Volvoen fra 2004 ble altfor ny. Sune (22) byttet den ut med klassiker

Mange foretrekker det originale. Sune Risa (22) har litt andre tanker om sin 1977 Volvo 244. 

NY I NORGE: Sunes Volvo ble solgt ny i Norge og registrert første gang 14. juli 1977. Første eier er ukjent, men den byttet ikke eier før ni år etter. Felgene måler 18 tommer i diameter og er skodd med 225/45-dekk, som fyller hjulhusene perfekt.
Publisert Sist oppdatert

Vi begynner med bilens eier, Sune Risa. 22 år gammel og utdannet bilmekaniker. For tiden videreutdanner han seg innen maskin­teknikk på Stavanger Offshore-teknisk fagskole. 

Praktisk tilnær­ming til yrkeslivet har han fått gjennom familiebedriften S. Risa AS som produserer lastebilutstyr for brøytestikker, skiltvask, tunnelvask og brospyling. Faktisk er de ledende i verden på slikt utstyr, og det på tettstedet Undheim i Time kommune i Rogaland. 

Bedriften ble startet av Sunes beste­far i sin tid og anleggs­området deres danner basis for bildene du ser på disse sidene.

Noe attåt 

Sune har tross ung alder allerede rukket å restaurere et par biler, blant annet en 73 Volvo 144 De Luxe. Den fikk ikke lov til å forbli helt original og ble tilført en frisk B20 med forgasser og turbo, et oppsett som ikke var helt rett frem. 

SANS FOR 70-TALLET: Bilens eier, Sune Risa, er godt fornøyd med å ha kjøpt «ferdig» bil mer i tråd med hans ånd, da den forrige bruksbilen (fra 2004) ble for «ny».

Sune liker, som veldig mange andre unge (og voksne) motorentusiaster, å sette sitt preg på kjøretøyet. Han er eier av denne flotte 1977 Volvo 244DL som vi trygt kan si har noe «attåt» både her og der. Bilen ble kjøpt slik den ser ut på bildene, så Sune kan ikke ta æren for bygget, noe han heller ikke akter å gjøre.

VELKOMMEN INN: Standard seter og mørke omgivelser. Legg merke til sportsratt- og ­instrumenter. Dette er ekte vare og relativt krevende å få tak på i dag.

Dog er den i hans øyne mer eller mindre prefekt, så da den ble lagt ut for salg, var han ikke snau med å handle. Det bør også nevnes at Sune kjøpte en 2004 Volvo V70 til hverdagsbruk, men den ble rett og slett for ny. Da var det bedre å bytte den ut med en 70-tallsklassiker fra samme merke.

Ungdomsbilen

Volvo 240 har for lengst blitt en inngrodd anstalt i ungdomskulturen, mye på grunn av at foreldrene til dagens ungdom hadde slike biler i sin ungdom. En aldri så liten kulturarv der altså. Det involverer ofte tuning eller modifisering. En 240, gjerne i en litt dempet «protese-aktig» farge som her, er et perfekt lerret for egen bil-relaterte utfoldelse.

INSTRUMENTELT: Her er alt en aktiv fører trenger, visualisert gjennom analoge skiver. Kun noen få «idiotlys» består.
FIFFIG DETALJ: Klokken som vanlig­vis sitter midt i dashbordet er byttet ut med en ladetrykksmåler. Ganske kult.

Kanskje Volvo så dette i krystallkulen, for maken til ombyggingsmuligheter. Nyere turbomotorer? Ingen problem. Volumrik, buldrende V8? Null stress. Mulighetene er mange. 

Sunes 240 er intet unntak. Under panseret hviler en B230 motor med turbo hentet fra en 940. Konservativt oppgitt til 220–230 hester, betydelig mer enn hva den opprinnelige B21-motoren i sin tid greide. 

Motoren mater kreftene gjennom den originale manuelle kassen med fire trinn og elektronisk overdrive, som igjen sender kreftene bak til den originale bakakselen. Her er det skandinavisk robusthet som råder. Hva annet kan man forvente av Volvo?

INGEN B21: Der det skulle sitte en B21, sitter det en turbomotor fra en Volvo 940. Selv om motoren er relativt moderne, passer den fint inn mellom dempertårnene.

Bilen er smakfullt senket med godkjent senkesett fra Koni med justerbare dempere, som er satt opp sånn midt imellom stiv og myk. Et kompromiss, for som Sune selv sier: – Får du vondt i ryggen av fartshumper, da er det for stivt.

Vi kunne ikke ha vært mer enig.

Bilen er skodd med 225/40-18 med fem-eikers lettmetallfelger. Hjulene bygger fint ut i hjulbuene og tross lavprofildekkene har den opprettholdt sin vante og særegne «Volvo-het» hva gjelder kjørekomfort. Foruten felger og senkesett er eksosen det neste som avslører at Sunes 244 har noe mer enn en slapp B19 eller B21. 

UNGDOMMELIG: Tross litt «kjip» beige farge ser bilen langt mer ungdommelig ut takket være senkning og breifelger med lavprofildekk. Det er kanskje bak hintet til 140-serien er størst.

Røret måler tre tommer i diameter helt til enderører. Innvendig finner man sportsratt og sportsinstrumenter, og selv den observante leser vil neppe legge merke til at klokken midt i dashbordet nå er en ladetrykksmåler.

Blinklysene foran er byttet fra oransje til klare, og tidsriktige Hella tusen­metere er selvsagt på plass.

– De lyser, men hjelper overhodet ikke på helhetsbildet en mørk høstkveld. Men de ser kule ut, da, sier Sune. 

IKONISK: Selv nakkestøttene i Volvo 240en er designikoner.
LITE LYS, MYE EFFEKT: Skal vi tro bileier er det lite lys å hente ut av Hella-lyktene. Dog gir de bilen et kult look.

Introdusert for 50 år siden

Svært mange nordmenn har et nesten inderlig forhold til Volvo 240. Offisielt markedsført som 200-serien, ble den introdusert høsten 1974 (som 1975-modell) og var arvtageren etter 140-serien, som gikk ut av tiden i 1974.

Produksjonen varte til 1993 med til sammen 2,8 millioner solgte biler til slutt. Den var å få som enten 240 (firesylindret motor) eller 260 (sekssylindret motor), og i en rekke forskjellige utstyrsvarianter (DL, GL, og L), samt karosseriformer som firedørs sedan, todørs sedan eller femdørs stasjonsvogn. 

Unntaket er 260 som et lite øyeblikk var å få som todørs coupé i form av 262C Bertone. I kjent stil er det siste tall i modellbetegnelsen som angir antallet dører.

240 gjennomgikk noen oppgraderinger opp igjennom årene, men var alltid trofast mot sin opprinnelige form. Av naturlige årsaker fokuserer vi på første generasjon. 

Et par år før lansering, utviklet Volvo sin VESC ESV i 1972. En prototyp for eksperimentelle sikkerhetsløsninger i biler.

ORIGINALEN: Volvo 244 DL. 

 Satt side ved side med en tidlig 240 er det lett å se familietrekkene. Med 240 ble «Volvoen» mer sofistikert. Den fikk MacPherson fjærben foran, mens den opprettholdt hekkdesignen fra 140, dog med visse forbedringer. Styring ble sterkt forbedret ved hjelp av tannstagstyring i stedet for den tradisjonelle snekka. Servostyring ble standard på 244GL, 264DL og 264GL.

Designet har hint av 140-­serien, med den skråstilte fronten, inspirert av den tidligere nevnte VESC ESV. Designet vedvarte nærmest uforandret fra 1974 til 1977, med en liten facelift for modellår 1978, og en litt større i 1979. 1978 var dessuten et viktig år: lakken ble mer rustbestandig. 

Tidlige biler ble bygget med den nå aldrende B20-en, mens B19 og B21 med overliggende kamaksel overtok etter kort tid.

EKTE VARE: Belte og belte­spenne fra Volvo R-Sport. Ekte saker opprinnelig til Volvos fabrikkførere.

Veien videre

Den modifiserte Torslanderen er i trygge hender hos Sune, men om den får være helt i fred vites ikke. Sune utelukker ikke mer motor. 300–400 hestekrefter står på ønskelisten, men det må ikke bli for mye slik at Sune ikke kommer av flekken og spoler bakdekk helt ned til korden.

Nei, det må være anvendelige hestekrefter. Litt fornuft er det i galskapen også. Sune er ikke alene, og deler sin interesse med mange andre unge lovende motorentusiaster der ute. Mange har interesse for det originale og snakker nedsettende om de som modifiserer og tuner, men interessen for gammel bil er den samme.

Tekniske data:

1977 Volvo 244DL

Motor: B230F R4 med Turbo og innsprøytning. (Org: B21A)

Volum: 2316 cm³. (Org: 2127cm3)

Effekt: Ca. 230 hk (Org: 195 hk ved 5500 o/min.)

Dreiemoment: Ukjent. (Org: 170 Nm ved 2500 o/min.)

Kompresjon: 9.8:1 (Org: 9.3:1)

Gir: 4-trinns manuell med elektronisk overdrive.

Drivhjul: Bak

Utveksling: 3.73:1, uten sperre

Bremser: Servoassisterte, ventilerte skiver foran og bak

Lengde: 489 cm

Bredde: 171 cm

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2025