Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Både rimeligere og mer praktisk enn de fleste andre store SUV-er.

STOR SVENSKE: Du vil vises på veien i en Volvo XC90 - dette er en svær bil. Den er 495 cm lang, 193 cm bred og 173 cm høy, typiske mål for de store såkalte premium-SUV-ene.
STOR SVENSKE: Du vil vises på veien i en Volvo XC90 - dette er en svær bil. Den er 495 cm lang, 193 cm bred og 173 cm høy, typiske mål for de store såkalte premium-SUV-ene. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

XC90 er Volvos desidert viktigste bil på mange år. Tidligere har vi testet den med rask bensinmotor i T6-utgave, og Volvoen gjorde det godt.

Nå har vi kjørt den med D5-diesel, som er den versjonen de fleste kundene kjøper (i hvert fall inntil den ladbare hybriden T8 er på plass). Vi har testet den samtidig med en Audi Q7, som er en tøff målestokk for Volvoen.

Mens Audien stiller med svært velpleide luksusbilfølelser, har Volvoen sin største styrke i praktiske egenskaper og plass. Dessuten er den rimeligere enn Q7 og de andre tyske jåle-SUV-ene.

TUNGT: Store SUV-er trives dårlig i kjøreøvelsene våre. Her er Volvo XC90 i elgtesten (dobbel unnamanøver), der den tungt og motvillig endrer retning. Det er verdt å huske for XC90-eiere når snøen legger seg.
TUNGT: Store SUV-er trives dårlig i kjøreøvelsene våre. Her er Volvo XC90 i elgtesten (dobbel unnamanøver), der den tungt og motvillig endrer retning. Det er verdt å huske for XC90-eiere når snøen legger seg. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 4

Volvo XC90 er over to tonn tung, høy som en mann, nesten 5 meter lang og nesten 2 meter bred. Det merker du, på godt og vondt.

TESTDATA Volvo XC90 D5 AWD aut.

  • 0-100 km/t, sek.: 9,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,7
  • Støy tomgang, dBA: 46,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,73

I XC90 får man definitivt full dose av høvdingfølelse. Her er du bokstavelig talt hevet over røkla.

Sett i forhold til størrelsen kjennes den lettkjørt. Den reagerer for eksempel ganske raskt på rattkommandoer. XC90 er noe mykere enn de fleste andre store SUV-er, uten at vi synes at det er negativt. Litt krenging er et signal om at man kanskje kjører fort nok, og det er ekstra viktig i store SUV-er.

Kjører du stor SUV der det er glatt, bør du kjøre ekstra rolig. I elgtesten, der vi simulerer en kritisk situasjon, er XC90 tung å håndtere selv i ganske lav fart. Den markerer når grepet svikter med tydelig understyring (svinger mindre enn vinkelen på forhjulene).

Testbilen er påmontert de største hjulene XC90 kan utstyres med. 22-tommerne tilfører ingenting godt (se komfortkapittelet). Vi ville valgt en mer moderat dimensjon på felg og dekk.

Motor: 4

Volvo bruker kun tolitersmotorer med fire sylindre i en den store XC90. Det gjelder enten vi snakker om bensin eller diesel. Flaggskipet T8 har elmotor i tillegg.

D5-motoren har 225 hk og 470 Nm dreiemoment, og den er koblet sammen med åttetrinns automatkasse. Girskiftene er raske og komfortable under vanlig kjøring, mens man merker litt mer til dem når man gir hard gass.

KOMFORT: Volvo har lagd deilige forseter i mange år. Til XC90 konstruerte de setene på nytt, blant annet for å øke sikkerhetsnivået. De er like gode å sitte i som før.
KOMFORT: Volvo har lagd deilige forseter i mange år. Til XC90 konstruerte de setene på nytt, blant annet for å øke sikkerhetsnivået. De er like gode å sitte i som før. Foto: Terje Bjørnsen

Det åttende trinnet har såpass høy utveksling at det sjelden er i bruk i lovlig norsk fart. Vi synes dessuten at girkassa har en overdreven hang til å gire ned selv med middels gasspådrag ut av ganske normale svinger. Det er ikke veldig plagsomt, men det virker unødvendig.

Motorlyden vil alltid minne deg på at du kjører en firesylindret dieselbil. Vi synes vi hører for mye motorstøy til at testbilen ellers trygt kan kalles en luksus-SUV.

Ytelser: 4

Kan en tolitersmotor duge i en så diger bil som Volvo XC90? Jo da, det holder fint.

Maksimalytelsene er i praksis på samme nivå som for en annen stor-SUV-er som fås med firesylindret diesel, nemlig BMW X5 25d. Begge går fra 0-100 km/t på snaue 10 sekunder, og forbikjøringsakselerasjonen tar drøyt 5 sekunder. Vi synes det er bra med tanke på alt motoren skal trekke på.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Volvoen (og BMW-en) er raskere enn Mercedes ML 250 BlueTec (nå modernisert og døpt om til GLE), som også har firesylindret dieselmotor.

TEKNISKE DATA Volvo XC90 D5 AWD aut.

  • Motor, cm³: 1969
  • Effekt, hk ved o/min: 225/4250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 470/1750
  • Egenvekt, kg: 2038
  • Tilhengervekt, kg: 2700/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 495/193/173
  • Bagasjerom, liter: 368-1868
  • Standard dekkdimensjon: 235/60-18
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 152
  • CO₂-utslipp, g/km: 0,58
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 781 000
  • Pris testbil, kr: 1 174 915

Eksteriør: 5

Kanskje var vi litt skuffet da Volvo viste fram den nye XC90 på seinsommeren 2014. Sammenlignet med konseptbildene vi hadde sett, så bilen temmelig konservativ ut.

Nå har vi hatt tid til å se nærmere på den, og vi synes at det ligger eleganse i de konservative trekkene. Om du synes mer blingeffekt er digg, kan Volvo hjelpe deg med det også. Testbilen du her ser bilder av, har ekstra pynt. Vi hadde neppe betalt ekstra for en ekstra dose hollywoodeffekt.

TØFFING: Med luftfjæring kan bakkeklaringen økes, og selv en riktig sjaber hyttevei bør ikke være noe problem. Men av legning hører Volvo XC90 først og fremst hjemme på asfalt.
TØFFING: Med luftfjæring kan bakkeklaringen økes, og selv en riktig sjaber hyttevei bør ikke være noe problem. Men av legning hører Volvo XC90 først og fremst hjemme på asfalt. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 6

Førerplassen er mer åpen og luftig enn i de tyske konkurrentene. Designen er stilren, for nå har Volvo endelig fjernet knappemylderet som har preget merkets modeller. I stedet har XC90 fått et integrert nettbrett.

Aldri har vi brukt mindre tid på å lære oss basisbetjening av et helt nytt betjeningssystem.

I likhet med mange andre pekeskjermbaserte systemer er imidlertid noen av feltene litt små når man dykker litt inn i systemet og skal gjøre valg mens bilen er i fart. I tillegg er kartgrafikken grovere enn i konkurrerende statusbiler.

XC90 har sju seter som standard. Volvoen har de mest komfortable setene i tredje rad i denne bilklassen. Vi har sittet i bilen med tre menn over gjennomsnittshøyde etter hverandre, og det går fint om mannen på rad to ofrer litt av sin sjenerøse beinplass og skyver setet sitt litt fram.

BRETT: XC90 har Volvos nye betjeningsløsning der en stor skjerm - tenk gjerne på den som et nettbrett - har tatt over for nesten alle knappene og tastene vi kjenner fra tidligere Volvo-modeller. Funksjonen du bruker ofte, er lette å finne, mens dypere funksjoner helst bør betjenes når bilen står i ro.
BRETT: XC90 har Volvos nye betjeningsløsning der en stor skjerm - tenk gjerne på den som et nettbrett - har tatt over for nesten alle knappene og tastene vi kjenner fra tidligere Volvo-modeller. Funksjonen du bruker ofte, er lette å finne, mens dypere funksjoner helst bør betjenes når bilen står i ro. Foto: Terje Bjørnsen

Setebetjeningen er enkel, og på typisk svensk vis har Volvo passet på at risikoen for å klemme seg skal være lav. Det kan vi ikke si om alle tilsvarende seteløsninger.

Bagasjerommet (som femseter) er rundt 120 cm lang, og det gir gode muligheter til få med ting av ymse form og størrelse. Som sjuseter er bagasjerommet omtrent på kompaktbilnivå (368 liter).

Om vi skal pirke, så har Volvo vært vel pyntesyke da de fant hjulet som endrer kjøremodus. Det er pent å se på, men for glatt. Når vi kjører den sammen med en påkostet Audi Q7 virker det dessuten som om Volvoen ikke er like godt «pakket». Det er litt mer interiørlyd.

