Etiske retningslinjer
Viktige prinsipper for Glade barn-magasinet
Her kan du se hvilke etiske retningslinjer vi jobber etter. Retningslinjene gjelder hele vår virksomhet, som inkluderer redaksjonell produksjon, annonsering og utsendelse av blader.
Redaksjonelle etiske prinsipper
- Vi følger Redaktørplakaten utviklet av Norsk Presseforbund.
- Den redaksjonelle praksisen i Glade barn-magasinene følger de retningslinjer som er nedfelt i Vær Varsom-plakaten.
- Våre fagkilder skal ha offentlig anerkjent kompetanse.
- Våre fagsaker skal alltid ha mer enn én fagkilde.
Vårt redaksjonelle hovedmål
Glade barn-bladene skal bidra til en bedre hverdag i barnehage, både for barna, foreldrene og de ansatte.
Vår redaksjonelle linje
- Glade barn magasinet skal gi sine lesere matnyttig stoff om temaer knyttet til livet med barn, og den tiden barnet tilbringer i barnehagen.
- Det redaksjonelle innholdet skal kunne knyttes til følgende hovedtemaer:
- Livet i barnehagen
- Lek, læring og samspill
- Samarbeid og kommunikasjon
- Barns utvikling
- Helse og kosthold
- Sikkerhet og miljø
- Glade barn-bladene skal søke å lage stoff som gleder, underholder, inspirerer, trøster og har gjenkjennelseseffekt.
- Formidlingsformen er journalistisk. Ekspertisen og fagkildene kommer til orde gjennom journalistene og redaksjonen, for å sikre at lesestoffet er presentert på en lettfattelig og pedagogisk måte.
- Hovedtyngden av Glade barns artikler skal være folkeopplysende og presentert med varme og empati.
Etiske prinsipper knyttet til annonsering
- Annonsering i våre blader skjer etter retningslinjene nedfelt i Tekstreklameplakaten.
- All annonsering skal være rettet mot den voksne leseren.
- Annonsering der virkemiddelbruken er rettet mot barn aksepteres ikke.
- Løse annonsebilag som kan falle ut av magasinet aksepteres ikke.
Etiske prinsipper knyttet til utsendelse av blader
- Enhetsledere for barnehager skal få tilbud om gratis utdeling av våre magasiner til sine foreldre og ansatte.
- Utdeling skal skje uavhengig av enhetens eierskap og organisering.
- Utsendelse av magasiner forutsetter at enhentsleder har gitt personlig samtykke gjennom bestillinger via telefon, mail eller web.
- Enhetsleder skal gjøres oppmerksom på at magasinene ikke skal deles ut til barna.
- Bladene leveres med bud til oppgitt besøksadresse og til avtalt leveringstid.
Foreldre og ansatte som ikke mottar bladene gjennom vår gratisdistribusjon, kan kjøpe magasinene i utvalgte butikker i våre utgivelsesperioder: Vår/april og Høst/august.
Denne saken ble første gang publisert 31/10 2011, og sist oppdatert 01/05 2017.