Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg er gravid i uke 36 og har fått høre fra kiropraktor for noen år siden at jeg har litt sjevt bekken. Har drevet en del med ballett, og det kan visst ha noe med det å gjøre. Har hatt en del hoftesmerter før svangerskapet sansynligvis i forbindelse med bekkenet, og det "knekker" (knekkelyd) inni korsrygg/ hofte når jeg vrikker på det. Føles noen ganger som om hoften går litt ut av ledd. (slik har det vært før svangerskapet også). Uansett, jeg er litt urolig for fødselen og lurer på om dette kan ha noe å si for babyens rotasjon ned i bekkenet ved fødselen. Bør jeg kontakte sykehuset og si ifra om dette? Er det eventuelt mulig å få røntken for å sjekke om alt er ok? Barnet mitt ligger visst med hodet ned nå, og det skal mest sansynlig ha festet seg. Både min mann og jeg er født med relativt store hoder, og mitt hofteparti er relativt smalt. Jeg er redd for at dette også kan ha noe innvirkning på fødselen dersom bekkenet er litt skjevt og barnet er stort. Hva bør jeg gjøre? :) hilsen snart mamma.

Svar:
Hei! Du skal prøve å snu spenning til glede. Se frem til fødselen med forventning. Det høres ut som om du har hatt et normalt sv. sk. til tross for ryggplagene dine.Jeg regner med at jordmoren / legen din har dokumentert på sv. sk. journalen din det du nå har fortalt meg? Det er i så fall lurt at det blir gjort. Babyen deres ligger med hodet ned , og det er et godt utgangspunkt. De fleste kvinner må i dag prøve å føde, og dersom noe stopper opp i løpet av fødselen din, vil de gripe inn å hjelpe deg. Dersom du vil føle deg tryggere ved å få snakke med en jordmor , der du skal føde, så er det sikkert ikke problematisk å få gjort det. Ring og spør.Spennende å høre fra deg i etterkant hvordan det har gått.Lykke , lykke til. Spør igjen om du lurer på noe annet.