SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg mistenker at jeg har hatt bakteriell vaginose en stund, men har ikke gjort noe med det, siden jeg syns det er så pinlig å snakke om sånt med legen. Har hatt tynnflytende og hvitaktig utflod, som lukter fiskeaktig. Siden jeg nå er gravid lurer jeg på om dette kan være skadelig for fosteret? Jeg har prøvd både noen vaginalkapsler med melkesyre, og en gel som skal behandle, men uten virkning.
Er bare i uke 6 av svangerskapet, og har veldig lite symptomer på graviditeten? Så jeg er derfor bekymret for at det kanskje ikke er noe liv inni der lenger?

SVAR:
Hei!
Skjønner utfordringen med å gå til egen lege, derfor anbefaler jeg deg at du bestiller en time hos en gynekolog.
Da vil du få kvalifisert hjelp, og samtidig kan du få en tidlig ultralyd.
Du bør behandles, om må til lege for å få resept.
Har lagt ved litt informasjon til deg.
Fakta: Bakteriell vaginose
Forekomst
Finnes hos 10-20 % av kvinner i fertil alder.
Cirka 50 % har ingen symptomer, mens 50 % har illeluktende utflod.
Behandling
Symptomatisk BV (illeluktende, økt utflod) bør behandles.
Klindamycin: Dalacin® vaginalkrem (2 %) i 7 dager eller vagitorier i 3 dager
Metronidazol Peroralt: 400-500 mg x 2 i 7 dager
ev. 2 gram engangsdose dag 1 og 3 dag
Engangdosering er mindre effektivt enn mer ukes behandling.
Vaginalgel: Zidoval i 5 dager
For å forebygge for tidlig fødsel er det viktig at behandlingen gis tidlig i svangerskapet
Oppfølging
Behandlingen har en effekt på ca. 70 %. Gjentatt behandling hos disse kan være nyttig.
Partner behandling ikke nødvendig
Komplikasjoner
Gravide med BV har dobbelt risiko for å senabortere eller føde prematurt. Jo tidligere i svangerskapet den anormale floraen eksisterer, jo større er risikoen for tidlig fødsel.
Råd
Kvinner med tidligere senaborter og eller preterm fødsel samt BV bør profylaktisk behandles tidlig i neste svangerskapet eller helst før neste graviditet.
Kilde: Norsk-gynekologisk- forening
Lurer du på noe så spør meg igjen.
Vennlig hilsen jordmor Ågot i Bam