PRØVEKJØRT: Volvo XC70 D5 Dynamic Edition AWD aut

Den har mye en barnefamilie setter pris på

Volvo var tidlig ute i hyttebil-sjangeren, og XC70 er fortsatt er populær kandidat til tross for små endringer.

STAUT: Volvo var tidlig ute med å lansere en stasjonsvogn med høy bakkeklaring, beskyttelseslister og 4x4. En faceliftet XC70 viser at Volvo fortsatt har grep i segmentet. FOTO: Martin Jansen
STAUT: Volvo var tidlig ute med å lansere en stasjonsvogn med høy bakkeklaring, beskyttelseslister og 4x4. En faceliftet XC70 viser at Volvo fortsatt har grep i segmentet. FOTO: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Da Volvo V70 Cross Country ble lansert så langt tilbake som i 1997, var Volvo blant de første i segmentet som gjerne karakteriseres som hyttebiler.

Da andre generasjon av Volvo XC70 kom i 2001 het den fortsatt V70 Cross Country, men fikk ganske raskt navnet XC70.

Og XC70 holder stand som en populær representant i klassen for luksuriøse stasjonsvogner med høyere bakkeklaring og SUV-pynt. Ved utgangen av april var det registrert 656 solgte Volvo V70.

Rune Gutteberg Hansen, informasjonssjef i Volvo Norge, oppgir at omtrent halvparten av salget er XC70-modeller.

Og her snakker vi om en bil som koster fra 557.800 kroner som firehjulstrekker med 163-hesters diesel (D4).

Bedre rustet for hytteveien

Ganske nylig fikk XC70 et ansiktsløft med en rekke nye utvendige designdetaljer, som en frontgrill med bredere proporsjoner, et nytt og større Volvo-merke og detaljer som automatiske kjørelys og detaljer i matt sølv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

XC70: Volvo XC70 har fått en lite ansiktsløft og blant annet siste generasjon Haldex-firehjulstrekk. FOTO: Martin Jansen
XC70: Volvo XC70 har fått en lite ansiktsløft og blant annet siste generasjon Haldex-firehjulstrekk. FOTO: Martin Jansen

Den er også blitt noe bedre rustet for dårlige hytteveier. Beskyttelsesplater under er standard, og den kan fås med Hill Descent-kontroll (ekstrautstyr). Bakkeklaringen er som før på 21 cm.

"Ny" firehjulsdrift

XC70 har den nyeste Haldex-koblingen, nummer 5. Haldex er et svensk system for firehjulsdrift, kanskje det mest utbredte, og det finnes i alt fra Bugatti Veyron og Lamborghini Aventador til rimelige folkebiler.

Det er blitt hevdet at Haldex 5 reagerer tregere enn generasjon 4, men på snøpartier og gjørmete vei merker vi ingen forsinkelse. XC70 føles trygg og stødig. Det eneste vi savner er en mer presis styrefølelse.

Mer tilbakelent enn Allroad

Dersom man ønsker mest mulig sportslige kjøreegenskaper i denne sjangeren og i denne størrelsen, ville vi kastet blikket på en Audi A6 Allroad.

Men dersom man foretrekker en mer skandinavisk touch hva gjelder interiør, samt en noe mer tilbakelent kjørestil, er valget enkelt. Da blir det XC70.

Og bevares; med femsylindret turbodiesel som yter 215 hk og 440 Nm er XC70 ingen sinke. Vi savner aldri krefter, og merker lite til hva den åttetrinns girkassa driver med, men noterer at det aller meste foregår på lave turtall.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KNAPPETE: Sammenlignet med for eksempel Volvo XC90 virker dette førermiljøet gammeldags. Med Sensus Connected Touch forvandles den sju tommer store skjermen til en berøringsskjerm. FOTO: Martin Jansen
KNAPPETE: Sammenlignet med for eksempel Volvo XC90 virker dette førermiljøet gammeldags. Med Sensus Connected Touch forvandles den sju tommer store skjermen til en berøringsskjerm. FOTO: Martin Jansen

Tre barnseter i bredden

Et stort, kvadratisk bagasjerom som tar 575–1600 liter er noe en familie setter pris på. God benplass, stor bredde og rette karosserisider gjør at tre personer sitter komfortabelt i baksetet.

Skal du ha tre barneseter i bredden er XC70 å foretrekke fremfor nevnte A6 Allroad. Baksetet har smart 40:20:40-oppsett, og to integrerte to-trinns barneseter, er også noe som barnefamilier vet å sette pris på.

Volvo var tidlig ute i hyttebil-sjangeren, og Volvo XC70 holder stand som en solid kandidat i segmentet. XC70 har i tillegg et godt renommé som bruktbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD PLASS: Stort bagasjerom og god bredde på baksetet er noe foreldre med med barn i barnesetealder setter pris på. FOTO: Martin Jansen
GOD PLASS: Stort bagasjerom og god bredde på baksetet er noe foreldre med med barn i barnesetealder setter pris på. FOTO: Martin Jansen

Tekniske data

Volvo XC70 D5 Dynamic Edition AWD aut

Motor, cm3:2400

Effekt, hk ved o/min:215

Dreiemoment, Nm ved o/min:440/1500

Egenvekt, kg:1723

Tilhengervekt, kg:1600

Lengde/bredde/høyde, cm:483/187/160

Bagasjerom, liter:555

Forbruk, EU-mix l/mil:0,63

CO2-utslipp, g/km:169

0-100 km/t, fabrikk, sek.:8,3

Toppfart, km/t:205

Pris fra, kr: 557 800

Pris testbil, kr: 838 700

XC70: Volvo XC70 er fortsatt en solid representant i hyttebil-sjangeren. FOTO: Martin Jansen
XC70: Volvo XC70 er fortsatt en solid representant i hyttebil-sjangeren. FOTO: Martin Jansen