SPØRSMÅL:
Jeg har under hele svangerskapet hatt litt treg mage, og gått på do hver 3. dag omtrent. Men for 1-2 uker siden begynte det og løsne litt, og jeg gikk på do 3 dager etter hverandre og ble bare løsere og løsere i magen. Etter den siste gangen jeg var på do (helt løst) så har jeg hatt en del ryggsmerter. De kommer og går litt og jeg merker det mest om kvelden. Det er nå 5 dager siden jeg var på do sist, og ryggen blir bare vondere og vondere, mye mere intenst. Er det en sammenheng og er det vanlig å være så treg i magen? Føler ikke att jeg må på do heller.
Er i uke 38+4
Hilsen "Gravid"

SVAR:
Hei,
Ja, det er mange gravide som sliter med uregelmessig avføring som løs mage, obstipasjon og hard mage. Dette kan variere slik som du sier.
Så lenge du ikke har noe ubehag av å ikke hatt avføring på 5 dager, så ville jeg ikke bekymret meg.
Det som er veldig viktig for alle gravide er å spise regelmessig, få i seg mye fiber i kosten både i form av grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær. Drikke mye, mye vann hver dag.
Skulle det bli helt uholdbart så er det ikke farlig å prøve en liten dose Lactulose på kveldene.
Jeg kan jo ikke med sikkerhet si at ryggsmertene dine kommer fra mageproblemene dine. Derfor kan det være lurt å ta det opp med legen din.
God bedring.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM