Tone Damli Aaberge er ettertraktet
Tjener fett på reklame
Tone Damli Aaberge har hatt mange reklameoppdrag de siste årene. Nå er det en avtale med Opel som fyller opp bankkontoen hennes.
Tone Damli Aaberge (23) fikk sitt store gjennombrudd da hun deltok i «Idol» på TV 2 i 2005. Senere har artisten gitt ut tre album, og vært med i «Melodi Grand Prix».
Millioninntekt
Likevel tjener hun trolig mer på de mange reklamejobbene hun har takket ja til.
- Tone tjener gode penger på reklame- og modelljobbing, sier PR-ekspert Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik.
Skattelistene viser at Tone tjente 1,2 millioner kroner i 2010, og mye av denne inntekten kommer trolig fra reklamejobber.
Fronter opel
I en ny reklamekampanje blir Sogndal-jenta frontfiguren til Opels nye miljøbil Ampera.
- Jeg vet ikke hvor mange hundre tusen hun har fått, men hun har ikke stilt opp for småpenger. Kontrakten er garantert verdt en del. Opel trenger drahjelp, og nå kjøper de kred gjennom bruk av hennes posisjon, sier Hartmann.
Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen synes det er vanskelig å anslå Tones markedsverdi.
- Det er umulig å vite hvor mye Tone tjener på reklamejobben for Opel Ampera, men jeg tipper at hun får mellom 100.000 og 200.000 kroner, eller at hun får en bil, sier han.
Prisen på den flunkende nye Opel Ampera er fra 369.900 kroner og oppover.
Byr på seg selv
Elizabeth Hartmann roser Tones evner til å holde markedsprisen sin oppe.
- Det er en helt spesiell kunst å holde seg så varm som det Tone har gjort. Tone er flink til å by på seg selv, samtidig som hun gir ut passe porsjoner av seg selv. Gir du alt til alle, blir du mindre verdt. Men Tone vet å velge seg ut noen få oppdrag, og det gir oppdragene høyere pris, skryter hun.
Selv om popstjernen har takket nei til mange tilbud, har hun tidligere stilt opp for blant annet Lerum, Nike og Fretex.
Hartmann synes Tone nå gjorde et riktig valg ved å takke ja til Opel.
- Tone er kresen på hvem hun takker ja til, og her fronter hun en miljøbil. Det sier noe om verdi-synet hennes, sier PR-eksperten.
Sporty og elegant
Hun skjønner godt hvorfor skuespiller Aksel Hennies kjæreste er så populær.
- Tone er en flott jente, uten å være for jålete. Hun har ikke skadet omdømmet sitt, og fremtrer ærlig, sier hun.
Informasjonssjef Helene Formo i Opel Norge AS er glad de har sikret seg Tone som sin nye ambassadør.
- Vi valgte Tone fordi hun er sporty, elegant og slår bredt i folket. Tone når ut til bygd og by, og er en ujålete jente, sier hun og fortsetter:
- Hun har en populær blogg, og er opptatt av helse og miljø. Det er viktig for oss å ha en troverdig ambassadør. Tone er også aktiv på sosiale medier, og sosiale medier er en viktig kanal for oss, sier hun.
Les også:
Katie Melua selger Opel i Europa
Denne saken ble første gang publisert 06/01 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.