Volvo V70 D4, 2014

Ny motor redder Volvo V70

Den nye dieselmotoren gjør Volvo V70 til en helt annen bil.

Først publisert Sist oppdatert

«Volvo V70 er god på mye, men mangler en moderne drivlinje». Det var konklusjonen da vi testet Volvo V70 D3 høsten 2013. Da med den gamle femsylindrete dieselmotoren og sekstrinns automatgirkasse.

Siden den gang har vi kjørt Volvos nye motorserie under lanseringen i Frankrike og var forsiktige optimister på Volvos vegne. I fremtiden baserer man alle diesel og bensin på en hovedmotor - en toliters turbo med fire sylindre med forskjellige ytelsestrinn.

De nye motorene kommer gradvis på plass i Volvos ulike modeller. Vi har allerede kjørt en bensinvariant med 245 hk i Volvo V60 T5. I en periode vil fortsatt mange av de viktigste modellene også være utstyrt med den gamle drivlinjen, blant annet i utgavene med firehjulsdrift.

Volvo V70 har tapt i konkurransen med BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse - ikke minst på grunn av gammeldags drivlinje. Om Volvo V70 D4 med ny 181 hk dieselmotor kan rette opp inntrykket, forteller vår test.

Kjøreegenskaper: 4

Denne generasjonen Volvo V70 debuterte så langt tilbake som 2007 og deler plattformen med Ford Mondeo. For veiegenskapene er det gode nyheter, siden de moderne Ford-plattformene alltid har hatt dette som en styrke.

Så tross fremskreden alder er det lite å utsette på oppførselen til Volvo V70. Den er ikke like sportslig og kjøreglad som BMW 5-serie, og for entusiastene mangler det litt i respons og kjørefølelse.

For alle oss andre holder det lenge med bra veigrep (særlig med testbilens dekk i dimensjon 235/40-19) og trygg, forutsigbar oppførsel.

HOLDER STILEN: Det er et pent dashbord Volvo V70 kan by på, men noen betjeningselementer er utdatert.
HOLDER STILEN: Det er et pent dashbord Volvo V70 kan by på, men noen betjeningselementer er utdatert. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Volvo V70 D4

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 7. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 49,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,54

Da vi testet D3-versjonen med gammel drivlinje, holdt det bare til karakter 3. Den nye drivlinjen hopper opp to karakterer, og hadde det ikke vært for en noe markert diesellyd i lav fart, ville sekseren vært innen rekkevidde.

Alt det andre en moderne drivlinje skal klare, gjør den nye toliters dieselen svært bra. Her spiller den nye åttetrinns automatkassen svært godt på lag med det kraftige dreiemomentet (400 Nm).

Du merker lite eller ingenting til hva girkassen driver med, men noterer deg at det aller meste foregår på lave turtall. Med rask respons og solid kraftutvikling kjører du Volvo V70 D4 kjapt og effektivt uten å bevege gasspedalen mer enn noen centimeter.

Og utnytter du kreftene 100 %, blir du belønnet med raske girskift og bra turtallsvilje.

Ytelser: 6

Det subjektive inntrykket er at du kjører en rask familiebil med solide kraftressurser. Men vi må koble på testutstyret og gjøre våre målinger, før vi ser hvor bra det faktisk går unna.

Sammenlignet med typiske konkurrenter, er Volvo V70 D4 markert raskere i forbikjøringsakselerasjon.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

60-100 km/t går unna på svært respektable 4,9 sekunder. Til sammenligning gjør Mercedes-Benz E 220 CDI det samme på 5.3 sekunder.

LETT FACELIFT: Volvo V70 har vært gjennom en oppfrisking, men gunnformen er den samme som i 2007.
LETT FACELIFT: Volvo V70 har vært gjennom en oppfrisking, men gunnformen er den samme som i 2007.

Også når vi låser automatkassen i høye gir, er det bra fart i Volvo V70 D4. Det forklarer hvorfor det er lite nedgiring og solid akselerasjon når girkassen jobber på egen hånd.

Tekniske data

Volvo V70 D4

  • Motor, cm³: 1969
  • Effekt, hk ved o/min: 181/4250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750
  • Egenvekt, kg: 1680
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 481/186/155
  • Bagasjerom, liter: 555-1580
  • Standard dekkdimensjon: 225/50-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 439 900
  • Pris testbil, kr: 634 000

Eksteriør: 4

Volvo V70 har fått en mindre facelift, men grunnformen er den samme som da bilen kom for syv år siden. Den har holdt seg godt, slik det gjerne er med tidløse og småpene konservative bilformer.

Direkte spennende og veldig moderne kan vi ikke beskylde Volvo V70 for å være, men den utstråler en fornuftig eleganse mange nordmenn godt kan identifisere seg med.

Interiør: 5

Volvo V70 er en stor familiebil. Her er det rom nok for hele familien med bagasje til. Utformingen av baksetene og relativt rette dørsider gjør at det også går med tre personer i baksetet, om kanskje ikke på hele ferieturen.

Volvo er flinke til å blande det fornuftige med det elegante, slik at du får en utpreget premiumfølelse i interiøret. Særlig når bilen pakkes med utstyr, som vårt testeksemplar.

Skal vi plukke på noe, må det være knappeveldet i midtkonsollen og en noe omstendelig betjening av skjermen.

Komfort: 5

Som vanlig er det behagelig å synke på plass i nydelige Volvo-seter. Du sitter litt høyere enn hos en del konkurrenter, det gir en fin følelse av oversikt i trafikkbildet.

KNAPPER: Mange knapper og ulike brytere trengs for å betjene Volvo V70. Vi har sett mer moderne løsninger som fungerer bedre.
KNAPPER: Mange knapper og ulike brytere trengs for å betjene Volvo V70. Vi har sett mer moderne løsninger som fungerer bedre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Volvo V70 har alltid prioritert kjørekomfort fremfor sportslighet, noe som merkes i en svært behagelig fjæringskomfort.

Selv ikke bilens nesten uforståelig sportslige dekkvalg klarer å ødelegge det, selv om den er mer markert over små ujevnheter enn nødvendig med dekkdimensjon 235/40-19.

Vi kjenner Bridgestone Potenza S001 som svært godt egnet på svært sportslige biler, men på Volvo V70 blir de malplassert, særlig på grunn av mye dekkstøy. 70 dBA i 100 km/t er ikke noe å skryte av.

Tidligere tester av Volvo V70 viser at bilen med 17- eller 18-tommers hjul er blant de mer stillegående på markedet. Komfortkarakter 5 betinger at du holder deg unna sportsbildekk i oljetønne-dimensjon.

Sikkerhet: 5

Volvo tilbyr gode pakker for aktivt sikkerhetsutstyr. Vår bil hadde blant annet aktiv cruisekontroll og den er blant de beste vi har prøvd, uten den rykkingen og nølingen vi har opplevd i en del andre biler.

Ellers kom Volvo V70 godt ut av EuroNCAP-testen fra 2009. Selv om det har rent en del vann i havet siden den gang, anser vi fortsatt Volvo V70 som et godt kjøp for den sikkerhetsorienterte.

FINT FOR BARNA: God bakseteplass og et integrert underholdningssenter (ekstrautstyr) gjør det lettere for de små å være på langtur.
FINT FOR BARNA: God bakseteplass og et integrert underholdningssenter (ekstrautstyr) gjør det lettere for de små å være på langtur. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Mens premiumkonkurrentene starter på rundt 550 000 kroner, kan en Volvo V70 D4 med automat bli din fra rundt 465 000 kroner. Og legger du på med den solide utstyrspakken Summum kan du fortsatt legge på ekstrautstyr for 30 000 kroner før du er på startstreken med tyskerne.

Utstyrspakker og priser for øvrig er relativt fornuftig sett med premiumbriller på nesa, men vi snakker fortsatt om en relativt dyr bil.

Da vi undersøkte verditap for de 20 mest populære 2010-modellene på markedet, havnet Volvo V70 omtrent midt i feltet.

Forbruk: 6

Lave utslippstall og hyggelig forbruk har naturlig nok vært et av hovedmålene for den nye motorserien.

Ifølge EU-normen skal Volvo V70 D4 bruke beskjedne 0,45 l/mil og slippe ut 119 g/CO2 per kilometer.

Ikke uventet havner testresultatet et stykke over normtallene.

TOPPSCORE: t testforbruk på 0,54 l/mil er det beste vi har notert oss for en stor stasjonsvogn med automatgir. De beste konkurrentene ligger i området rundt 0,6 l/mil og til sammenligning brukte den gamle og mye langsommere D3-versjonen vi kjørte i 2013 0,66 l/mil. Ingen tvil om at Volvo har lyktes med sine målsettinger.
TOPPSCORE: t testforbruk på 0,54 l/mil er det beste vi har notert oss for en stor stasjonsvogn med automatgir. De beste konkurrentene ligger i området rundt 0,6 l/mil og til sammenligning brukte den gamle og mye langsommere D3-versjonen vi kjørte i 2013 0,66 l/mil. Ingen tvil om at Volvo har lyktes med sine målsettinger. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Men et testforbruk på 0,54 l/mil er det beste vi har notert oss for en stor stasjonsvogn med automatgir.

De beste konkurrentene ligger i området rundt 0,6 l/mil og til sammenligning brukte den gamle og mye langsommere D3-versjonen vi kjørte i 2013 0,66 l/mil. Ingen tvil om at Volvo har lyktes med sine målsettinger.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye dieselmotoren setter nytt liv i Volvo V70 og får frem bilens beste sider. Da V70 kom i 2007 var det på en plattform som har vist seg å tåle tidens tann svært godt. Med moderne drivlinje føles Volvo V70 igjen som et spennende alternativ til dyrere prestisjebiler.

LES OGSÅ:

Du får følelsen av at den aldri kommer til å svikte

HERLIG KOMFORT: Som vanlig er det behagelig å synke på plass i nydelige Volvo-seter. Du sitter litt høyere enn hos en del konkurrenter, det gir en fin følelse av oversikt i trafikkbildet.
HERLIG KOMFORT: Som vanlig er det behagelig å synke på plass i nydelige Volvo-seter. Du sitter litt høyere enn hos en del konkurrenter, det gir en fin følelse av oversikt i trafikkbildet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Familiebilen blir enda flottere

Terningkast 6 til pris og utstyr