SPØRSMÅL:
Hei, Jeg er gravid i første trimester og vi har en 13 år gammel innekatt. Jeg har lest en del forsiktighetsregler rundt kattehold og graviditet, men synes at det er en del forskjellig som blir sagt/ skrevet. Min mann tar seg av kattedoen, så den rører jeg ikke. MEN katten er ekstremt avhengig av meg og skal kose hele tiden. Så fort jeg setter meg ned så er den på mitt fang. Jeg skal også innrømme at vi har den i sengen om natten der den ofte velger å ligge tett inntil mitt hode. Jeg har fått en del dystre tanker om dette. Tenker bl.a. over at det kan jo være avføringsrester i analåpningen og han er i kassen med potene sine hele tiden. Kan det være parasitter der? Og er katten smittsom i forhold til den farlige parasitten hele tiden? Bør jeg stenge den ute fra soverommet? Vi har snakket med vår lege om dette og han tok det veldig stille og rolig og mente at så lenge min mann tok seg av kattedoen, skulle vi ikke bekymre oss. Ble testet for om jeg tidligere var smittet av den parasitten som jeg ikke husker navnet på (Toxoplasmose) for 5 år siden og da hadde jeg ikke antistoffer.

SVAR:
Hei,
Jeg ser at du har en utfordring i forhold til din kjære katt. Flott at du er veldig ærlig. Det er ikke mange som ville ha innrømmet « at man har en katt som ligger i sengen hver natt».
Nå når du skal bli mamma synes jeg at du bør forberede katten din på at det kommer et menneske som nok kommer til å ta kattens plass. Du bør ikke ha katten ved hodet ditt når babyen kommer.
Så derfor ville jeg ha begynt å stenge katten ute fra soverommet deres først som sist.
Å kose med katten er ikke farlig.
Jeg vil også anbefale deg å ta en ny Toxoplasmose test, for sikkerhets skyld. Du kan jo ha fått antistoffer i løpet av de siste årene, og har du det så er det ingen fare for å ha katten både «her og der».
Allikevel synes jeg du allerede fra nå må stenge katten ute fra soverommet.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM