SPØRSMÅL:
Hei!
Samboeren min prøver å slutte og røyke. Han har begynt å bruke e-sigarett. Han røyker inne og mener det er helt ufarlig for andre å puste inn dampen fra denne. Jeg er gravid og er redd for at dampen fra e-sigaretten kan ha uheldige innvirkninger på fosteret siden det er nikotin i. Er det gjort noe forskning på dette? Jeg vil helst at han skal bruke denne utendørs, men det er ikke så populært ...
Hilsen Bekymret

SVAR:
Hei,
For å kunne svare på dette henviser jeg til informasjon jeg har lett fram på nettet.
Etter å ha lest en del dokumentasjon, så er inntrykket at forskerne ikke tør å konkludere fordi E- sigaretter ikke har vært så lenge på markedet. Her er litt bakgrunnsinformasjon:
Myndigheter: Unngå passiv damp
Hos Sundhedsstyrelsen I Danmark påpeker sjefkonsulent Jørgen Falk at det fortsatt er uvisst hvordan vi blir påvirket av passiv damping fra e-sigaretter.
- Det er stor usikkerhet om hva som skjer. Derfor anbefaler vi at hvis man absolutt vil bruke e-sigaretter, så bør man bruke dem utendørs, sier Falk.
Verdens helseorganisasjon, WHO, og et anerkjent tysk statsinstitutt for risikovurdering, BfR, anbefaler også at e-sigaretter inntil videre behandles som vanlige tobakksprodukter."
Nikotin øker risiko for blodpropp
Men spørsmålet er om det skader helsen å inhalere dampen fra sigarett væsken?
Nettopp fordi det er så stor forskjell på hva e-sigarettene inneholder, er det vanskelig å si noe håndfast om det.
Jørgen Falk påpeker at nikotin i seg selv påvirker helsen: - Nikotin er et temmelig potent stoff, som er avhengighetsskapende. Det finnes også undersøkelser som tyder på at nikotin kan gi økt risiko for blodpropp, sier han.
Mindre skade på lungefunksjon
En ny undersøkelse fra det vitenskapelige tidsskriftet Inhalation Toxicology tyder på at man tar opp noenlunde samme mengde nikotin i blodet fra e-sigaretter og vanlige sigaretter.
Samme undersøkelse viste imidlertid også at forsøksdeltagernes lunger ble langt mindre påvirket av e-sigaretter, forteller førsteamanuensis i miljømedisin Andreas Flouris, som sto bak eksperimentet.
- Vi kunne tydelig se at tobakkssigarettene ga en vesentlig forstyrrelse av lungene, men det er jo ikke nytt. E-sigarettene ga bare en liten forstyrrelse.
- Men det er viktig å understreke at vi bare så på den akutte effekten. Vi vet ikke hva som skjer ved bruk gjennom måneder eller år, sier Flouris, som er ansatt ved det kanadiske University of Ottowa og forsker på e-sigaretter ved Centre for Research and Technology i Hellas.
Stor usikkerhet om langtidsvirkninger
I Danmark er det ikke gjennomført større vitenskapelige forsøk med e-sigaretter, men forskningsoverlege Charlotta Pisinger fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed ved Glostrup Hospital er i ferd med å samle inn vitenskapelig litteratur på området.
Hun påpeker, akkurat som Andreas Flouris, at det er stor usikkerhet om hvorvidt e-sigaretter påvirker helsen over tid.
- Den største skaden skjer nok på lungene. Det er også gjort eksperimenter som viser slike skader. Det er mange som opplever bivirkninger - typisk fra luftveiene, men også fra hjertet og nervesystemet, sier Pisinger.
- Men det er også noen som forteller om bedring av for eksempel røykhosten når de går over til e-sigaretter.
Kan inneholde kreftfremkallende stoffer
Pisinger påpeker at noen undersøkelser også har funnet kreftfremkallende stoffer i e-sigarettene.
