SPØRSMÅL:
Jeg er gravid og sliter med matallergi, og er ekstremt oppblåst i magen daglig. Graviditeten har ikke gjort dette spesielt bedre, og det oppleves som svært ubehagelig. Har glutenintoleranse, ekstremt tilfelle av laktoseintoleranse, samt en mengde andre intoleranse deriblant frukt. Jeg har tar magnesium og multivitamin daglig. For mer fiber ønsker jeg å ta fiberkapsler som et tilskudd. På pakningen sto det at man måtte rådføre seg hvis man er gravid. Jeg er i uke 13, er ellers i fin form og er frisk og rask. Er det ok å ta disse? Leser meg tullete på alt man må få i seg, burde jeg også ta tran? Hva med den gule pakken med et eller annet spesielt egnet for gravide? Kan jo umulig være nødvendig med alt dette?
Hilsen forvirret gravid.

SVAR:
Hei!
Jeg ser at du har noen utfordringer. Det høres ut at du har oversikt, og at du har skaffet deg kunnskaper, og vet hva du gjør. Det viktigste er du føler deg i fin form og er frisk nå.
Jeg vil anbefale at du får en veiledning hos en ernæringsfysiolog.
I forhold til fiberkapsler, så er det nok advarsel pga. at det kan ha en slankende effekt. Det er ikke anbefalt at man slanker seg under en graviditet. Jeg ville ha prøvd fiberkapsler. Da er det viktig å drikke veldig mye vann. Virker det ikke slik du forventer, så kutt det ut.
Du må ikke spise for mye vitaminer. Ta det du gjør nå, ev. en Omega-3 pr. dag i tillegg.
Lykke til.
Jeg er her om du trenger meg senere.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM