Skijentenes sterke møte
LIVET ER SKJØRT OG BRUTALT
Landslagsstjernene er stolte over å få lov til å bidra i Rosa Sløyfe-aksjonen.
De har selv mistet nære og kjære i kreft.

er årets Rosa Sløyfe-ambassadører for Mester Grønn.
I år er det 20 år siden Rosa Sløyfe-aksjonen ble arrangert for første gang. Formålet til aksjonen er å vise solidaritet med dem som rammes, øke kunnskapen om brystkreft, og å gi støtte til forskning og andre brystkreftprosjekter.
Siden 2009 har det hvert år blitt lagd en Rosa Sløyfe-bukett i samarbeid med blomsterkjeden Mester Grønn. 20 kroner av hvert salg går til Rosa Sløyfe, og de siste årene er det skijentene våre som har stått i spissen for kampanjen.

Mistet besteforeldrene
Therese Johaug (31), Mari Eide (29), Ingvild Flugstad Østberg (28) og Ragnhild Haga (28) er årets ambassadører. Sistnevnte forteller åpent om at hun har mistet noen av sine nærmeste til sykdommen.
– Jeg har besteforeldre som har gått bort på grunn av kreft. Derfor er det fantastisk å få være med på dette. På landslaget vet vi hvor viktig det er å ha folk å snakke med og lagvenninnene mine betyr nesten alt. Vi er forbilder for hverandre, og gir hverandre støtte når det går tungt. Min oppfordring til kreftpasienter og pårørende er at man må forsøke å beholde humøret. Alt blir bedre hvis man klarer å se noen lyspunkter, sier Ragnhild i en pressemelding.
Sterkt møte
Temaet for årets Rosa Sløyfe-aksjon er persontilpasset brystkreftbehandling. Under forberedelsene til kampanjen fikk skistjernene bli kjent med Karine Slørdahl (47). Hun ble operert for brystkreft for ti år siden, og er i dag kreftfri. Karine er takknemlig for at langrennsprofilene tar seg tid til å bidra i aksjonen.

– Det er kjempeviktig. De er forbilder for veldig mange – både unge og voksne. De er sunne og friske, så at de er med på dette, er en god ting. Det er utrolig fint at de har lyst til å bruke tiden sin på det, sier Karine til Her og Nå.
Therese Johaug er åpen om at møtet med Karine gjorde sterkt inntrykk.
– Slike møter får meg alltid til å sette ting i perspektiv – at man aldri vet hva morgendagen bringer. Jeg har selv opplevd kreft i nær familie, og vet hvor mye slik støtte betyr for dem som er rammet, sier verdensmesteren.
Livet kan snu fort
Karine har alltid støttet Mester Grønns Rosa Sløyfe-tiltak. Hun synes det var hyggelig å bli spurt om å være ansikt utad.
– De gjør det på en veldig fin og verdig måte. Jeg måtte spørre barna mine om de synes det var greit at jeg delte min historie, men de var veldig positive, sier Slørdahl.
Hun bodde i utlandet da hun selv hadde brystkreft, men tror norsk helsevesen er i særklasse når det kommer til å ta pasienter og pårørendes følelser på alvor. For henne har åpenhet om sykdommen alltid vært naturlig.
– Vi snakket ærlig med barna om sykdommen. Da jeg skulle miste håret, lot jeg barna få lov til å klippe det av meg. Det var et forsøk på å ufarliggjøre det. Vi taklet sykdommen fint som en familie, men det var selvsagt også skummelt. En mamma som så rar ut og ikke kunne være med på alt jeg pleide ... Men så langt det lot seg gjøre var vi sammen, forteller 47-åringen.
I fjor samlet Mester Grønns kampanje inn rekordhøye 3,1 millioner kroner, og siden 2009 har blomsterkjeden samlet inn over 17 millioner kroner til aksjonen. Ingvild Flugstad Østberg er takknemlig over å få lov til å bidra.
– Det er store summer, som vi vet kommer godt med. Jeg er ydmyk og stolt over å få være med på dette. Livet er skjørt og brutalt og kan snu veldig fort, og kreft er noe som kan ramme alle. Jeg vil oppfordre alle til å støtte årets aksjon og kjøpe en Rosa sløyfe-bukett. Dette bidrar til at brystkreftrammede kan få den behandlingen de trenger.