- Selv om noen væsker er uten nikotin, er det massevis av smaksstoffer i dem, og de kan utgjøre en helserisiko. I produkter med kanelsmak er det for eksempel funnet mange kreftfremkallende stoffer, sier Pisinger.
Charlotta Pisinger påpeker at forskningen har fokusert på stoffer som finnes i vanlige sigaretter. Derfor vet forskerne fortsatt ikke hvordan dampen fra for eksempel propylenglykol påvirker helsen på sikt, forklarer hun.
«Propylenglykol, som normalt utgjør omkring 90 prosent av innholdet, kan kanskje vise seg å være farlig på lang sikt. I små doser er det harmløst, men hva skjer når man inhalerer det 300 ganger daglig i 40 år?» skriver Pisinger i en e-post.
Forsker: E-sigaretter er ikke så ille
Overlege Philip Tønnesen, som forsker på røykeavvenning og lungesykdommer, er imidlertid ikke like skeptisk. Han påpeker at vanlige sigaretter inneholder en farlig cocktail av mange kreftfremkallende og skadelige stoffer.
- Tobakksrøyking er livsfarlig. Det kan også være visse skadelige stoffer i e-sigaretter, men det er mye tryggere, sier Tønnesen.
Han henviser blant annet til en amerikansk undersøkelse, i det vitenskapelige tidsskriftet Tobacco Control, av tolv forskjellige typer e-sigaretter. Forskerne sjekket om dampen fra produktene inneholdt fire forskjellige grupper av giftige og kreftfremkallende stoffer.
- Vi oppdaget at dampen fra e-sigaretter inneholdt noen giftige stoffer. Nivået av giftstoffene var 9-450 ganger lavere enn i sigarettrøyk, skriver forskerne.
Bedre enn røyking?
Vitenskapen har altså ikke noe entydig svar på hvordan e-sigaretter påvirker helsen, og danske helsemyndigheter fraråder bruken. Men er det ikke mindre skadelig enn vanlige sigaretter?
Forskningsoverlege Charlotta Pisinger er ikke sikker.
- Skaden er antagelig en del mindre enn ved røyking. Men vi kan ikke si det med sikkerhet fordi vi ikke kjenner langtidsvirkningene. De har ikke vært på markedet lenge nok, sier hun.
Philip Tønnesen er ikke i tvil om at e-sigarettene er langt mindre skadelige.
- Myndigheter må selvfølgelig være svært forsiktige, men man kan jo bruke sin sunne fornuft og se på hva e-sigaretter faktisk inneholder.
Anbefales ikke
Danske helsemyndigheter anbefaler ikke at man bruker e-sigaretter som et middel til å slutte å røyke.
- Når folk spør om det er mindre skadelig enn vanlige sigaretter, så kan vi bare si: «Ja, det er det sannsynligvis, men det er ikke sikkert.» Og den usikkerheten gjør at vi ikke kan anbefale det - heller ikke som middel til å slutte å røyke, sier Jørgen Falk fra Sundhedsstyrelsen.
Philip Tønnesen understreker også at han anbefaler å bruke godkjente legemidler - og ikke e-sigaretter.
- De undersøkelsene som finnes i dag, tyder ikke på at e-sigaretter er særlig effektive som røykestoppmiddel.
Hva med passiv damp?
Til slutt skal vi se på den passive røykingen - eller rettere sagt damping - fra e-sigarettene.
Ifølge den greske forskeren Andreas Flouris skapte e-sigarettene til stort sett samme mengde nikotin i blodet som ved passiv tobakksrøyking. Til gjengjeld så forsøksdeltagernes lungefunksjon ut til å bli langt mindre påvirket.
- Vi fant en ørliten forstyrrelse av lungefunksjonen fra e-sigaretter, men det er i praksis ingen effekt. Passiv tobakksrøyk hadde derimot en betydelig effekt på lungene, sier Flouris.
Let gjerne opp mer informasjon selv om du ønsker mer dokumentasjon. Snakk med kjæresten din, og del denne informasjonen med han.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam