VW passat gte
Den populære familiebilen øker rekkevidden
Den var i mange år blant Norges mest solgte stasjonsvogner. Nå har den fått et ansiktsløft med mer avansert teknologi og bedre rekkevidde for den ladbare versjonen.


Det er ikke samme salgssuset over VW Passat som det en gang var. SUV-ene suksess har gått på bekostning av stasjonsvognens hegemoni blant barnefamiliene, og dieselfrykten har også rammet Passat.
Øker rekkevidden på Passat GTE
Men plug in-versjonen av VW Passat har solgt bra siden lanseringen. Av de 2692 Passat-ene som ble registrert i fjor, var nærmere 1800 den ladbare versjonen GTE. Nå forlenges den elektriske rekkevidden til 55 kilometer, i henhold til den nye standarden WLTP - 70 kilometer i henhold til den gamle EU-syklusen (NEDC). Elmotoren i fornyede GTE jobber sammen med en bensinmotor som til sammen produserer 218 hk.
Les også: Bare tre nøkkelløse systemer er sikre nok

Passat ble lansert for første gang så langt tilbake som i 1973, men med lanseringen av faceliften blir den gamle traveren Volkswagens mest moderne når det gjelder teknologi om bord - i hvert fall for en kort stund.
Les også: Nå blir sladrespeilet "smart"
Autonom cruicekontroll
Den er alltid online med MIB3 - Modular Infotainment Matrix, og We Connect-infotainmentsystemet åpner for mange former for individualisering. Rattet er kapasitivt - det vil si at det reagerer på kun lett fingerberøring. Passat får en haugevis med assistansesystemer under paraplybegrepet IQ-Drive. Det inkluderer blant annet Travel Assist som innebærer at Passat bli den første VW-modellen med delvis autonom cruisekontroll helt opp til 210 km/t.

Den får de samme flotte LED matrix-hovedlysene som nye Touareg. Innvending kan Passat fås med digital cockpit som også omfatter en 9,2-tommers berøringsskjerm med bedre grafikk og stemmestyring. Den blir også å finne i Golf 8 og elbilen I.D. Neo. Er du glad i lyd, så kan Passat fås med et 700-watts anlegg fra danske Dynaudio.
Passat fortsatt med bensin og diesel
Dersom den ladbare GTE-versjonen ikke er interessant, så kan Passat fås med 1,5 eller 2,0-liters bensinmotorer der den kraftigste varter opp med 272 hk. Diesel-programmet starter på 1,6 TDI med 120 hk. Den kraftigste dieselen produserer 240 hk. Alle motoren kommer med partikkelfilter.