Spørsmål til jordmor:
Hei! jeg bor i storby og undrer meg daglig over disse teppene som dekker åpningen på barnevognen. En ting er de helseteppene som henger over med lufting på sidene, men det jeg ser oftest er tykke ull, flis eller tykke frote håndkler som blir pakket godt rundt åpningen på vognen. sommer som vinter og inne på kjøpesenter. Er dette forsvalig? Det kommer jo ikke noe luft inn til barnet som ligger i vognen. Dette er noe som nesten alle foreldre gjør og de gjør det også i barnehagen, til og med på barna som sover inne i vognen. Hva mener du som helsesøster om denne trenden som jeg mener er uforsvalig. Verst syntes jeg det er på de varme dagene. Jeg er klar over at noen barn ikke roer seg før det er mørkt i vognen og forstår foreldrenes fustrasjon over barn som ikke får sove. Men luftkvaliteten inne i vognen må jo bli forferdelig. Spesielt på en varm dag. Da vi fikk vår datter var det noe av det første vår helsesøster sa at hun frarådet dette på det sterkeste da det ikke var bra eller nødvendig. Er det bare hun som mener dette? Jeg mener det burde kommet en offentlig fraråding av denne trenden. Vi har aldri brukt teppe og har aldri hatt problemer når barnet skal sove. Har ikke dette litt med hva barnet blir vandt til også?

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet.Jeg har observert det samme som deg.Barnehager stiller opp barnevognene på rad å rekke med teppe som dekker vognåpningen når barna skal sove på dagen. Det stemmer nok at det er fordi barnet ikke skal ha det for lyst ved innsovning. Luften blir nok ikke så tett, for vognene er ikke så tette som vi skulle tro,heller ikke teppene. Verre kan det være om sommeren,når solen varmer. Men det bør forresten brukes myggnett når barn sover ute.Dette for å hindrer at også katter kan hoppe opp i vognen for å holde varmen. De fleste barn bør kunne sove uten å ha det mørkt ved innsovning. Barn har jo klart dette før, så dette er vel blitt en ny trend. Barn kan få dette som en vane eller uvane(etter som man ser det).Dette er vel med på å skjemme bort barna ved innsovning.Kanskje det er andre som har en mening om det samme emnet? Kom gjerne med flere kommentarer.