Skap motivasjon
Slik styrker du barnets selvtillit
Gi ros for det som er bra. Da skal du se at barnet ditt blomstrer.


Mens enkelte barn er usikre og vegrer seg for å prøve nye ting, kan andre være ordentlige risikosøkere og kaster seg ut i ukjente, spennende situasjoner.
- Selvtillit er en funksjon av å oppleve mestring, oppleve å lykkes, sier Willy-Tore Mørch, professor i barn- og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø.
Barn som vegrer seg, vil sjeldnere oppleve mestring, og kan utvikle en svak selvtillit, mens det risikosøkende barnet i større grad vil oppleve mestring og dermed utvikle en sterkere selvtillit.
Ses tidlig
Mørch understreker at selvtillit er avhengig av både biologiske forutsetninger og sosial påvirkning. Svak selvtillit kan man se hos barn helt ned i 2-3-års-alderen, men bildet blir tydelig ved 4-5-årsalderen.
- Typiske kjennetegn er at barnet vegrer seg for å prøve noe nytt. Det unngår situasjoner som er ukjente, er mye for seg selv og har et mindre nettverk enn barn med bedre selvtillit, forklarer Mørch.
Foreldre bør da være forsiktig med å presse barnet til å prøve noe nytt. La barnet få tid på seg. Man bør absolutt ikke gjøre narr av barnet, si at det er en reddhare eller lignende. Det ødelegger det lille som måtte være av selvtillit, ikke minst ødelegger det tilliten til foreldrene.
Den viktige rosen
Oppmuntre barnet til å prøve noe nytt, og husk å gi ros.
- Ros barnets atferd, ikke barnet. Et barn med dårlig selvtillit har ikke noen tiltro til egne evner og prestasjoner. Dersom man roser evnen, vil ikke det stemme med barnets eget selvbilde. Hvis man roser selve handlingen, vil det i mindre grad være på kollisjonskurs med selvbildet, forklarer professoren.
For eksempel: I stedet for å si «den var fin» eller «det var bra», si heller: «Oi, for en flott hest du har tegnet!»
Og husk, fokuser på det positive, overse det negative: Gi ros når barnet tør å prøve noe nytt, framfor å kritisere det når det ikke gjør det. Og vær raus med oppmuntring:
- Barn trenger rikelig med oppmuntring, enten det er en tegning de skal tegne eller en ball de skal kaste, sier barnehagepedagog Hanne Kvaløsæter. Her er noen råd fra henne til deg som forelder:
Ikke redd barnet

- Det er helt naturlig å beskytte barnet mot å bli såret, miste motet eller gjøre feil. Men blander du deg inn hver gang det oppstår et problem? Da gjør du ikke barnet ditt en tjeneste, snarere tvert imot! Barn har godt av å lære at det er ok å gjøre feil, og at det er normalt å være sint, redd eller lei seg. På den måten kan de lykkes ved å overvinne hindringer - og ikke ved at du fjerner dem.
Ta fram problemløseren
- Barn er trygge når de er i stand til å forhandle seg frem til viljen sin. Man kan lære selv små barn å løse sine egne problemer, nøkkelen er å ikke løse problemene for dem. Hvis noen har tatt barnets leke, spør «hvordan kan du få den tilbake?». Om den første løsningen er å ta den tilbake, spør hva han eller hun tror vil skje da. Barn kan komme opp med særdeles voksne måter å løse problemer på dersom de får sjansen.
Dyrk interessene
- Prøv å eksponere barnet for en rekke forskjellige aktiviteter, og gi oppmuntring når han eller hun virkelig liker en aktivitet. Barn som har en lidenskap - om det er dinosaurer eller dans - blir stolte av sin kunnskap på området og har større muligheter for å lykkes på andre områder i livet.
La barnet hjelpe
- Barn som føler at de gjør en forskjell, føler seg også mer selvsikre. Det er bra for barn å ha ansvar og oppgaver i hjemmet eller barnehagen, men det å inkludere barn i dine prosjekter eller be om deres hjelp kan gjøre underverker med barnets selvfølelse.

Øvrige kilder: Program 2: Ros og belønning del 1, foreldreveiledningsprogrammet De utrolige årene, ledet av Willy-Tore Mørch.
Les også:
