Nå kommer den med rett motor
BMW X2 ble lansert i 2018, men har ikke hatt en motor som helt harmonerer med norske avgifter og nordmenns preferanser. Helt til nå.

Den kompakte SUV-en BMW X2 rullet for første gang inn på norske veier våren 2018, men kun med diesel- og bensinmotorer. Men til sommeren lanseres hipster-kusinen til X1 som plug in-hybrid. X2 xDrive25e har samme motorisering som X1 xDrive25e, som på kort tid har rukket å bli en svært populær modell i Norge. Det betyr en tresylindret bensinmotor på 125 hk koblet sammen med en elektrisk motor på 70 kW/95 hk. Firehjulsdriften oppnås ved at bensinmotoren leverer kreftene til forhjulene, mens den elektriske motoren leverer kreftene til bakhjulene. Samlet gir det en motoreffekt på 220 hk og et dreiemoment på 385 Nm.
Vi Menn Bil har testet X1 xDrive25e, og i vår faste testrutine oppnådde ladbare X1 en rekkevidde på 44 kilometer med kun elektrisk kjøring. I hybridmodus ble snittforbruket ved blandet kjøring på 0,48 liter per mil.

Oppgitt elektrisk rekkevidde på ladbare X2 er opptil 53 km (WLTP). Batteriet har en kapasitet på 10 kWh og kan fullades på litt over tre timer, ifølge BMW. 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder og toppfarten nås ved 195 km/t. Bagasjeromsvolumet på 410 liter øker til 1290 liter når bakseteryggene felles ned. For å optimalisere både luftmotstand og balanse i bilen, er BMW X2 xDrive25e senket med 10 mm sammenlignet med andre BMW X2-modeller.
Produksjonen av BMW X2 xDrive25e starter i juli med en estimert startpris fra 455 600 kroner. X1 xDrive25e koster fra 487 900 kroner.

