Pit Boss er servert
Denne grillen ruller på 750 hk
Hva gjør du for å få oppmerksomhet om en ny trekkvogn og ungene til å drømme om å bli lastebilsjåfør? Du tar den kraftigste lastebilen du har, bygger inn en burgergrill og får eksosrørene til å spytte flammer.
Denne trekkvognen kommer nok til å dra mye oppmerksomhet. Det vil si, den har allerede gjort det. Ikke lenge etter at Volvos nye showbil var ferdig, så dukket den opp på lastbil-websider og instagram-kontoer verden rundt, blant annet i Saudi-Arabia. Og en kanadisk sjåfør tok kontakt og lurte på om det var mulig å bestille en tilsvarende bil.
Pit Boss er navnet på trekkvognen, der utgangspunktet er nye FH16, Volvos kraftigste lastebilmodell. Pit Boss er ikke salgs, men skal brukes til markedsføring.
– Bilen skal denne sommeren ut på veien, til truckstops, arrangementer, forhandler- og kundebesøk. Der skal vi grille, spille god musikk og lage god stemning, sier prosjektleder, Even Øimoen i Volvo Norge.
Hva passer vel da bedre enn å lansere en rullende barbecue av en trekkvogn, helt i starten av en særdeles etterlengtet sommer?
– 15 minutter etter at den er parkert, skal vi være klare til å servere den første «Pit Boss-burgeren», lover Øimoen.
Innebygd serveringsbord
Den opprinnelige trekkvognen er bygget om til et komplett grillkjøkken. I venstre sideskjørt er det gjemt en uttrekkbar Weber-grill med seks gassbrennere. Inne i spoileren ligger det skjult et 2,4 meter langt serveringsbord. Og i senterskapet bak hytta er det kjøleskap. Det medfølger også et heftig lydanlegg, både utvendig og innvendig.
Underveis i prosessen er det hentet inspirasjon fra mange hold. Vi kjenner igjen de fire pipene i børstet rustfritt stål og de håndlagde bakskjermene, fra showtrucks i USA. Det svarte feltet rundt frontruten og videre bak på sidene, er inspirert av Oakley-briller, og følger linjene på bilen perfekt. Sammen med takgrind og stige er vi brått over på dutch-style. Ikke minst er den klassiske Volvo-stilen godt ivaretatt, med en rekke firkantede elementer, spesielt på bakstussen.
Og det kanskje kuleste av alt: Den er fortsatt funksjonell. I hvert fall ganske. Enkelte grep må tas først. Den kraftige og lysbesatte «leppa» foran, som bare ligger noen centimeter over bakken må nok vekk.
– Gi oss en time med denne, så er den klar til å settes i vanlig trafikk som trekkvogn, sier Øimoen.
Trukket med fløyel
Ideen til Pit Boss-bilen skal ha blitt sådd på Transport og Logistikk-messen i 2019 hvor Renault og Chassiservice viste frem en grillbil. Det er heller ikke første gang Volvo har bygget en lastebil med skyhøy showfaktor. I fjor bygde de «Black Velvet» – en Volvo-trekkvogn trukket med fløyel.
– Dette prosjektet har vært todelt, forklarer prosjektleder Øimoen.
– En del av det er ren moro, der vi har fått utfolde oss kreativt og gjort mye som ikke har blitt gjort på en lastebil før. Samtidig er dette en bil man skal kunne bruke. Det er fortsatt en robust trekkvogn bak fasaden. Den er registrert på 70 tonn og kan brukes opp til 100 tonn, med 23-tonns svingskive. Skapene bak førerhuset er også rigget for hydraulikk, forteller han.
Den kreative gjengen hos Volvo Trucks på Furuset i Oslo har virkelig boltret seg i spesialeffekter. Den første demobilen fra den nye generasjonen Volvo-tungtrekkere har både såkalt gruvehytte og senket kjørehøyde. En skikkelig «lowrider», med andre ord.
Halvmeter brede dekk
Da demobilen ble bestilt, rundt juletider 2019, var det kun fem personer i Norge som visste om hva som var på gang. Derfra og ut, eskalerte prosjektet. Etter å ha vurdert flere påbyggere endte chassiset opp i Stryn, hos spesialisten Nomek AS som hadde utstyret til å lage delene som trengtes.
I praksis er det meste av påbygget håndlaget. Det mangler heller ikke på utstyr. Den har blant annet fire 495/45 supersingle bakhjul.
– Noe slikt har vel aldri blitt registrert på norske veier før. Vi snakker halvmeter brede dekk, gliser Øimoen.
Ideen til hekkspoileren og frontleppa er stjålet fra den superraske trekkvognen «The Iron Knight», som ble vist frem på Oslo Motor Show i 2016. Racing-elementet er godt ivaretatt i form av en nylig lansert Euro 6 Step-D-motor med smartboost.
Volvo-gjengen har testet effekten på Vålerbanen og kan fortelle om høy adrenalin-innsprøytning i blodet. I tillegg er den dynamiske styringen (Volvo Dynamic Steering) race-optimalisert for anledningen.
Kraftig kost
– Den drar noe helt vanvittig, bekrefter Øimoen.
I bunn ligger altså en Volvo FH16 750 6x4 med Smartboost. I praksis betyr det at motoren opprettholder turbotrykket under girskift, noe som gir forbedret akselerasjon og samtidig redusert drivstofforbruk. Motoren leverer 750 hestekrefter og et dreiemoment på 3550 Nm mellom 950 og 1400 o/min på hele registeret, fra første til 12. gir. Med andre ord fullt trykk fra første stavtak.
Rusler man 3,4 meter bakover fra forakselen, vil man få øye på fire stykk 17-tommers Alcoa Dura Bright aluminiumsfelger påmontert Goodyear Marathon LHD 495/45R22,5-hjul.
En Volvo-trekkvogn trukket med fløyel.
Og om noen av våre lesere allerede nå sikter seg inn på en fremtidig handel, kan det være greit å vite at trekkvognen er forberedt for vogntogvekter opp til 100 tonn, med krypgir, og at tandemen løfter med 15 tonn. Man bør imidlertid ta høyde for at denne hytta ikke er beregnet på plasskrevende sjåfører – her handler alt om passion.
Gruvehytta er hele 24 cm lavere enn en standardhytte.
I rampelyset
– Mange som ser bilen tenker nok som en innskytelse at den aldri vil bli godkjent, men det har vært viktig for oss at bilen kan registreres og godkjennes for vanlig bruk, fastslår prosjektlederen.
Vi snakker halvmeter brede dekk.
Rollen som showbil i rampelyset vil ikke vare evig. På sikt skal den fylle rollen som vanlig trekkvogn i daglig arbeid. Men før den tid skal den spytte flammer fra de enorme rørene, få ungene til å drømme om lastebilyrket og forsyne folk med burgere og pølser fra grillen. Den skal være med på flere arrangementer rundt i landet, og Oslo Motor Show til høsten.
– Den er blitt akkurat som vi drømte om da vi startet, sier prosjektleder Even Øimoen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 35 2021
Denne saken ble første gang publisert 15/07 2021.