggelse og dyrkingsarealer på gammel havbunn, noe som gir et næringsrikt jordsmonn og grunnlaget for et variert jordbruk på øya.
Løva
På øyas sørspiss vender vi mot Solsem. Her blir landskapet mer åpent og karrig, og vi skimter de fargerike fjellene på avstand. Trøndersommeren er på sitt aller varmeste denne dagen. På Vestre er det heldigvis en liten butikk med muligheter for å kjøle seg ned og kjøpe is.
Hjulene fortsetter å rulle og plutselig peker Isak på et skilt.
– Se, vi har endelig kommet til Løva, sier han begeistret. Balto er lei av å sitte i sykkelvogna og er hoppende glad da han får lufte seg. Løvtrærne henger ned over stien. Oppstigningen er bratt, men kort. Vi klyver de siste meterne over de store og varme steinene. Ylva gjør et godt veivalg og kan juble som førstemann på toppen. Vi stopper opp og studerer de spesielle steinene. De har lange striper. Lange striper med synlig asbest. Ungene klatrer til slutt opp på ryggen av Løva.
Solsemhula
Vi passerer skiltet til Solsemhula. Hula med malte menneskefigurer som ble oppdaget av tre eventyrlystne unge menn den 3. mai 1912. Vitenskapelige undersøkelser viste at dette var et fortidsminne helt utenom det vanlige – og svært sjeldent. Hula er nå avstengt og kun åpen for guidede turer. – Neste gang må vi dra dit, mener Ylva da hun får høre den spennende historien.
Vi nærmer oss Steinstind. Fjellene foran oss har utallige nyanser av gult, brunt, oransje og rødt. Balto blir veldig urolig i sykkelvogna og misnøyen når sitt høydepunkt da vi sykler gjennom Steinskardet. Lyden av den sutrende hundevalpen ljomer i bergveggene, og vi stopper for en lengre pustepause mot havgapet. Havet ligger blikkstille og utsikten over Helgelandskysten er minst like fin på dagtid.
Støypet
Slik kommer du deg til Leka
Hurtigbåten Foldafjord går i sambandet Namsos – Rørvik – Leka, og er den enkleste måten å komme seg til Leka på med offentlig transport. Med bil er det ca. fem timers kjøring fra Trondheim til Leka, og Leka ligger ca. 2,5 timer sør for Brønnøysund. Ferga M/F Leka går regelmessig mellom fergeleiet Gutvik (på fastlandssiden) og Skei på Leka. Leka Brygge tilbyr overnatting og har også utleie av både elsykler og vanlige sykler. Leka Brygge ligger 4,8 kilometer fra fergeleiet. Ta kontakt på tlf.: 957 93 318 eller send e-post til [email protected]. Lekamøya spiseri leier ut sykler. Kan leveres på kaia på Skei etter avtale. Sykkelleie (per døgn): Barnesykkel: 125 kroner, dame/herresykkel 275 kroner og El-sykkel 450 kroner. Tlf.: 417 68 615 o add text
Fra Steinskardet venter en herlig, lang og etterlengtet nedoverbakke. Med vind i håret ruller vi raskt ned til starten på turstien til Støypet og Ørnerovet. Støypet er ei rullesteinsstrand med bergarter fra havbunnsskorpas dypeste del. Her finner vi rester av sandstrendene der steinalderfolket tok seg et bad. Steinene har fascinerende mange farger og former.
En variert og spennende sykkeltur går mot slutten. Vi sykler rundt nordspissen av øya og legger serpentinfjellene bak oss. Det frodige landskapet tar over, to fredelige rådyr rusler over veien og vi takker for et opplevelsesrikt besøk i jordas indre. 
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Villmarksliv nr 04 2023