VW Passat GTE

Passat-en du kan lade opp

Så mye koster VW Passat som ladbar hybrid.

PASSAT: Prisen på den ladbare hybridversjonen av Passat er klar, men bestiller du nå får bilen tidligst våren 2016. FOTO: VW
PASSAT: Prisen på den ladbare hybridversjonen av Passat er klar, men bestiller du nå får bilen tidligst våren 2016. FOTO: VW
Først publisert Sist oppdatert

Tidligere i år kom VW Golf GTE, den ladbare hybridversjonen av Golf. Nå kommer også Passat som GTE. Det vil si, bestiller du bilen nå, så får du den ikke før våren 2016.

Men prisen på bilen er klar, og Passat GTE som stasjonsvogn vil koste fra 431 500 kroner.

Det betyr at den blir noe dyrere enn Passat med 150 hesters diesel og firehjulstrekk, og omtrent 75 000 kroner dyrere enn rimeligste versjon med bensinmotor på 125 hk - begge med utstyrsnivå Businessline. (GTE kommer med utstyrsnivå Highline som omfatter mer utstyr en Businessline).

Totalt 218 hk

For drøye 431 500 kroner får du en plug in-hybrid som ifølge VW kan kjøre 50 kilometer på ren eldrift. Velger du kjøreinnstillingen "GTE" henter den maksimalt ut av begge motorene, som er en 1,4-liters TSI-motor på 156 hestekrefter og en elektrisk motor som yter 85 kW eller 115 hk. Når motorene drar sammen får man en samlet effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm, ifølge VW. Det betyr at den har noe kraftigere dreiemoment enn 2,0 TDI-motoren på 150 hk som yter 380 Nm.

Girkassen er, som i Golf GTE, en sekstrinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen. Toppfarten er oppgitt til  216 km/t (222 km/t i boostmodus) og skal greie 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PASSAT GTE: Plug in-versjonen er utstyrt med særegne sideskjørt og bakspoiler. FOTO: VW
PASSAT GTE: Plug in-versjonen er utstyrt med særegne sideskjørt og bakspoiler. FOTO: VW

Neppe realistiske tall

Oppgitt snittforbruk i henhold til den europeiske NEDC kjøresyklusen, er 0,17 liter på mila, som tilsvarer et CO2-utslipp på 39 g/km.

Tallene er for øvrig neppe realistiske. La oss ta Golf GTE som et eksempel. Den har et oppgitt forbruk på 0,16 l/mil i NEDC-syklusen, men da vi testet den gjennom vår faste 20 mil lange testrunde, endte vi opp med 0,45 liter per mil - som tross alt er anstendig, men langt over det oppgitte forbruket.

Spesielle detaljer

Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter med blå detaljer i front, samt de C-formede LED-kjørelysene som også e-Golf og Golf GTE har. I tillegg er Passat GTE utstyrt med særegne sideskjørt og bakspoiler.

I interiøret er forskjellene forsterket ytterligere med GTE-spesifikt kombiinstrument, blå sømmer på ratt og girspak og eget GTE-setetrekk.

For øvrig er Passat GTE i Norge basert på Highline-utstyr. Det betyr at bilen får skinn/alcantara TopComfort-seter med uttrekkbar sittepute, mørke sideruter, 18" Dartford felger, 3-soners Climatronic klimaanlegg, adaptiv cruisekontroll og aluminiumsdekor i interiøret.

PASSAT GTE: Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter med blå detaljer i front, samt de C-formede LED-kjørelysene som e-Golf og Golf GTE har. FOTO: VW
PASSAT GTE: Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter med blå detaljer i front, samt de C-formede LED-kjørelysene som e-Golf og Golf GTE har. FOTO: VW