Test: VW Passat GTE stasjonsvogn 2015
Den ladbare Passaten er løsningen på VW-skandalen
VW Passat GTE er en prima dieselbilerstatning.
VW har dummet seg ut for alltid. Avgasskandalen er noe av det flaueste som har skjedd i bilhistorien. Med viten og vilje har konsernet jukset med dieselbiler for å senke NOx-utslippene dramatisk under typegodkjenningstester.
Skandalen vil garantert skremme bilkunder bort fra VW. Den vil garantert også få folk til å velge annet enn dieselmotor.
Akkurat samtidig som VW måtte tusle inn i skammekroken, så vi et eksempel på skjebnens ironi: VW lanserte den ladbare hybriden Passat GTE. Om man tøyer litt på det, er dette en bil som er løsningen på dieselskandalen.
GTE er halvt elbil og halvt bensinmotorbil. Batteriene holder ikke så langt, men rekkeviddeangst blir aldri noe problem. Når det er slutt på elektrisk energi, driver bensinmotoren bilen.
De nærmeste konkurrentene med ladbart hybridsystem per i dag er Mercedes C 350e Plug-in Hybrid (Mercedesen er sterkere og raskere, men også dyrere) og Volvo V60 D5 Twin Engine (dieselmotor og firehjulsdrift).
Kjøreegenskaper: 4
Her må vi skille mellom kjøreopplevelse ved vanlig kjøring, og det som skjer når vi simulerer en kritisk situasjon. På det ene området er Passat GTE knallgod. På det andre skuffer den.
TEKNISKE DATA VW Passat GTE stv.
- Motor, cm³: 1395 + elmotor
- Effekt, totalt, hk ved o/min: 218
- Dreiemoment, totalt, Nm: 400
- Batterikapasitet, kWh: 8,7
- Egenvekt, kg: 1735
- Tilhengervekt, kg: 1600/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 477/183/148
- Bagasjerom, liter: 483/1613
- Standard dekkdimensjon: 235/45 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,17
- CO₂-utslipp, g/km: 39
- Rekkevidde, el, km: 50
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,4
- Toppfart, km/t: 225
- Pris fra, kr: 431 000
- Pris testbil, kr: 509 600
Ved vanlig kjøring oppleves Passat GTE som en gjennomført moderne, trygg og god stasjonsvogn. Den er veldig lettkjørt og har presis, litt skarp styring som kan gjøre det artig å dra på bitte litt i en sving eller to.
Det er enkelt å kjøre den med god flyt – om du ikke slår på «motorbremsen» som gjenvinner ekstra mye rullekraft, triller den fantastisk godt. Da kobles drivverket ut når du slipper gassen, og du kan rulle lange strekninger nesten uten fartstap.
I kjøreøvelsene våre er den derimot ikke god. Tidligere tester av andre Passat-versjoner har vist oss at den slenger ganske kraftig med hekken i elgtesten (dobbel unnamanøver). I GTE blir dette ytterligere forsterket, og årsaken er at den har ekstra mye vekt bak i bilen. Det skal man være obs på når snøen har lagt seg.
Motor: 6
Hybridsystemet vi finner i Passat GTE, er en tilpasset versjon av systemet vi allerede kjenner fra Audi A3 e-tron og Golf GTE. Den totale effekten, altså når bensinmotor og elmotor virker sammen, er økt til 218 hk, og dreiemomentet til 400 Nm (fra 204 hk og 350 Nm i Golf GTE/A3 e-tron).
Hovedbestanddelene i systemet er de samme. Bensinturbomotoren har et sylindervolum på 1,4 liter. Batteripakken ligger under baksetene. Elmotoren er klemt inn mellom bensinmotoren og dobbeltclutchgirkassa med seks trinn.
Virkemåten framstår som topp moderne. Gjør du det du bør gjøre med en ladbar hybrid, nemlig lade så ofte du kan, kjører Passat GTE som en elbil når du starter opp: Stille og jevnt, og med kraft som kommer så fort du trykker på pedalen.
