VW Golf GTI: Nå blir «sosse-tralla» fra 80-tallet veteranbil
Bilen vi bare kunne drømme om er nå oppnåelig for alle.
GTI – tre bokstaver som forteller om intens bilglede og mye moro.
Det var VW Golf GTI som startet hele GTI-moroa i 1976 med sin lille og kjappe MK1 utgave. Bilen var en kjempesuksess fra første sekund!
Denne artikkelen er først publisert på Broom.
Like enkel som genial
Oppskriften var like enkel som genial. Et vanlig karosseri, stor motor, oppstrammet understell, sportsstoler, større hjul og noen mattsvarte fartsstriper – og voila! Her har vi en liten, kjapp og morsom bil.
Siden har det skjedd ting. GTI-bilene har blitt superkomfortable utstyrsbomber med alle mulige hjelpemidler. Det er nå like mye stash i en liten GTI-bil som i en Audi A8.
Selv om «vanlig GTI-effekt» i dag er 200 hestekrefter – så har litt av det rå, enkle og opprinnelige blitt borte underveis.
Les vår test av aller siste generasjon Golf GTI her.
Andre generasjon
I januar 1984 var det klart for andre generasjon GTI. Kanskje var det her det begynte. For den var både litt større og noe tyngre enn forgjengeren, men hadde fortsatt samme motor på 1,8 liter og 112 hk.
Les ALT om 80-tallets GTI-bonanza her.
Resultatet var at den Ikke var like rask og leken som generasjonen før. Til gjengjeld var den mer komfortabel – den hadde på en måte vokst fra å være ung rebell til å bli en litt sporty voksen. Den var fortsatt både en våt og uoppnåelig drøm for mange i Opel Ascona og Ford Taunus.
Men det var bare de med Millet dunjakke og som spilte tennis som hadde råd til en kliss ny Golf GTI. Vi andre fikk nye oss med Opel, Ford og Volvo av eldre årgang ...
En skikkelig sossetralle med andre ord.
0- 100 km/t gjøres unna på respektable 9,8 sekunder og toppfarten er 191 km/t.
Så for all del – den gjør ikke skam på GTI-emblemene. På noen måte. De siste par årene har også modellens popularitet økt. Mye. Dermed stiger også prisene på fine biler, som det blir stadig færre av.
Fyller 30 og blir "veteran".
Den har nå tatt steget over i klassikernes rekker. I 2014 tar den også steget over som veteran etter 30-års regelen.
Midt på 80-tallet kom noe som var forholdsvis nytt. Nemlig motorer med fire ventiler per sylinder. Denne trenden hev VW seg på og de lanserte i 1986 Golf GTI 16v. Med samme 1,8 liters motor i bunnen, men altså med 16 ventiler i topplokket. Effektuttaket ble 139 hk.
Det som var typisk for mange av 16v-motorene den gang, var at du måtte ha skikkelig høyt turtall for å merke effekten – og Golfen var ikke noe unntak.
Ved normal landeveiskjøring, virket faktisk 8-ventils motoren kvikkere da den hadde høyere moment på lave turtall.
Les også: Bennys egen Golf GTI
Slik som med første generasjon, kom også denne i en GTD-utgave. Det vil si samme bil som en GTI, men med en turbodieselmotor under panseret.
G60-kompressor og firehjulstrekk
Golf Rally ble vist i 1988 – den hadde også samme 1,8-liters motoren, men nå med G60 kompressor som skremte effekten opp til hele 160 hk – men den er en sjelden fugl.
Senere, i 1990, ble VW Golf G60 presentert med samme motor, og ble fra 1991 også tilgjengelig med Syncro-firehjulstrekk.
2014 VW Golf R: Dette blir den raskeste noensinne
Benny mener:
Mange av disse bilene er ganske tøft brukt så slitt motor og drivlinje er ikke akkurat uvanlig og dette bør derfor sjekkes nøye.
Både slitt clutch og slitte synkroniseringer i girkassa (skraper ved giring) forekommer. Slitte ventiltettinger – med høyt oljeforbruk forekommer. Oljepumpen kan også være en svakhet.
VW Golf: Kåret til Årets Bil i Europa 2013
En noenlunde fersk registerreim er alltid ett pluss. Lekkasje fra vannpumpe forekommer. Defekte fjærbeinslager er nesten like vanlig som at små barn får vannkopper ... Det samme er slitte hjullagre.
Sportssetene i GTI-modellene har det også med å bli slitt ganske fort.
Ladeproblemer er ganske vanlig VW Golf II – og det gjelder også på GTI-modellen.
Sjekk at instrumentene virker som de skal. Printkortet bak instrumenthuset er en svakhet.
Kontroller også at gulvteppet foran ikke er vått. Det kan i så fall tyde på to ting: Enten lekkasje – eller i verste fall rust – rundt frontruta, eller lekkasje fra varmeapparat registeret.
Sjekk for rust rundt frontruten, under skjermutbyggerne, nedkant av bagasjelokket og i nedkant av dørene.
Hva skal du betale?
VW Golf GTI: Denne klassikeren er helt unik
Det sier seg selv at etter 30 år så her mange av bilen blitt ganske lurvete. Mange har naturligvis også forsvunnet ut på de evige jaktmarker.
Man gjør veldig ofte lurt i å styre unna ombygde og lurvete eksemplarer med mange eiere. Disse medfører ofte mer frustrasjon enn glede. Det er nesten alltid lønnsomt å betale litt mer for en finere og bedre bil – også når det gjelder Golf GTI.
Du kan få denne generasjonen Golf GTI for ca. 10.000 kroner, men da bør du ha både verktøykasse, varm garasje og god tid.
Bruksbiler som virker og går, men som ikke er strøkne blir din for ca. 25.000–30.000 kroner.
Legger du 50.000 kroner i det, begynner det å hjelpe godt. Da får du en helt grei bil, mens skikkelig fine eksemplarerkoster mellom 70.000 og 90.000 kroner.
16v-utgavene og de med "store støtfangere"–som kom de siste to årene er de mest etterspurte, men disse er ikke veteraner enda og koster dermed noe mer å eie–enn så lenge.
Visste du at:
- VW Golf II er 180 millimeter lengre, 55 millimeter bredere og 5 millimeter høyere enn VW Golf I. Den veide også 120 kilo mer.
- Denne Golf-modellen ble designet av VW selv – i motsetning til forgjengeren som ble designet av Giugario. Designansvarlig var en kar som heter Schäfer.
- Totalt ble det bygget 6,3 millioner av Golf II. Alle typer medregnet.
- Modellen ble også produsert i det daværende Jugoslavia.
Denne saken ble første gang publisert 26/12 2013.