Spørsmål til jordmor:
Når de små kanskje har ørebetennelse, må de ha feber? Min lille gutt på 9 mnd har den siste tiden tatt sæ mye på øran, e så usikker på om d e kos eller om han har ondt..

SVAR:
Hei! Når barnet ditt har vondt i øret kan dette skyldes akutt mellomørebetennelse. Nest etter forkjølelse er akutt mellomørebetennelse den vanligste infeksjonssykdommen hos barn. Infeksjonen skyldes ofte virus, men kan også komme av bakterier. De mest vanlige symptomene er: Vondt i øret (skyldes væske i mellomøret som gir økt trykk og dermed press på trommehinna). Feber. Uro. Forbigående nedsatt hørsel. Generelt dårlig form. Væske som renner fra barnets øre hvis det har gått hull på trommehinna. NB! Alle symptomene,som f.eks. feber som du nevner, behøver ikke være tilstede samtidig. Om ditt barn har dette eller bare klør i øregangen er vanskelig å si. Er du usikker, så ta en tur til fastlegen for undersøkelse.