Prøvekjørt: VW Transporter California T6
Dette var en gang et røverkjøp i Norge
Bruksbil og feriebil i ett.
Denne kombinasjonen av relativt kjapp og romslig personbil og kompakt campingbil hadde sin glanstid i Norge for drøye ti år siden. Da kunne du kjøpe en slik for ganske nøyaktig det halve av hva en tilsvarende personbil kostet. Det var et stort hull i avgiftsgjerdet. Møller tok dermed inn 800 biler med bare 14 prosent importavgift i det stille, og solgte som bare det – uten å annonsere.
Så ble avgiftene økt til 24 prosent, og deretter forlangte myndighetene ståhøyde også under kjøring for at de kunne registreres som campingbiler. Da forsvant Caravelle-versjonene California og Multivan (ombygd av Westfalia) fra nybilmarkedet.
Men de finnes der ute, i eldre versjoner. Og har du skikkelig tenning (og nok penger), er det jo mulig å importere dette siste skuddet på stammen selv.
I motsetning til mer normale campingbiler går denne som personbil på ferger, så allerede her kan mye hentes inn dersom du reiser mye på over vann.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Samlerobjekt
Her har man faktisk på en genial måte presset inn fire seter og en minimal kokeplass (i én av versjonene). Dette er sjette generasjon av Volkswagens første campingbil som nå har blitt et ikonisk samlerobjekt. Mye har skjedd siden den gang. Fra forrige versjon har det blitt ekstra belysning, samt infotainment som inkluderer Apple CarPlay.
Du kan velge mellom tre motorer, alle er toliters turbodieseler med 102, 150 eller 204 hk. De to sistnevnte kan også utstyres med 4WD (for de stedene ingen andre bobiler kommer til) og en automatkasse som ekstrautstyr.
Den minste motoren er i snaueste laget. I Norge kom den først med en totalt kvalt 2,4 liters femsylindret diesel på 102 hk, noe som også var altfor lite. Så du bør absolutt gå for minst 150 hk, og da oppfører den seg faktisk litt som en personbil på veien.
Bruksbil og feriebil i ett
Prisene i Tyskland varierer etter innredning, ekstrautstyr og motor, men ny koster den fra ca. 45 000 euro med 150-hesteren. Så må tysk merverdiavgift trekkes fra og norske legges til, og det gjør at man ender opp et sted i overkant av 750 000 kroner.
”Camping light”-livsstilen appellerer til stadig flere. Og selv om Møller-gruppen ikke tar inn disse lenger, er det bare litt tiltak – og en slump penger – som skal til før du har bruksbil og feriebil i ett.
DOMMEN:
Lettkjørt, tilfredsstillende og ganske enkelt gøyal.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
Pris: ikke tilgj. i Norge
Motor: 1968 ccm 4 syl
HK: 150
Dreiemoment: 340 Nm
0–100 km/t: 14,2 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,64 l/mil
CO₂-utslipp: 168 g/km
Vekt: 2356 kg