SPØRSMÅL:
Hei!
Har noen spørsmål vedrørende velvære og det å stelle og pynte seg i svangerskapet. Jeg lurer på om man kan :
- Farge håret, bruke hårprodukter og hårspray?
- Bruke selvbruningskrem, sminke og neglelakk?
Andre spørsmål:
- Hva kan brukes for å forebygge strekkmerker i og etter svangerskapet?
- Kan man ta Paracet ved hodepine, feber o.l.
- Hvor mange ultralyder får man gjennom svangerskapet og i hvilke måneder gjøres de?
- Kan man ta vitaminer for gravide i tillegg til at jeg tar 0,8 mg folat og omega 3?
På forhånd takk!

SVAR:
Hei,
Farging av håret anbefaler vi ikke at den gravide skal gjøre pga. at noen av kjemikaliene kan ha ugunstig virkning på fosteret. Ikke forsket på, men antatt. Da er det best om man ikke gjør det. Da er det bedre å stripe håret.
Andre hårprodukter kan brukes.
Selvbruningskrem er ikke anbefalt, vanlig sminke ok.
Det finnes en egen olje som man kan få kjøpt på apoteket som er beregnet til å smøre på mage og lår, for å forebygge strekkmerker. En vanlig jordnøttolje vil også gjøre nytten.
Man bør ikke ta noen medisiner i svangerskapet, uten at man har oppsøkt lege. Dersom man får høy feber er det viktig å bli undersøkt for grunnen til feberen. Kan feberen skade fosteret vil du få riktig medisin av legen. Så Paracet og andre smertestillende skal man være svært tilbakeholden med.
Man får under vanlige omstendigheter tilbud om 1 ultralyd. Den er imellom uke 17/18- 20/21.
Folat skal du ta til uke 12, da kan du gå over til vitaminer for gravide og ta Omega 3 i tillegg i hele svangerskapet.
Lykke til!
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM