Volvo XC40

Så dyr blir Volvo XC40

Kommer som hybrid og i en helelektrisk versjon senere

Først publisert Sist oppdatert

Med lanseringen av XC40 har Volvo for første gang tre nye SUV-er i det raskest voksende segmentet i bilmarkedet. Det såkalte B-SUV-segmentet vokser raskest i Europa, og med introduksjonen av XC40, samt modeller som VW T-Roc, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, SEAT Arona og Citroën C3 Aircross, blir konkurransen knallhard.

Nye XC40 er den første modellen som bygger på Volvo Cars nye, modulære arkitektur CMA (Compact Modular Architecture), som vil være en del av alle kommende biler i 40-serien, også helelektriske biler. CMA er utviklet i samarbeid med Geely og gir selskapet de nødvendige stordriftsfordelene for dette segmentet.

Ifølge Volvo skal XC40 være blant de mest velutstyrte kompakte SUV-ene på markedet. Sikkerhets- og styreassistansefunksjonene i XC40 inkluderer Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert med bremsestøtte – og et 360° kamera som gjør det enklere å manøvrere inn på trange parkeringsplasser.

XC40 har også en annerledes tilnærming til oppbevaring i bilen, ifølge Volvo. Oppfinnsom interiørdesign gir XC40-sjåførene blant annet mer funksjonell oppbevaringsplass i dørene og under setene, en egen plass med trådløs lading til mobiltelefoner, en nedfellbar krok til små poser og en avtakbar avfallsbøtte i konsollen (Skoda har dette, men i dørlommen).

Prisene på XC40

Ved produksjonsstart blir XC40 tilgjengelig med firesylindret D4 (diesel) eller T5 (bensin) Drive-E-drivlinje. Flere drivlinjealternativer, inkludert en hybrid og en helelektrisk versjon, kommer senere. XC40 blir også den første Volvo-modellen som blir tilgjengelig med Volvo Cars nye 3-sylindermotor

* XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560 000 kr

* XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design 603 000 kr

* XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510 000 kr

* XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design 553 000 kr