SPØRSMÅL:
Når er det "trygt" å la katten være inne sammen med sovende baby/barn? Vi har holdt katten i eget rom hver sovestund og hver natt, men lurer på om det ikke snart må være greit for katta å kunne komme inn i varmen igjen. Gutten vår er snart ti måneder.
Hilsen Kattemor

SVAR:
I svaret her legger jeg ved noen råd jeg fant fra fagpersoner på nett. Det er uttalelser fra dyrebeskyttelsen. Dette er råd som høres fornuftig ut, synes jeg.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam
Kjæledyr i huset
Katter og barn kan leve i full harmoni sammen, men det er smart med noen forholdsregler når nye søsken kommer til.
Det viktigste rådet til foreldre som er bekymret, er at de skal inkludere katten i familien.
- Ha katten nær babyen så mye som mulig og la den bli kjent med barnet. La katten lukte på babyen og følge med, slik at den forstår at dette er et nytt familiemedlem.
Ikke på soverommet
Ett sted skal være forbudt område for katten, mener Dyrebeskyttelsen:
- Lukk døra til barnerommet om natten. Katter skal aldri ha tilgang til barnet når det sover.
Alternativt kan du stenge døra til katten, men da må den ha rikelig adgang til bevegelse, varme og soveplass, kattedo og mat, mener katteeksperten i Dyrebeskyttelsen.
Blir katten sjalu?
Mange foreldre er redde for hvordan familiens katt skal reagere på babyen.
Her er noen tips fra nettstedet ehow.com om hvordan du får kattens overgang til et samliv med småbarn til å bli så smidig som mulig:
1.Hvis du må endre husregler for katten, gjør det før barnet kommer hjem. Ellers kan katten knytte barnets ankomst til at den blir forvist fra foreldresenga, for eksempel.
2.Sett opp barnesenga/vuggen en stund før babyen kommer hjem fra sykehuset - og tren opp katten til ikke å oppsøke den. På grunn av fare for allergier og kveling, skal katter og spedbarn aldri dele seng.
3.Få katten grundig sjekket av en veterinær før babyen kommer hjem. Slik kan du sikre deg mot parasitter eller andre helserisikoer.
4.Send hjem et teppe eller liknende som babyen har ligget i, så katten blir vant til barnets lukt.
5.La far bære babyen i hus første gang, slik at mamma kan møte katten med åpne armer.
6.Ikke hold igjen katten fysisk. La den utforske babyen på sin egen måte.
7.Bruk tid sammen med katten når babyen sover. Klapp og kos så mye som mulig for å vise tydelig at du fortsatt er glad i katten.