ferie med bobil

Dette må du huske på når du skal velge bobil

Med bobil har du «huset på ryggen» og kan campe nesten hvor som helst. Men disse fem spørsmålene bør du stille deg før du går til anskaffelse av bobil.

FRI PARKERING: Med bobilen kan stoppe nesten hvor som helst og overnatte, og nyte naturen.
FRI PARKERING: Med bobilen kan stoppe nesten hvor som helst og overnatte, og nyte naturen. Foto: Geir Svardal
Først publisert

Bobil betyr frihet. Du har kost og losji med deg uansett hvor du kjører, og kan parkere nesten hvor som helst.

Går du med planer om å skaffe deg bobil, er det flere spørsmål du bør ta stilling til. For eksempel hvor stor den skal være og hvordan den skal brukes.

Her er en guide som forhåpentligvis vil lede deg frem til et valg du vil være fornøyd med.

Sommer- og vinterbruk?

Skal dere bruke bobilen også om vinteren, kan isolerte vanntanker, oppvarming via varmtvann/varmeveksler, oppvarmet gulv samt ekstra batteri i bodelen være noe å vurdere. Stadig flere monterer solcellepanel på taket for bedre strømtilførsel.

Les også: Sjekk denne bobilluksusen

Hvor stor bobil?

Husk at om bilens totale vekt er over 3,5 tonn, må du ha førerkort som gir tillatelse til å føre kjøretøy over 3,5 tonn.

En tung og stor bobil er generelt dyrere i drift, selv om bobiler i Norge betaler samme bompengeavgift, uavhengig av vekt. På ferger avgjør lengden prisen, og forskjellene kan være store. En fordel med høy lovlig totalvekt er at du da nesten alltid vil ha høy lastevekt. Og du bør ha minst 500 kg kapasitet, i hvert fall ikke særlig mindre. Altså bør egenvekten på bilen ikke være mer enn 3 tonn i klassen med maksvekt 3,5 tonn.

Les også: Du slipper å velge, her får du campingvogn og båt i ett

Romløsning

Det finnes ulike typer bobiler:

• Alkovebilen har sengeplass over førerhuset, og gjerne køyesenger bak.

• Delintegrerte bobiler har som regel dobbeltseng bak og senkeseng foran.

• På helintegrerte bobiler er førerhus og bodel integrert, noe som gir romslige løsninger.

Hva planløsning angår, er det sengeløsningene du bør være mest bevisst på. Antallet, og hvor de er plassert. Tverrstilt dobbeltseng, langsgående enkeltsenger, dobbeltseng langs vegg («fransk seng») og midtstilt dobbeltseng («queens bed») er vanlige alternativer, i tillegg til senke-senger, som oftest er lokalisert foran i bobilen.

Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns
Pluss ikon
Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns

Alle har de sine fordeler og ulemper. Er det for eksempel irriterende å krype over partneren for nattlige toalettbesøk, bør man jo ikke velge tverrstilt dobbeltseng. Og legger de reisende seg – eller står opp – til forskjellige tider, er det greit at soveplassen er isolert fra sittegruppe og kjøkken.

Les også: Bobilmuseum - en tidsreise med bobil

Ny eller brukt?

En ny bobil koster fra 600 000 til flere millioner kroner. Det er mye penger hvis drømmen viser seg å ikke svare helt til forventningene. Joda, bobilen kan selges, men verdien av en ny bobil taper seg med rundt 35 prosent de første fem årene.

Til enhver tid finnes det 3000–4000 brukte bobiler til salgs på Finn.no. Alt fra flere titalls år gamle bobiler med flere hundre tusen kilometer på telleren, til nyere modeller som bare har gått en sesong eller to. De fleste står hos forhandlere, og ofte er dette innbyttebobiler.

PS: Det er dessuten et rimelig stort utbud av leiebobiler i Norge i dag, fra både profesjonelle og private. Dette kan være en lur måte og teste bobillivet på. I høysesongen koster det gjerne fra 1700 til 2330 kroner dagen, avhengig av type bobil, og som regel må man leie bilen minst én uke.

Her er noen av de største utleierne:

MCRent: Europas største på bobilutleie. Seks uteleiestasjoner fra sør til nord.

Motorhome.no: Utleiestasjoner i Oslo, Bergen, Førde, Trondheim og Namsos.

Touring Cars: Har den største flåten av utleiebobiler i Norge, men satser primært på utlendinger som vil hit. Sommeren 2020 blir det sannsynligvis likevel flest nordmenn som leier.

Les også: Norges råeste bobil

Dette bør du sjekke om du kjøper brukt

Sjekk sånt du ville ha sjekket på en vanlig bil: Er det noe som skurrer? Er bilen ok å kjøre? Fungerer bremser og håndbrekk skikkelig? Er servicer fulgt?

I selve boenheten skal du være ekstra påpasselig med å sjekke at det ikke er fuktskader.

Utstrakt bruk av treverk, både i isolasjon og vegger/tak/gulv, gjør særlig eldre bobiler til et potensielt bytte for fukt på avveie.

Det kan være vanskelig å sjekke uten å foreta en skikkelig fukttest. Så den bør du forvente at selger har foretatt, og har papirer på.

Sjekk dessuten om bobilen har gjeldende fuktgaranti, som regel 5–7 år hvis den er fukttestet årlig, men det finnes også merker som gir enda bedre fuktgaranti.

Sjekk dessuten at gassanlegg og slanger, lys, bluss, varmesystemer, varmtvannsbereder og kjøleskap fungerer.