SPØRSMÅL:
Hei
Jeg er ei jente på 27 som venter mitt andre barn er 8 uker på vei i dag. Jeg sliter veldig med og kutte ut røykingen.
Har i dag kjøpt med nikotintyggegummi ,men ikke begynt på de enda. Jeg leser så mye forskjellig ang. de og graviditet!
Hvilke råd kan du gi meg. Er dette mye farligere enn røyk?
Hilsen en fortvilet jente

SVAR:
Hei,
Av to dårlige vaner, er det tross alt bedre med nikotintyggegummi enn røyking.
Din fortvilelse er forståelig.
Graviditet skal jo være en god motivasjon for å slutte å røyke, men jeg har full forståelse for at det er vanskelig.
Det finnes flere program som skal kunne hjelpe deg med å slutte.
Dersom du går til jordmor har de ofte kunnskaper om "røykesluttkurs".
Du kan også selv ringe Røyketelefonen på tlf. 80040085
Røyketelefonen er en gratis veiledningstjeneste for deg som ønsker informasjon om eller hjelp til å slutte med røyk eller snus.
Så må du også tenke på at om du klarer å redusere forbruket – det er bra om du klarer dette.
Motivasjonen din kan også komme om du sier til deg selv at du har en pause, og ikke si at du har sluttet. Noen synes det er lettere.
Jeg hadde en gravid som samlet alle røykestumpene i et glass med lokk på. Hver gang hun hadde lyst på en røyk så åpnet hun lokket, og "puttet" nesen oppi. Da fikk hun sjelden lyst på den røyken.
Så hadde hun et glass ved siden av som hun puttet penger på, de pengene hun da sparte på å ikke røyke kan jo brukes på en form for belønning til deg selv.
Her finner du flere tips for å slutte å røyke:
Stå på! Jeg har tro på deg. Jeg er her for deg om du trenger det, og ta gjerne kontakt igjen.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM