Blå-gul reklame for milliarder
Victorias bryllup kommer til å gi den skrantende svenske økonomien et løft, mener ekspertene.

Bryllupet mellom kronprinsesse Victoria og Daniel Westling blir etter alt å dømme tidenes mest påkostede. Regningen vil komme opp i flere titall millioner kroner.
Kremmerne gleder seg
Men det blir likevel småpenger i forhold til hva arrangementet kommer til å medføre av positive effekter for den svenske økonomien, mener den svenske økonomiavisen Dagens Industri.
Bare salget av bryllupsrelaterte produkter er beregnet å komme opp i 2,5 milliarder kroner. Det er derfor ikke bare ihuga rojalister som går og gleder seg til det forestående kongebryllupet.
Les også: Endelig gifter de seg
Også svenske forretningsfolk vil se sitt snitt til å gjøre seg en slant på bryllupskrus, minneplatter og puslespill.
Alle vil være med
- Vi regner med at det kommer til å bli bryllupsfeber rundt om i landet og at de fleste kremmerne vil komme seg på toget hvis de kan, sier Yvonne Ingman i bransjeorganisasjonen Svensk Handel til månedsmagasinet Diego.
Organisasjonen har latt analytikere regne ut hva et prinsessbryllup vil innebære for svensk detaljhandel.
Summen tellekorpset har kommet fram til etter å ha gjort en prognose på salg av bryllupsrelaterte gjenstander i ukene før, under og etter den store dagen er altså imponerende 2,5 milliarder svenske kroner.
Bryllupssofa
- Vi vet at flere av våre medlemsbedrifter allerede har laget skisser på spesielle bryllupsprodukter: Alt fra påkostede fotobøker til kopier av kronprinsessens brudekjole og kongelige underbukser.
Les også: Null toll på svenske truser
- Vi regner også med at mange forhandlere vil benytte anledingen til å komme med spesielle kampanjer i forbindelse med bryllupet.
Det kan være elektronikkjeder som falbyr bryllups-TVer, møbelprodusenter som lager en spesiell bryllupssofa eller restauranter som setter opp en egen bryllupsmeny, sier Yvonne Ingman.
- Den langsiktige PR-verdien av eksponeringen av Stockholm er vanskelig å tallfeste, innrømmer Yvonne Ingman.
Mediesirkus uten like
Hun tror uansett at det handler om flere hundre millioner kroner, siden et prinsessebryllup er en unik anledning til å selge Stockholm som «Skandinavias hovedstad».
Les også:
Under det danske prinsebryllupet i 2004 ble festlighetene fulgt av 3.000 journalister. Et lignende oppbud er ventet til Vickans vielse, som vil bli direktesendt over hele verden.
- Det kommer til å bli et mediesirkus som jeg ikke tror noen kommer til å fatte i dag, sier Svensk Damtidnings sjefredaktør, Karin Lennmor.
Les også: