SPØRSMÅL:
Hei, jeg er en 24 år gammel jente, og har et spørsmål angående tynn slimhinne. Jeg prøver ikke å bli gravid for øyeblikket, men jeg har vært hos gynekolog fordi jeg har mensen i to uker av gangen. Jeg har mensen den uken jeg skal, men jeg har også mensen uken før jeg skal ha mensen. Gynekologen sa at jeg hadde en tynn slimhinne og at eggene derfor "faller" ut for tidlig. Jeg lurer på om dette kan ha noe å si når jeg senere vil prøve å bli gravid?
Tusen takk!

SVAR:
Hei!
Jeg har sjekket med en del av mine kollegaer, og det finnes ikke noen diagnose for dette, og det er heller ikke noe sikkert problem for å bli gravid.
Tenker man logisk så er det på en måte at en tynn slimhinne kan forårsake at egget ikke kan feste seg.
Jeg fant en del informasjon på en side hvor kvinner som har hatt problemer med å bli gravide har gitt hverandre råd.
De konkluderer med at det er viktig å bli undersøkt av gynekolog.
Noen sier at de har fått progesteron-sprøyter og fått et medikament i tillegg, som de har tatt i noen dager.
Dette kan du eventuelt spørre din gynekolog om. Fortell at du har hørt om en slik behandling for tynne slimhinner, og at du ønsker å prøve det.
Vennlig hilsen fra
jordmor Ågot i Bam