PRØVEKJØRT: Volvo XC70 D5 Dynamic Edition AWD aut
Den har mye en barnefamilie setter pris på
Volvo var tidlig ute i hyttebil-sjangeren, og XC70 er fortsatt er populær kandidat til tross for små endringer.
Da Volvo V70 Cross Country ble lansert så langt tilbake som i 1997, var Volvo blant de første i segmentet som gjerne karakteriseres som hyttebiler.
Da andre generasjon av Volvo XC70 kom i 2001 het den fortsatt V70 Cross Country, men fikk ganske raskt navnet XC70.
Og XC70 holder stand som en populær representant i klassen for luksuriøse stasjonsvogner med høyere bakkeklaring og SUV-pynt. Ved utgangen av april var det registrert 656 solgte Volvo V70.
Rune Gutteberg Hansen, informasjonssjef i Volvo Norge, oppgir at omtrent halvparten av salget er XC70-modeller.
Og her snakker vi om en bil som koster fra 557.800 kroner som firehjulstrekker med 163-hesters diesel (D4).
Bedre rustet for hytteveien
Ganske nylig fikk XC70 et ansiktsløft med en rekke nye utvendige designdetaljer, som en frontgrill med bredere proporsjoner, et nytt og større Volvo-merke og detaljer som automatiske kjørelys og detaljer i matt sølv.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den er også blitt noe bedre rustet for dårlige hytteveier. Beskyttelsesplater under er standard, og den kan fås med Hill Descent-kontroll (ekstrautstyr). Bakkeklaringen er som før på 21 cm.
"Ny" firehjulsdrift
XC70 har den nyeste Haldex-koblingen, nummer 5. Haldex er et svensk system for firehjulsdrift, kanskje det mest utbredte, og det finnes i alt fra Bugatti Veyron og Lamborghini Aventador til rimelige folkebiler.
Det er blitt hevdet at Haldex 5 reagerer tregere enn generasjon 4, men på snøpartier og gjørmete vei merker vi ingen forsinkelse. XC70 føles trygg og stødig. Det eneste vi savner er en mer presis styrefølelse.
Mer tilbakelent enn Allroad
Dersom man ønsker mest mulig sportslige kjøreegenskaper i denne sjangeren og i denne størrelsen, ville vi kastet blikket på en Audi A6 Allroad.
Men dersom man foretrekker en mer skandinavisk touch hva gjelder interiør, samt en noe mer tilbakelent kjørestil, er valget enkelt. Da blir det XC70.
Og bevares; med femsylindret turbodiesel som yter 215 hk og 440 Nm er XC70 ingen sinke. Vi savner aldri krefter, og merker lite til hva den åttetrinns girkassa driver med, men noterer at det aller meste foregår på lave turtall.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tre barnseter i bredden
Et stort, kvadratisk bagasjerom som tar 575–1600 liter er noe en familie setter pris på. God benplass, stor bredde og rette karosserisider gjør at tre personer sitter komfortabelt i baksetet.
Skal du ha tre barneseter i bredden er XC70 å foretrekke fremfor nevnte A6 Allroad. Baksetet har smart 40:20:40-oppsett, og to integrerte to-trinns barneseter, er også noe som barnefamilier vet å sette pris på.
Volvo var tidlig ute i hyttebil-sjangeren, og Volvo XC70 holder stand som en solid kandidat i segmentet. XC70 har i tillegg et godt renommé som bruktbil.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
Volvo XC70 D5 Dynamic Edition AWD aut
Motor, cm3:2400
Effekt, hk ved o/min:215
Dreiemoment, Nm ved o/min:440/1500
Egenvekt, kg:1723
Tilhengervekt, kg:1600
Lengde/bredde/høyde, cm:483/187/160
Bagasjerom, liter:555
Forbruk, EU-mix l/mil:0,63
CO2-utslipp, g/km:169
0-100 km/t, fabrikk, sek.:8,3
Toppfart, km/t:205
Pris fra, kr: 557 800
Pris testbil, kr: 838 700
Denne saken ble første gang publisert 10/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.