SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid (2 uker siden), og da jeg var hos legen i går, mente hun at jeg var i ca. 8. uke nå. Ettersom graviditeten ikke var planlagt, og min mens ikke er regelmessig uansett, så var jeg ikke klar over at jeg var gravid. Har drukket relativt store mengder alkohol i løpet av de første 5-6 ukene. Var på ferie de 2 første ukene, og da drakk jeg ren whisky, vin og gjerne en øl til maten. Har vært full i hvert fall 2 helger etter det også. Etter at jeg fant ut at jeg var gravid har jeg selvfølgelig ikke rørt alkohol, men nå "friker" jeg litt ut, for jeg er livredd for at jeg kan ha skadet barnet, og skammer meg egentlig over hva jeg har gjort.
Infoen jeg finner på nettet, sier både óg: at alkohol kan føle til misdannelser, autisme etc., mens andre sier at det antageligvis ikke har noen betydning dersom fosteret har festet seg og jeg enda ikke har spontanabortert. Vet ikke om du kan gi meg noe bedre svar, men jeg spør likevel.
Når kan man finne ut om alt er normalt med fosteret? Kan man finne ut noe på ultralyden i 12. uke? Eller er det aldri mulig å finne ut av dette? Jeg har trent jevnlig de siste 2 årene, og er i veldig fin form nå. Har verken morgenkvalme eller magesmerter osv.

SVAR:
Hei,
Jeg har forståelse for at du er fortvilet.
Det viktigste er at du ikke drikker alkohol videre i svangerskapet fra da du oppdaget at du var gravid. Vi vet at alkoholinntaket før graviditet vil kunne redusere muligheten for å bli gravid. Alkoholinntak i tiden rundt og like etter befruktning vil trolig ikke ha gjort noen skade på fosteret så lenge du nå er blitt gravid og fosteret utvikler seg normalt. Organdannelsen skjer i perioden fra ca. uke 6 til uke 12.
Det er ikke mulig å se noe på ultralyd i uke 12 om alkoholinntaket ditt har skadet fosteret. Du høres ut som en frisk, sunn og aktiv jente. Fortsett med det så tror vi helsepersonell at dette skal gå bra.
Si til dine venninner som ikke bruker fast prevensjon, har sex og er på fest at det ikke er så lurt å drikke mye alkohol. Fortell litt om dine fortvilelser nå.
Jeg er her for deg videre om du har flere spørsmål. Lykke til.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam