Musikk
- Da jeg begynte, hadde jeg aldri noen ambisjon om å bli popartist
Vi tok en prat med DJ-stjernen CLMD om ny musikk, mentorjobben i The Voice og hans beste tips til en kveld på byen!
Sannsynligheten er stor for at du har fått med deg Martin Bjercke (30) aka Martin Danielle aka CLMD. Enten har du sett ham på TV som mentor i The Voice eller så har du kanskje danset til låtene hans på byen.
Nå er DJ-en og artisten aktuell med den nye låten «Trouble», som to uker etter slippet har rukket å få godt over en million streams på Spotify.
- Låten er en kjærlighetssorglåt pakket inn i party, egentlig. Den har egentlig en trist handling, rent bokstavelig om å se igjen eksen din på et tidspunkt hvor du ikke føler for å se den personen. Den handler om å bryte med noe som egentlig ikke er bra for deg, men som du ikke klarer helt å gi slipp på. Den er pakket inn som en partylåt, og det synes jeg er gøy – låten får en nyanse og er ikke helt endimensjonal, sier Martin til Side2 når vi møter ham en snau uke etter at låten er sluppet.
Les også: Skam-Ezzari: - Jeg drømte aldri om å bli skuespiller
- Gjør alt annet enn musikk
Ideen startet tilfeldig, i samarbeid med to gode låtskrivervenner ved navnet Skinny Days. De har også jobbet sammen i forbindelse med CLMDs forrige singel «Slow Me Down».
- Ofte finner vi ut at vi skal lage musikk, så møtes vi i studio og gjør alt annet enn å lage musikk. Det kan være alt fra å gå og spille minigolf eller PlayStation til å utfordre hverandre til å lage den rareste lyden ved hjelp av noe vi finner i studio. Det kan være hva som helst. Det er litt sånn at når du putter tre kreative personer i et rom og gir dem utfordringer – det er ikke noe mål i seg selv å lage musikk – men man blir likevel dratt mot å lage musikk fordi vi alle er musikalske.
- Da kommer lysten til å lage noe organisk i stedet for at man setter seg ned og tenker «Nå skal vi lage en hit». For meg er det en bedre måte å gjøre det på, og det kommer fra et riktig sted. Det er liksom ikke påtvunget. Sånn var det også med denne låten her. Det startet sånn. Handling og retning kommer egentlig litt tilfeldig. Det var noen som hadde en idé om at dette var et kult tema å pakke rundt en beat som vi allerede hadde begynt på. Så løp vi bare med det.
Fun fact! I musikkvideoen til «Trouble» har Martin fått med seg blant annet skuespiller og Skam-stjerne Thomas Hayes. Sjekk ut videoen her:
Startet på gutterommet
Martin Danielle har alltid vært interessert i musikk, og startet allerede å ta ansvaret for spillelistene da vennegjengen begynte å ha hjemme alene-fester i 15-16-årsalderen.
- Jeg hadde en kompis som var veldig glad i PA-anlegget sitt, som han alltid hadde med seg på fest. Jeg brant CD-er og spilte musikk, men jeg DJ-et ikke. Jeg hadde en eller annen fascinasjon for dette miksebordet, og hva alle disse knottene gjorde. Jeg begynte å teste mer, kom inn i spesielt elektronisk musikk og syntes det var veldig gøy. Jeg begynte å klippe mer og mer i låter og tenke at «dette partiet kunne passet bra med dette partiet» og sånn åpnet nok verden seg litt for musikkproduksjon.
De fleste fikk med seg CLMDs gjennombrudd i 2014, da flere begynte å få opp øynene for det som den gang var en duo - bestående av Martin Danielle og barndomsvennen Carl Louis. De startet på gutterommet sammen og begynte å utvikle seg som musikkprodusenter.
Det de fleste ikke vet, er at CLMD opptrådte på klubber rundt omkring allerede flere år i forveien. Forskjellen var bare at de den gang var en undergrunnsgruppe, og musikken nådde ikke ut til folk flest.
- I 2010 fikk vi en undergrunnshit, «The Message». Den ble plukket opp av Swedish House Mafia, som gjorde en remix av den, og vi fikk reise nesten hele USA og Europa rundt. Vi fikk remixet også Bruno Mars og Estelle og fikk ganske mange kule muligheter uten at vi fikk oppmerksomhet for det i Norge.
Det skulle gå to år til før noen av låtene deres ble spilt på norsk radio.
- Det var vel egentlig i 2012 at vi ble synlige i Norge, gjennom låten «Black Eyes And Blue» som ble den første, kall det «kommersielle EDM—låten», som ble spilt på norsk radio. Det var ingen norske DJ-er som var listet på norsk radio før oss. Det var derfor vi også søkt til utlandet, fordi vi ikke trodde det fantes noe marked for oss. Så vi var mye større i England og USA enn vi var i Norge i ganske mange år, forteller Martin Danielle.
CLMD fikk en god dose oppmerksomhet rundt utgivelsene «Black Eyes And Blue» og «Stockholm Syndrome» i 2013 og 2014. På slutten av 2014 valgte Carl Louis å bryte ut av gruppen, og Martin Danielle tok prosjektet videre alene.
- Hva er den største forskjellen fra du startet på gutterommet og frem til nå, i din del av musikkbransjen?
- Jeg er ikke så glad i betegnelsen «EDM». Men det er jo først og fremst at EDM har gått fra å være en undergrunnsgreie til å bli popkultur og mainstream radio. Da jeg begynte, hadde jeg aldri noen ambisjon om å bli popartist, bli spilt masse på radio og være på VG Lista eller den type ting. Så skjedde det et skifte i løpet av karrieren min hvor den elektroniske musikken ble tatt ut på klubben, plassert på radio og ble allemannseie. Så jeg føler det største som har skjedd utad er å ha vært med på dette skiftet og ta stilling til om man ønsker å være en del av det momentet den type musikk har hatt de siste årene, eller gå enda lenger inn i undergrunnsmiljøet.
- Kan du fortelle om den sjukeste som har skjedd på en spillejobb?
- Det har jo vært mye, hehe. Det jeg kommer på nå, er en gang vi spilte i Den Dominikanske Republikk da det skulle være presidentvalg der. Det hadde vært mye morsommere hvis han vant valget, men én av presidentkandidatene kom på festen og inviterte oss inn i sin private suite. Vi ble invitert på biffmiddag og satt og røyket sigarer med denne presidentkandidaten for Den Dominikanske Republikk. Det hadde jo selvfølgelig vært mye morsommere om han vant, da ville storyen vært mye bedre, haha!
Tilbake som The Voice-mentor
Han har mange jern i ilden, DJ-en fra Snarøya i Bærum. I fjor debuterte han som mentor i TV 2-programmet The Voice, og det ble nylig klart at han blir å se i samme rolle i den nye sesongen som sendes neste år. Innspillingen er allerede i gang.
På tross av at han synes det er gøy og lærerikt, forteller CLMD at TV-jobbingen krever mer energi enn han trodde.
- Det er lange dager, og så kommer dette oppå alt annet man driver med, så man må prøve å finne en balanse for hvordan man skal klare å nå rundt alt.
- Jeg syntes det er veldig gøy å jobbe med TV, og det er ikke noe jeg hadde sett for meg at jeg skulle gjøre tidligere. Samtidig får jeg testet en del av de tingene som jeg jobber med i studio ved å være mentor og jobbe med disse artistene. Ved å lære bort triks og andre ting man har lært som artist, bevisstgjør man en del ting for seg selv som man vanligvis bare gjør fordi det ligger automatisk i kroppen.
Mentorpanelet i det populære programmet består, foruten Martin Danielle, av Morten Harket, Yosef Wolde-Mariam og Lene Marlin.
- Jeg sitter også i et panel som består av tre legender som er ekstremt verdensvante og startet allerede før jeg visste at jeg ville drive med musikk. Så det er både utfordrende og motiverende.
- Hva er det viktigste du prøver å lære de du tar under vingene i denne perioden?
- Først og fremst det å finne sin egen stemme, for alle som er med på The Voice er ekstremt flinke vokalister. Av de hundre som begynner programmet i blind-audition, så mener jeg jeg at nesten alle kunne ha gått videre. Det handler mer om smaken til oss mentorene enn om ferdighetene. Men det er ganske stor forskjell på det å være en flink vokalist og det å være en stjerne.
- Hva er forskjellen?
- Du må først og fremst ha denne x-faktoren, det handler om karakter, personlig, å være noe som folk vil ta tak i. Det tror jeg handler om å være autentisk. Vi har alle sett disse fantastiske sangerne som er kordamer eller flinke herrer som synger som bare dét, men som ikke er stjerner. Og så har vi stjernene som faktisk ikke synger så bra, men som har «pakka». Å jobbe med vokalistene som er på laget mitt og prøve å finne det som gjør at de skiller seg ut og få de til å skjønne at de ikke må prøve å høres ut som Beyoncé eller Rihanna eller Morten Harket. Finn det som gjør deg spesiell og bli best på det, for det er dét som gjør at du skiller deg ut.
Slik holder du formen på festen
Med en julebordssesong som er rett rundt hjørnet, synes vi det var på sin plass å gi Martin et par spørsmål om hvordan man holder formen hele natten gjennom.
- I og med at du har jobbet så mange år som DJ, regner vi med at du har vært på en god del fester. Hva er dine beste tips for å holde hele kvelden?
- Red Bull! Jeg tror man også må være i mye aktivitet. Med én gang man blir sittende nede, synker man litt sammen. Jeg tror at det å danse og holde seg i bevegelse er en bra ting.
- Og hva er den ultimate julebordsspillelista? Gi oss topp tre låter som MÅ på!
- Åpenbart må «Trouble» være med på den lista! Og så synes jeg Axwell og Ingrosso med «Dancing Alone» er en fantastisk kul låt. I tillegg synes jeg den nye til Astrid S er veldig fin – «Emotion». Den bryter litt med de andre, men det er kanskje fint?
Les også: Derfor har ikke Astrid S sluppet ny musikk på ett år: - Det føltes overveldende
Tenker alltid på om en låt funker på fest
Selv anslår Martin Danielle at han bruker vesentlig mange flere timer i studio enn på klubben.
- Jeg bruker nok mye mer tid på produksjon, selv om jeg kommer fra det å være DJ og spille musikk. Det ligger mye til rot i drømmen om å være artist.
- Tenker du på det når du lager musikk – at «dette skal funke på fest»?
- Ja, alltid. Jeg produserer ikke så mye låter for andre, og det er litt fordi jeg vil ha de beste ideene selv uansett. Og også det at jeg ser på musikk i form av at «Dette hadde vært kult å spille ute». Å tenke at noe hadde vært kult å spille på en konsert eller nattklubb er en veldig fin basis når man lager musikk. Pluss at jeg får testet en del låter i og med at jeg spiller så mye live.
- Der må du ha en stor fordel, da?
- Jeg får alltid gjøre tester på låtene mine hele tiden underveis i utviklingen, i motsetning til andre artister som ikke kan spille ideer for publikum og si at det er en idé. Jeg kan imidlertid slenge inn partier her og der og se om det funker eller ikke. Etterpå kan jeg gå tilbake i studio og tweake litt på det.
- Ser du mye på responsen du får fra folk på dansegulvet?
- Ja, absolutt. Jeg bruker veldig ofte konsertene mine som testgrupper. Det er veldig fint fordi du får en umiddelbar respons og kan prøve å tilrettelegge deretter. Jeg er veldig glad for at jeg har den muligheten. Så lenge du leverer de låtene folk kommer for å høre, kan du fylle mellomrommene med ting hvor du liker å utfordre publikum litt. Spille låter de ikke nødvendigvis har hørt, spille ting under utvikling og teste hva som funker og hva som ikke funker. Det gir også meg en liten trygghet når jeg skal gi ut ny musikk, at jeg vet at det har funket på konsert, at det er noen som liker det.
På spørsmål om han ønsker å gjøre musikken sin tilgjengelig for flest mulig, er han todelt:
- Jeg synes undergrunnsmusikk er veldig gøy og gjør en del av det også, men det når jo selvfølgelig ikke massene. Det er fint å kunne ha en fot i begge verdener, men jeg er også veldig opptatt av at god musikk er god musikk, og så lenge man lager det man liker best å lage selv, så kan du på en måte aldri egentlig slå feil. Jeg skjønner samtidig at noe vil appellere bredere enn andre ting, og tenke litt kynisk rundt «vil jeg gi ut denne låten, eller denne låten», for eksempel, og finne hva som passer best rundt trender og tiden og hva som er i vinden.
Denne saken ble første gang publisert 24/11 2018, og sist oppdatert 25/11 2018.