Komfort: 4

Forrige gang vi kjørte XC90, ga vi terningkast fem for komfort. Nå nøyer vi oss med en firer.

Årsaken er ikke sittekomforten eller den generelle brukskomforten, for den er super.

Det skyldes mest av alt at Audi Q7-en vi kjører samtidig, hever lista for komfort i en stor SUV. Audien (med luftfjæring) er stillere, mykere og deiligere, alltid.

Dessuten skyldes det at 22-tommershjulene gjør at noe av smidigheten i fjæringen går tapt, samtidig som hjulstøyen på grov asfalt blir hardere. Som nevnt er også dieselmotoren litt for hørbar.

Men når det er sagt: Vi har det riktig bra i også denne XC90-en. Den inviterer til langtur.

BEST: Volvo XC90 har best plass i tredje seterad av bilene det er naturlig å sammenligne den med. Svenskene har sørget for trygg betjening av setene. Faren for å klemme tær er langt mindre enn i flere av konkurrentene.
BEST: Volvo XC90 har best plass i tredje seterad av bilene det er naturlig å sammenligne den med. Svenskene har sørget for trygg betjening av setene. Faren for å klemme tær er langt mindre enn i flere av konkurrentene. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 6

Jo visst, Volvo er fortsatt ledende på sikkerhet.

Ikke bare fikk XC90 fem av fem stjerner da sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet den tidligere i år, den fikk også svært solide skussmål i de enkelte kategoriene:

Sikkerhetsnivået for voksne fikk 97 prosent, barns sikkerhet ble vurdert til 87 prosent, og den fikk full pott og 100 prosent for sikkerhetsutstyr. Fotgjengersikkerhet fikk 78 prosent. Alt i alt er den på topp i sin klasse.

I tillegg er det rimeligere å få en omfattende ekstrapakke med moderne sikkerhetselektronikk til XC90 enn i konkurrentene (naturlig nok avhengig av pakker og tilbud på de ulike modellene).

Pris/utstyr: 4

Store SUV-er fra prestisjemerker – Volvo ønsker å ta spranget opp til dem en gang for alle med XC90 – er dyre biler. Men med velvillig innstilling kan XC90 med D5-motor få en så god delkarakter som en firer. Det er det to grunner til:

Den leverer betraktelig mer enn konkurrentene på de praktiske områdene – den har mer plass og sju gode seter som standard.

Og den har lavere frapris og gunstigere utstyrspakker enn konkurrentene.

Dermed er den mest for pengene blant de store SUV-ene med et skinn av status og prestisje.

Om du legger mindre vekt på uhåndgripelige ting som en SUVs allmenne statusanseelse, er Jeep Grand Cherokee en bil du kan se på.

KJENNETEGN: Produksjonsutgaven av XC90 har langt mer konservative linjer enn bildene Volvo viste av konseptutgaver av bilen. De typiske Volvo-formene på baklyktene er beholdt, mens kjørelysene foran har T-form. Volvo kaller T-en "Tors hammer", for de er opptatt av å understreke hvor Volvo kommer fra.
KJENNETEGN: Produksjonsutgaven av XC90 har langt mer konservative linjer enn bildene Volvo viste av konseptutgaver av bilen. De typiske Volvo-formene på baklyktene er beholdt, mens kjørelysene foran har T-form. Volvo kaller T-en "Tors hammer", for de er opptatt av å understreke hvor Volvo kommer fra. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 3

Ifølge normen har Volvo XC90 D5 et blandet forbruk på 0,58 l/mil. Det er på linje med konkurrerende store SUV-er med firesylindret dieselmotor.

Men i likhet med konkurrentene er vi ikke i nærheten av det oppgitte forbruket i testperioden. I vår faste testrunde på 20 mil bruker den 0,73 l/mil. Denne runden går i hovedsak på østlandske landeveier.

Ved småkjøring av ymse slag er forbruket betydelig høyere, slik det pleier å være med denne biltypen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

De beste sidene til Volvo XC90 er bilens svenske dyder: Hele bilen er gjennomsyret av god brukskomfort. Den har masse plass og sju gode seter som standard, og et nytt og i hovedsak lettbrukt menysystem. Sikkerhetsnivået er høyt, og i tillegg får du den noe billigere enn de direkte konkurrentene.

De svakere sidene er de som er typiske for bilklassen. Stor SUV er og blir dyrt, de er ikke kjøredynamiske vidundre og de blir fort tørste.