Våren på TV 2
TV 2 pusser opp til våren
TV 2 tar en skikkelig vårrengjøring. Både oppussede gamle konsepter og nysatsinger har fått plass.
I fjor dominerte «Farmen» TV 2s vårskjema. Denne gangen sprer TV 2 risikoen på flere TV-konsepter.
Tirsdag etterdag presenterte TV 2 våren for annonsører, markedsanalytikere og presse. Nye programmer som «Det store korslaget», «Da damene dro» og «Prosjekt X» blir parret med gamle travere som «Senkveld», «Golden Goal», «Skaperen» og «God Kveld Norge». I tillegg går TV 2 igang med en ny runde av «Norske talenter» med programleder Pia Lykke og Sturla Berg Johansen (bildet).
Les også: Sexy og våryr TV3
- Hvordan har TV 2 angrepet våren, programdirektør Nils Ketil Andresen?
- I motsetning til forrige vår har vi større variasjon. I fjor hadde vi en tung satsing som «Farmen», mens vi i år har mer bredde, sier Andresen.
Dermed har alle de tre store kommersielle tv-kanalene lagt frem sitt sendeskjema for neste år etter at TV 2 samlet 300 bransjefolk til en presentasjon i TV 2s studio i Karl Johans gate. Her var det «Skaperen»-programleder Terje Sporsem som holdt showet.
- Og til pressen så har jeg titlene her allerede. Kampanje kommer til å skrive «Lite nytt på TV 2», Propaganda kommer til å skrive «Spennende vår på TV 2 - fra oss som er delvis tilknyttet TV 2», mens VG kommer til å skrive «Kjendisfest på TV 2 - vi har skandalebildene», åpnet Sporsem.
Les også: Her er TVNorge-våren!
- Kjempekonsepter
Programdirektør Andresen derimot var mer opptatt av TV 2s sendeskjema enn pressen.
- Selv om vi ikke har Farmen kommer vi tilbake med noen kjempekonsepter denne våren. Det er to-tre store ting som Da damene dro, Norske Talenter og Det store korslaget. Dette er store formater, sier Andresen.
I «Det store korslaget», som er en engelsk ide, får syv kjente norske artister den tøffe utfordringen å lede et amatørkor fra sine respektive hjembyer til seier i en storslått korkonkurranse. Traileren TV 2 viste luktet amerikansk show lang vei. Mer norsk var realityserien «Da damene dro» som ser på hvordan menn klarer seg når alle kvinnene plutselig forsvinner ut av livene deres.
- Vi har pusset på gamle konsepter og hentet frem nye. Vi forsøker å sette sammen en best mulig programpakke med stor variasjon. Vi skal være en bred kanal og har derfor sitcoms, drama, reality og store underholdningsformater. Det er stor bredde, sier Andresen.
På nivå med fjoråret
Mye av kruttet legges i helgen. «Norske talenter» dominerer fredagen sammen med Thomas og Haralds «Senkveld», mens det på lørdagen blir «Det store korslaget».
- Hva er TV 2s dyreste satsinger til våren?
- Verken fredagen eller lørdagen er gratis. Det er store foramter vi har i helgen, sier Andresen som samtidig anslår vårens programbudsjetter til å være på nivå med tidligere år.
- Hardere konkurranse
- Hva frykter du mest: Et mer breddet TV3 eller et mer spissa TVNorge?
- De har mye smalere og mer definerte målgrupper enn vi har og kan dermed spisse formatene mer. VI har større volum og må tenke bredere formater, men konkurransen blir stadig hardere. Vi må forsøke å bevare TV 2-sjelen men samtidig kneppe igjen i en eller annen retning. Men vi skal være en stor og bred kanal og håper og lykkes med det, sier Andresen.
Artikkelen er levert av Kampanje.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 26/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.