Som vi har skrevet mange ganger før, er det en herlig følelse av modernitet over elektrisk drift. Når batteripakken er tom, starter bensinmotoren automatisk, og bilen ter seg som en vanlig hybrid.
Via menysystemet har du mulighet til å velge mellom tre modus: Eldrift, hybrid og en egen ladefunksjon der bensinmotoren brukes til å fylle batteripakken med energi. I tillegg finnes en egen GTE-tast. Den gir maks kraft fra begge motorer og ekstra respons på gasspedalkommandoer. Dessuten har VW tøyset litt og lagt på kunstig V6-motorlyd.
Passat GTEs ladepunkt er i grillen bak ei luke i uventet lealaus plastkvalitet.
Ytelser: 5
Sett sammen en elmotor med momentan kraft og en ivrig liten bensinturbo, og det går godt unna.
Passat GTE koster omtrent det samme som en Passat 2,0 TDI DSG med 150 hk, men GTEs ytelser er i en annen klasse. Målingene våre viser at den ikke trenger mer enn 3,9 sekunder på 60-100 km/t og 4,7 sekunder for 80-120 km/t. For Passat 2,0 TDI er tilsvarende tall hhv. 5,5 og 7,3 sekunder.
Vi merker oss imidlertid at hybridsystemet ikke evner å gi batteriet nok kraft til at ytelsene alltid er like. Når batteriet nærmer seg tomt, blir ytelsene tydelig svakere – men ikke dårlige.
Om Passat GTE er mer en rask nok, er den likevel sjanseløs mot ladbar-konkurrenten Mercedes C 350e. Nøkkeltall for Mercedesens akselerasjon er 3,1 sekunder for 60-100 km/t og 3,7 sekunder for 80-120 km/t.
Eksteriør: 4
TESTDATA VW Passat GTE stv.
0-100 km/t, sek.: 7,8
60-100 km/t, 3. gir: 3,9
60-100 km/t, 4. gir: 5,4
60-100 km/t, 5. gir: 7,1
60-100 km/t, kickdown: 3,8
80-120 km/t, 3. gir: 4,5
80-120 km/t, 4. gir: 5,6
80-120 km/t, 5. gir: 7,5
80-120 km/t, 6. gir: 10,2
80-120 km/t, kickdown: 4,7
Støy tomgang, dBA: 41,7
Støy 50 km/t, dBA: 60,7
Støy 80 km/t, dBA: 65,4
Støy 100 km/t, dBA: 69,4
Testforbruk, l/mil: 0,56
Testrekkevidde, el, km: 33-37
GTE-versjonen skiller seg utvendig fra en vanlig Passat med blå linjer og logoer. Blått er det nye grønt i bilindustrien.
I våre øyne er dette en elegant bil sett fra mange vinkler. Den breiale fronten blir vi derimot ikke venner med. I våre øyne ser den ut som et amerikansk friere – og nå vet vi at VW kunne spart seg det. (Delkarakteren for eksteriør teller forsvinnende lite for totalkarakteren.)
Interiør: 4
Fra førersetet ser vi på et dashbord som ligner mye på det vi finner i en Golf. Ikke noe galt om Golf, den solide følelsen eller hvordan utstyret fungerer – betjeningslogikk har i mange år vært noe av det VW har vært best på, og det er de fortsatt.
Men Passat av den nye generasjonen en rimelig bil, og VW sier selv at den skal konkurrere med mer prestisjefylte stasjonsvogner. Da hadde vi ventet et interiør som skilte seg mer fra Golf – eller den nye Skoda Superb, for den del.
Den innvendige den samme som i en «vanlig» Passat stasjonsvogn. Bagasjerommet er det samme, men rommet under gulvet, som står for en vesentlig del av det oppgitte volumet i en vanlig Passat stv., er i stor grad opptatt av bensintanken. Den er nemlig flyttet bak batteripakken.
Komfort: 6
Dette er den mest komfortable versjonen av den nye Passat-generasjonen vi har kjørt.
Motorstøyen er fraværende når bilen kjøres elektrisk, og lav når bensinmotoren går ved vanlig kjøring. Når bensinmotoren slår seg på eller av, er det knapt noe man merker. Automatkassen sjalter raskt, men mykt.
Dessuten er GTEs ekstra vekt – den veier 200-300 kg mer enn andre Passater – et komfortgode. Tyngden bidrar åpenbart til at dette er en Passat med god fjæringskomfort. Andre modeller vi har kjørt, synes vi har hatt vel fast fjæring.
Testbilen hadde 17-tommers hjul, mens standard er 18-tommere. Med 18-tommere vil den sannsynligvis framstå som litt mindre smidig over ujevnheter, og det vil normalt bli mer hjulstøy. Vi synes 17-tommere passer til en komfortorientert Passat.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har ikke kollisjonstestet Passat GTE. Derimot har de kræsjet en Passat med kun forbrenningsmotor.
Passat ble belønnet med fem av fem mulige stjerner og fikk 85 prosent score for voksnes sikkerhet, 87 prosent for barn, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 76 prosent for sikkerhetsassistenter.
Passat har et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr som standard og mye å velge mellom på listen over ekstrautstyr. Adaptiv cruisecontroll med automatisk nødbrems er standard.
Pris/utstyr: 5
Vi har tidligere reagert litt på prisnivået til Passat. Bilen er dyrere enn de tradisjonelle konkurrentene, uten at vi har sett gode nok grunner til det.
Passat GTE kommer imidlertid spesielt gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. I for eksempel Tyskland er dette en dyr Passat, men i Norge er fraprisen omtrent det samme som for en Passat 2,0 TDI DSG Highline med 150 hk.
Prisen starter på 431.000 kroner, og da er den ganske så godt utstyrt. Standardutstyr verdt å nevne er adaptiv cruisekontroll, parkeringssensorer foran og bak, nøkkelfri lås/start og oppvarmet ratt.
Vår testbil har ekstrautstyr for nær 70.000 kroner, men ingenting av det er absolutte nødvendigheter. Med tanke på de gode ytelsene og komforten, synes vi derfor at GTE framstår som en Passat som er verdt pengene.
Forbruk: 4
Mer enn i noen annen biltype er det den som bruker bilen, som bestemmer hvor mye drivstoff en ladbar hybrid skal bruke.
Oppgitt forbruk er 0,17 l/mil, fastsatt i den virkelighetsfjerne NEDC-syklusen. For å greie et slikt forbruk, skal du kjøre ordentlig økonomisk og lade sånn cirka hver fjerde mil. Regn med at batteripakken tappes mye raskere om vinteren enn om sommeren, akkurat som for elbiler.
Når du ikke kan, eller gidder, å lade så ofte, vil Passat GTE bruke mer – eventuelt mye mer – drivstoff. I vår testrunde på 20 mil, som vi altså startet med fulladet bil, ble resultatet 0,56 l/mil. Omtrent som det ville vært med en tolitersdiesel, og omtrent det samme som for ladbar-konkurrenten Mercedes C 350e (0,6 l/mil).
Hvis du skjødesløst bedriver nærkjøring uten å ta det med lading så alvorlig, kan du legge til et par desiliter per mil til. Og når vi kjører i lademodus på motorveien (for å ha fullt batteri til testøvelsene), bruker den bortimot én liter på mila. Kjørecomputeren har et relativt drøyt prosentvis forbruksavvik, og du kan gjette i hvilken retning.
Naturlig nok er forbruket høyere i GTE-modus enn i hybridmodus.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Akkurat idet VW står til knes i sin egen dieselgjørme, lanserer de Passat-versjonen som er det beste alternativet til diesel.
Passat GTE er komfortabel, rask og har en god grunnutstyrspakke. Mens andre ladbare hybrider stiller med små bagasjerom fordi batteripakken tar plass, er det like stort i Passat GTE som i andre Passater.
Drivstoffutgiftene er lave om du lader ofte, men forbruket kan bli temmelig høyt om du ikke gjør det. Uryddig oppførsel i en simulert kritisk situasjon er uventet for en signalbil fra et av verdens største bilkonsern.
Denne saken ble første gang publisert 01/11 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.