SPØRSMÅL:
Hei, jeg er gravid i uke 19. Opplevde en MA (medisinsk abort) tidligere i vår og har etter dette blitt veldig redd for alt som kan gå galt i svangerskapet. Jeg sjekker alt og er over hysterisk når det gjelder håndvask hygiene og renslighet på kjøkkenet.
Jeg har den siste tiden spist Soft flora lett smør som har gått ut på dato for 20 dager siden, oppdaget dette i dag. Vi har nylig kjøpt det, så det må ha gått ut på dato før vi kjøpte dette. Har etter dette blitt veldig redd for at det nå kommer til å gå galt med fosteret.
Sender derfor denne mailen. Har du et godt råd til meg om hva jeg burde gjøre, burde jeg teste meg for listeria?

SVAR:
Kjære deg,
Jeg har forståelse for at du kan bli litt engstelig og opptatt av å gjøre alt riktig. Når det gjelder matvarer som man kan tenke seg kan skade fosteret. Mener jeg at i dette tilfellet at du kan ta det helt med ro. Listeria liker seg ikke i fett. Soft flora lett er ikke smør, men det er en annen diskusjon. Det eneste som skjer med fettstoff er at det harskner, og soft flora er i tillegg så utspedd at det kan mugne. Viss det ikke var muggent eller harskt er det ingen fare. Listeria trives bare i kjøttvarer, "påleggsfisk" og myke oster.
Har du flere spørsmål, så er jeg her. Lykke til!
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM